281
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

۵. بر پايه روايتى ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «لا صَلاةَ إلّا بِفاتِحَةِ الكِتابِ» و چون سوره حمد نخستين سوره نازل شده نيست، وصف آن به «فاتحة الكتاب»، دليل چينش سوره‏هاى قرآن در زمان آن حضرت است. ۱
۶. بر اساس روايتى، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله قرآن را به چهار قسمت (طُوَال ، مِئين ، مَثانى و مفصّلات) تقسيم كرده است . ۲ هماهنگى چينش سورها دربخش‏هاى چهارگانه مذكور با چينش كنونى ، بيانگر وجود همين نظم و ترتيب فعلى قرآن در آن زمان است.
۷. بر اساس نقلى ، سوره‏هاى بنى اسرائيل، كهف، مريم، طه و انبيا را از سوره‏هاى نخستين (العتاق الاُوَل) مى‏شمارند . ۳ نيز بنا به روايتى ، قرآن در زمان رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله به هفت جزء تقسيم شده بود. ترتيب سوره‏ها در اين دو روايت ، با ترتيب كنونى قرآن ، همسان است. ۴ ابن حجر پس از نقل روايت اخير، آن را دليل توقيفى بودن ترتيب سوره‏ها مى‏داند. ۵
۸. رواياتى كه بر پايه آنها پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله «تلاوت قرآن از روى مصحف» را تشويق مى‏كند، ۶ تأييدى بر جمع قرآن در زمان آن حضرت اند. ۷

نقد ديدگاه نخست‏

شايان ذكر است كه دليل‏ها و روايات ياد شده ، بر ترتيب همه سوره‏هاى قرآن از

1.مقدمتان فى علوم القرآن: ص‏۴۱؛ تفسير نمونه: ج‏۱ ص‏۸ - ۹.

2.الكافى: ج‏۲ ص‏۶۰۱ ح ۱۰؛ مسند ابن حنبل: ج‏۴ ص‏۱۰۷. نيز، ر.ك: البرهان فى علوم قرآن: ج‏۱، ص‏۲۴۴ (پاورقى).

3.البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۲۵۸.

4.ر.ك: مسند ابن حنبل: ج‏۴ ص‏۳۴۳؛ البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۲۵۸؛ مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۳۵۵.

5.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۳۶.

6.ر.ك: وسايل الشيعه: ج‏۶ ص‏۲۰۴.

7.دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن): ص‏۸۴.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
280

جمعى مانند ابن مسعود و اُبَىّ بن كعب و ديگران ، آن را چندين بار بر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله خوانده‏اند. ۱
۲. روايات فراوانى وجود دارد كه اصحاب پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله قرآن را ختم مى‏كردند، يا اين كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، آنان را به ختم قرآن تشويق مى‏كرد . بنا بر اين ، قرآن در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آغاز و پايانى داشته است. ۲
۳. بنا به روايتى كه نزد اهل سنّت ، «صحيح» شمرده شده ، ۳ زيد بن ثابت مى‏گويد كه نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بوديم و قرآن را از برگه‏ها جمع مى‏كرديم. ۴ پس معناى تأليف قرآن، مرتّب كردن آيات و سوره‏هاى آن با نظارت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله است ، نه نگارش محض. ۵
۴. در روايات ، نام عده‏اى (چهار يا شش نفر يا بيشتر) ۶ از صحابه آمده است كه قرآن را در زمان رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله جمع كرده‏اند ۷ و اين كار زير نظر آن حضرت بوده است. ۸حمل «جمع» در اين روايات بر «حفظ» - آن‏گونه كه بعضى پنداشته‏اند - ۹ بى‏دليل به نظر مى‏رسد، ۱۰ ضمن آن كه حافظان قرآن در عصر رسالت ، به مراتب ، بيش از اين عدّه بوده‏اند. ۱۱

1.متشابه القرآن: ج‏۲ ص‏۷۷.

2.مقدمتان فى علوم القرآن: ص‏۲۷؛ دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن): ص‏۷۷-۷۹.

3.جمع القرآن دراسة تحليلية: ص‏۸۶- ۸۹.

4.مسند ابن حنبل: ج‏۵ ص‏۱۸۵؛ سنن الترمذى: ج‏۵ ص‏۳۹؛ البيان: ص‏۲۵۴.

5.دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن): ص‏۷۶؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۷۰؛ تاريخ قرآن، حجتى: ص ۲۲۱.

6.ر.ك : حقائق هامة: ص‏۹۰ - ۱۰۰.

7.المحبّر، ص‏۲۸۶؛ صحيح البخارى، ج‏۶، ص‏۱۰۳؛ مجمع الزوائد: ج‏۱۰ ص‏۴۱-۴۲.

8.لباب التأويل: ج‏۱ ص‏۹؛ حقائق هامّة: ص‏۹۰-۱۰۰ .

9.ر . ك : التمهيد : ج ۱ ص ۲۸۵ .

10.البيان: ص‏۲۴۹-۲۵۰ ؛ دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن): ص‏۷۵-۷۶ .

11.دراسات قرآنيه ( تاريخ قرآن): ص‏۷۵؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۶۵ - ۶۸.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8478
صفحه از 500
پرینت  ارسال به