137
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

در آيه مشهور «حفظ» :
(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ . ۱
ما ذكر را فرو فرستاديم ، و ما نگه دارنده آنيم)
.
در روايات اهل بيت عليهم السلام نيز گاه كلمه «ذكر» براى اشاره به قرآن آمده است، چنان‏كه امام صادق عليه السلام درباره آيه ۴۴ سوره زخرف فرمودند: «الذّكرُ القرآنُ ؛ ذكر ، قرآن است». ۲ بيشتر مفسّران، «ذكر» را در شمار نام‏هاى اصلى قرآن آورده و نام‏گذارى آن بدين نام را به گونه‏هاى مختلف توجيه كرده‏اند، از جمله آن كه قرآن، يادآور فرايض و احكام به بندگان است يا قرآن، بزرگى و شرافت است براى كسى كه بدان ايمان آوَرَد. ۳

۵. مُصحَف‏

مصحف، صيغه اسم مفعول (باب افعال) از ريشه «ص ح ف» و در لغت به معناى مجموعه‏اى از ورق‏هاست كه به صورت يكجا گرد آمده باشند. ۴ اين كلمه در قرآن نيامده، ولى كلمه «صُحُف»(جمعِ صحيفه: پوست يا كاغذ كه بر آن مى‏نوشته‏اند ۵) از همين ريشه، در هشت آيه قرآن آمده است ۶ و از ميان آنها، تنها آيه دوم سوره بيّنه به روشنى به قرآن اشاره دارد:
(رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُواْ صُحُفًا مُّطَهَّرَةً . ۷
فرستاده‏اى از سوى خداوند كه صحيفه‏هاى پاك را تلاوت مى‏كند)
.

1.حجر : آيه ۹.

2.ر . ك : ص ۴۶ ح ۱۵ .

3.تفسير الطبرى : ج‏۱ ص‏۶۴ و ۶۸؛ مجمع البيان : ج‏۱ ص‏۴۱؛ التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۱۹؛ التسهيل : ج‏۱ ص‏۵.

4.ر.ك : العين : ج‏۳ ص‏۱۲۰؛ لسان العرب : ج‏۹ ص‏۱۸۶ ماده «صحف».

5.المصباح المنير : ص‏۳۳۴، الصحاح : ج‏۴ ص‏۱۳۸۴ ماده «صحف».

6.المعجم المفهرس : ص‏۴۰۳.

7.بيّنه : آيه ۲ .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
136

يا مضاف به كلمه مبارك «اللَّه»؛ مانند حديث مشهور ثقلين:
إنّى تارِكٌ فيكُمُ الثَقَلَينِ: كِتابَ اللَّهِ و عِترَتى أهلَ بَيتى . ۱
من در ميان شما دو چيز گران بها را قرار دادم : كتاب خدا و عترتم ؛ يعنى خاندانم .

بسيارى از مفسران، «كتاب» را در شمار اسامى اصلى قرآن كريم آورده‏اند؛ ۲ليكن هر جا در قرآن يا حديث از اين كلمه براى اشاره به قرآن استفاده شده، قرينه مقالى يا مقامى در ميان بوده است. از اين روست كه در شمارى از آيات، مراد از «كتاب»، قرآن نيست؛ بلكه كتاب‏هاى آسمانى ديگر يا معانى ديگرى مراد است، ۳ مانند اين آيه كه مسيح عليه السلام از «كتاب»ى(انجيل) سخن مى‏گويد كه خدا به او عطا كرده است:
(قَالَ إِنِّى عَبْدُ اللَّهِ ءَاتَل-نِىَ الْكِتَبَ . ۴
گفت : من بنده خدايم . كتاب را به من داده است)
.

۴. ذكر

اين كلمه، مصدر از مادّه «ذ ك ر» است و در فرهنگ‏هاى لغت به معانى مختلفى مانند يادكرد (قلبى يا زبانى)، شرف و بزرگوارى آمده است؛ ۵ اما معناى اصلى مادّه «ذك ر»، تذكّر (در برابر غفلت و فراموشى) است ۶ و هرگاه مراد از آن قرآن كريم باشد، به معناى «مذكِّر» (به ياد آورنده) است. قرآن كريم بيش از شصت بار اين كلمه را به كار برده است ۷ كه در بيش از بيست مورد آن، مراد، قرآن كريم است، از جمله

1.ر . ك : ص ۴۸ ح ۱۶ .

2.تفسير الطبرى : ج‏۱ ص‏۶۴؛ التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۱۷؛ تفسير الفخر الرازى : ج‏۲ ص‏۱۴.

3.ر.ك: معالم المدرستين : ج ۲ ص ۱۳ - ۱۴ .

4.مريم : آيه ۳۰ .

5.العين : ج‏۵ ص‏۳۴۶؛ مفردات الفاظ القرآن : ص‏۳۲۸؛ القاموس المحيط و القابوس الوسيط : ج‏۲ ص‏۱۰۷۱ - ۱۰۷۲ ماده «ذكر».

6.التحقيق فى كلمات القرآن الكريم : ج‏۳ ص‏۳۱۸ ماده «ذكر».

7.ر.ك : المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الكريم : ص‏۳۴۷ - ۳۴۸.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8281
صفحه از 500
پرینت  ارسال به