101
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

(بگو : من در حقيقت ، با پيغام غيبى ، به شما هشدار مى‏دهم)

(بگو : جز اين نيست كه من ، از آنچه از جانب پروردگارم براى من پيغام داده مى‏شود ، پيروى مى‏كنم)

(و از آنچه به سوى تو پيغام فرستاده مى‏شود ، پيروى كن ، و شكيبا باش تا آن كه خدا ، داورى كند ، و او بهترينِ داوران است)

حديث‏

۷۷.امام صادق عليه السلام - در پاسخ اين سؤال كه : نظر شما در باره قرآن چيست ؟ -:آن ، كلام خدا و سخن خدا و كتاب خدا و پيغام غيبى خدا و فرو فرستاده از جانب اوست .

ر . ك : ص ۵۳ (فصل يكم : ويژگى‏هاى قرآن / كلام اللَّه «سخن خدا» ، كلماته ، «سخنان خدا») .

۱ / ۲ - ۳۴

متشابه (همگون)

(خدا ، نيكوترين سخن را [به صورت‏] كتابى همگون و دوگانْ دوگان ، فرو فرستاد . آنان كه از پروردگارشان مى‏هراسند ، پوست بدنشان ، از آن به لرزه مى‏افتد) . ۱

۱ / ۲ - ۳۵

مَثانى (دوگان‏ها) ۲

(و هر آينه ، به تو هفت مَثانى (دوگانى) و قرآن بزرگ را داديم)

1.مراد از «متشابه» ، در اين آيه ، در مقابل «محكم» نيست ؛ بلكه منظور، اين است كه با وجود گستردگى قرآن و وسعت مضامينش و تعدّد سوره‏ها و آياتش ، ميان اجزاى آن ، ناسازگارى وجود ندارد ؛ بلكه كتاب ، هماهنگ است و هيچ اختلاف و تضادّى در آن ، وجود ندارد و هر جزء آن ، جزءِ ديگرش را تأييد و تصديق مى‏كند . آرى ، مراد از آيه ۷ سوره آل عمران ، «متشابه» در مقابل «محكم» است .

2.مَثانى : دوگانى (جفت جفت) ، ثنا ، آيه . در اين باره ، ر.ك : ج ۳ ص ۱۱۷ (بيان ذيل ح ۸۸۸) .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
100

( قُلْ إِنَّمَا أُنذِرُكُم بِالْوَحْىِ ). ۱

( قُلْ إِنَّمَا أَتَّبِعُ مَا يُوحَى‏ إِلَىَّ مِن رَّبِّى ). ۲

( وَ اتَّبِعْ مَا يُوحَى‏ إِلَيْكَ وَ اصْبِرْ حَتَّى‏ يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحَكِمِينَ ). ۳

الحديث‏

۷۷.الإمام الصّادقُ عليه السلام وقَد سُئِلَ : ما تَقولُ فِي القُرآنِ - : هُوَ كَلامُ اللَّهِ وقَولُ اللَّهِ ، وكِتابُ اللَّهِ ووَحيُ اللَّهِ وتَنزيلُهُ . ۴

راجع: ص ۵۲ (الفصل الأوّل : أوصاف القرآن / كلام اللَّه ، كلماتُه) .

۱ / ۲ - ۳۴

مُتَشابِهٌ‏

( اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَبًا مُّتَشَبِهًا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ )۵. ۶

۱ / ۲ - ۳۵

مَثاني‏

(وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِى وَ الْقُرْءَانَ الْعَظِيمَ). ۷

1.الأنبياء: ۴۵ .

2.الأعراف: ۲۰۳ .

3.يونس: ۱۰۹ وراجع: الأنعام: ۱۹ و ۵۰ و ۱۰۶ ، يونس: ۱۵ ، هود: ۱۲ و ۴۹ ، يوسف: ۳ و ۱۰۲ ، الإسراء: ۷۳ و ۸۶ ، فاطر:۳۱ ، الشورى: ۳ و ۷ ، الكهف: ۲۷ ، العنكبوت: ۴۵ ، الأحزاب: ۲ ، الأحقاف: ۹ ، النجم: ۱۰ .

4.التوحيد: ص ۲۲۴ ح ۳ ، الأمالي للصدوق: ص ۶۳۹ ح ۸۶۱ ، روضة الواعظين: ص ۴۶ ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۱۱۷ ح ۳.

5.الزمر: ۲۳ .

6.ليس المراد من «المتشابه » هنا هو ما يقابل « المحكم » ، بل المراد هو إنّه بالرغم من سعته وسعة مضامينه وتعدّد سوره وآياته ، فهو لا يختلف بعضه عن بعض بل جاء متناسقاً لا اختلاف فيه ولا تضادّ ويصدّق بعضه بعضاً . نعم، المراد من المتشابه في الآية ۷ من آل عمران هو ما يقابل المحكم.

7.الحجر : ۸۷ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8410
صفحه از 500
پرینت  ارسال به