با توجه به اين روايات و به ويژه عبارت «خلقكم»، دانسته مىشود كه قرآن افرون بر تشريع، امور تكوينى، نظير خلقت آسمان و زمين واخبار گذشته، حال و آينده را نيز در بردارد. مؤيد اين برداشت، نقلى از امام صادق عليه السلام است كه احكام و حلال و حرام را تنها بخش كوچكى از قرآن دانسته است.۱
۲. جامعيت هدايتى
گروهى با بىاساس دانستن ادعاى جامعيت مطلق قرآن، مقصود از كمال و جامعيت قرآن را، جامعيت در شئون دينى، اعم از اصول و فروع آن دانسته۲ و روايات جامعيت قرآن را بر فهم باطن الفاظ كه نزد معصومان عليهم السلام است حمل كردهاند.
اين گروه معتقدند كه شأن قرآن و دين اقتضا نمىكند در امورى كه مربوط به يافتههاى خود بشر است، وارد شود و حتى راهنمايى كردن او هم معنا ندارد؛ زيرا خداوند به انسان عقل ارزانى داشته و انسان را توانمند و خردورز و كاوشگر آفريده و ميدان تأثيرپذيرى را در طبيعت باز گذاشته و لزومى ندارد كه خداوند فرمول شيمى يا مسائل رياضى را توضيح دهد۳ و اگر هم بحثى از علوم تجربى، رياضى، نجوم و مانند آن در قرآن آمده، فقط جنبه هدايتى و تربيتى آن مورد نظر بوده است.۴
آياتى كه غرض از نزول قرآن را هدايت مىدانند، اين نظر را تقويت مىكنند؛ مانند:
(الر كِتَبٌ أَنزَلْنَهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ .۵
الف - لام - را . ما قرآن را بر تو (پيامبر) نازل كرديم تا با آن مردم را از تاريكىها به سوى نور بيرون برى) .
1.بصائر الدرجات : ص۲۱۴ - ۲۱۵.
2.ر. ك: التمهيد فى علوم القرآن : ج۶ ص۱۹ - ۳۰.
3.التمهيد فى علوم القرآن : ج۶ ص۳۰.
4.ر. ك: التفسير والمفسرون : ج۲ ص۴۶۹ - ۴۷۲.
5.ابراهيم : آيه ۱.