9
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

گفتند : چرا بر او نشانه‏هايى از سوى پروردگارش نازل نشده است ؟ بگو : نشانه‏ها در پيشگاه خداوند است ، و من قطعاً بيم دهنده آشكارم . آيا براى آنان كافى نبود كه ما بر تو كتاب را فرستاديم كه بر آنها تلاوت مى‏شود . همانا در اين ، رحمت و پندى است براى گروهى كه ايمان مى‏آورند .)
اين آيه ، به صراحت دلالت دارد كه قرآن مجيد از جهت معجزه بودن، كافى و بلكه در حدّ اعلا درجه اعجاز است؛ زيرا خداوند، آن را بى‏نياز كننده از تمام معجزات شمرده است و «كفايت» در آيه پيش‏گفته ، به معناى رسيدن به مرتبه‏اى است كه ديگر نيازى به غير آن باقى نماند.۱
قرآن به اين اندازه اكتفا نكرده، از مخالفان خويش و بلكه همه مردم جهان در طول تاريخ مى‏خواهد كه اگر در الهى بودن آن ترديد دارند، تمام نيروى فكرى، معنوى و مادّى خود را بر روى هم گذارند و با يكديگر همكارى كنند تا مانند آن را بسازند! اين حقيقت، همان چيزى است كه متكلّمان مسلمان از آن به «تحدّى‏۲ (دعوت به گفت‏وگو، مبارزه و معارضه)» ياد مى‏كنند: ۳(أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ * فَلْيَأْتُواْ بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُواْ صَدِقِينَ . ۴
يا مى‏گويند قرآن را به خدا افترا بسته؛ بلكه آنان ايمان ندارند. اگر راست مى‏گويند، سخنى همانند آن بياوريد)
.
و نيز آيات:
(أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَتٍ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ * فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَآ أُنزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ .۵

1.مجمع البيان : ج‏۸ ص‏۳۵.

2.ر . ك : ج ۱ ص ۳۶۵ (تحدّى قرآن).

3.المغنى في أبواب التوحيد والعدل : ج‏۱۶ ص‏۲۳۶.

4.طور : آيه ۳۳ - ۳۴ .

5.هود : آيه ۱۳ - ۱۴.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
8

- كه از سنخ خود وحى است - ، ماندگار در بستر تاريخ، نشان خدايى بودن و حقانيت پيامبر خاتم را به همراه دارد.

مفهوم معجزه‏

معجزه، از مصدر «اعجاز»، مشتق از ريشه ثلاثى مجرّد «عجز»، به معناى: درماندگى، ناتوانى و نيز پايان هر چيز است.۱ اعجاز، به معناى: ناتوان ساختن يا ناتوان يافتن ديگرى است.۲ با توجّه به كتب لغت و كاربرد اين كلمه مى‏توان گفت: مفهوم اصلى در مادّه اين واژه چيزى مقابل قدرت است. هر دو واژه «معجز» و «معجزه»، اسم فاعل مفرد به معناى ناتوان كننده اند و جمع آنها «معجزات» است:
(وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِى اللَّهِ .۳
بدانيد كه شما ناتوان كننده خداوند نيستيد)
.
معجزه در اصطلاح علم كلام، كار خارق‏العاده و همراه با تحدّى و سالم از معارضه است كه خداوند آن را به دست پيامبرش پديد مى‏آورد تا نشان راستى رسالت وى باشد.۴

قرآن، آيتِ الهى‏

قرآن خود را آيت روشن و معجزه بيّن پيامبر خاتم مى‏شمارد:
(وَقَالُواْ لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْهِ ءَايَتٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّمَا الْأَيَتُ عِندَ اللَّهِ وَ إِنَّمَآ أَنَا نَذِيرٌ مُّبِينٌ * أَوَ لَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّآ أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَبَ يُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَرَحْمَةً وَ ذِكْرَى‏ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ .۵

1.معجم مقاييس اللّغة : ج‏۲ ص‏۲۲۱ ماده «عجز».

2.مفردات ألفاظ القرآن : ص‏۵۴۷ ماده «عجز».

3.توبه : آيه ۲.

4.ر . ك : شرح المصطلاحات الكلامية ، جمعى از نويسندگان ، ص ۳۳۴ .

5.عنكبوت : آيه ۵۰ - ۵۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8072
صفحه از 506
پرینت  ارسال به