495
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۴. بسيارى از اين روايات ، از جهت محتوا قابل خدشه اند. به گفته علامه مجلسى ، برخى‏۱ از خواصّ مذكور در روايات، شأن و منزلت قرآن را - كه با هدف هدايت و تربيت انسان‏ها نازل شده - تنزّل مى‏دهند.
۵. از احاديث و سيره پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام استفاده مى‏شود كه جواز درمان دردهاى جسمانى با قرآن، به مفهوم نفى علل و اسباب مادّى و عدم استفاده از طبيب و دارو نيست. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله براى درمان خود، از طبابت حارث بن كلده‏۲ بهره مى‏برد. بر پايه حديثى، خداوند به يكى از پيامبران - كه بدون استفاده از طبيب و دارو براى بيمارى خود شفا مى‏خواست - وحى كرد كه شفايت نمى‏دهم مگر آن كه خود را با دارو درمان كنى.۳ افزون بر اين، اسلام به دانش پزشكى و فراگيرى آن، اهميّت داده ۴ و پيامبر خدا و ائمه عليهم السلام در مداواى برخى بيماران، از داروهاى طبيعى استفاده مى‏كردند.۵

رهاورد پژوهش‏هاى علمى‏

روان‏شناسان با تحقيق در صوت و آواى قرآن ، دريافته‏اند كه مداومت بر قرائت قرآن، نقش مؤثّرى در رويارويى با اضطراب دارد.۶ بر اساس يك تحقيق، ميزان اضطراب و گرايش به افسردگى در گروهى كه طى شش ماه روزانه دست كم نيم

1.روضة المتقين : ج‏۱۴ ص‏۴۰۴.

2.الايضاح : ص‏۵۵۱.

3.بحار الأنوار : ج‏۸۱ ص‏۲۱۱ - ۲۱۲.

4.ر . ك : دانش‏نامه پزشكى : ج ۱ ص ۳۳ (بخش يكم / فصل يكم : پزشكى از ديدگاه اسلام) و بحار الأنوار : ج‏۱ ص‏۲۲۰.

5.ر. ك: طب الائمه : ص‏۶۴ - ۶۵ و ۸۶ - ۸۸ .

6.ر. ك: مجموعه مقالات اوّلين همايش نقش دين در بهداشت روان (آذر ۱۳۷۶ / دانشگاه علوم پزشكى ايران): ص ۸۸. نيز، ر.ك: چكيده مقالات اوّلين همايش بين المللى نقش دين در بهداشت روان (فروردين ۱۳۸۰): ص ۲ (مقاله شهربانو جهانميرى) .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
494

تأثير قرائت را در درمان در صورتى مى‏دانند كه همراه فهم، انديشه، عمل و اخلاص باشد.۱
۲. بعضى از دانشوران نقش قرآن را همانند دارو مى‏دانند كه طبعاً بدون ايمان و اخلاص هم اثرگذار است؛ براى مثال ، عبد الدائم الكحيل ، با تحقيق و آزمايش به اين نتيجه رسيده كه صوت و آيات قرآن تأثير مستقيم در فيزيولوژى بدن و اعصاب دارد كه به بهبود و شفاى بيماران مى‏انجامد و گوش كه مركز تنظيم كلّ بدن است ، در شنيدن آيات و ارسال آن به سراسر بدن نقشى كليدى دارد.۲
۳. شمارى از مفسّران و محدّثان ، به اصل صدور دسته‏اى از اين احاديث خدشه وارد كرده‏اند. آية اللَّه خويى برخى از اين احاديث را دسيسه راويان كذّاب مى‏داند. ۳
برخى مفسّران و محدّثانِ اهل سنّت ، از جمله قُرطُبى،۴ ابن جوزى‏۵ و سيوطى‏۶ نيز نسبت به صدور اين روايات ترديد كرده‏اند. از سويى ديگر، برخى جاعلان حديث ، مانند: ابو عصمت فرج بن ابى مريم مَروْزى‏۷ و احمد بن عبد اللَّه جويبارى،۸ خود به جعل دسته‏اى از روايات خواصّ سور و آيات اعتراف كرده‏اند. با وجود اين، برخى ديگر از احاديث، از حيث سند، داراى طرق متعدد و اعتبارند و مفسّرانى مانند زمخشرى ، طبرسى و بحرانى ، آنها را پذيرفته و نقل كرده‏اند۹ .۱۰

1.ر. ك: البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۹۷ (نوع ۲۷) ، تفسير نمونه : ج‏۱۲ ص‏۲۴۲.

2.www.kaheel.com.

3.البيان، خويى : ص‏۲۸.

4.تفسير القرطبى : ج‏۱ ص‏۷۸.

5.الموضوعات : ج‏۱ ص‏۲۴۰.

6.اللآلى المصنوعة : ج‏۱ ص‏۲۰۷ - ۲۲۶.

7.البيان : ص‏۲۸.

8.ر .ك : الكشّاف (پايان تفسير هر سوره از قرآن) ، مجمع البيان (آغاز تفسير هر سوره) و نيز البرهان فى تفسير القرآن .

9.مجمع البيان : ج‏۶ ص‏۵.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8161
صفحه از 506
پرینت  ارسال به