405
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

ر . ك : ج ۳ ص ۶۹ (جامع‏ترين آيه قرآن) .

۵ / ۳

اسلام آوردن جُبَير بن مُطعِم‏

۶۰۱.البرهان فى علوم القرآن ، زَركشى: خطّابى ، گفته است: به نظر من، اعجاز قرآن ، جهت ديگرى دارد كه مردم (دانشمندان) ، از آن، غفلت كرده‏اند و جز شمارى بسيار اندك، كسى آن را نمى‏داند، و آن جهت ، اين است كه قرآن ، در دل‏ها كارساز است و در جان‏ها ، اثر مى‏گذارد؛ زيرا هيچ سخنى جز قرآن، اعم از نظم و نثر نيست كه وقتى به گوش مى‏خورد، دل در حالتى از آن ، كاملاً شيرينى و لذّت ، و در حالتى هم ترس و هراس ، احساس مى‏كند.
خداوند متعال ، فرموده است: (اگر اين قرآن را بر كوهى فرو مى‏فرستاديم، يقيناً آن [ كوه ]را از بيم خدا ، فروتن [ و ] از هم‏پاشيده مى‏ديدى) و فرموده است: (خدا ، زيباترين سخن را [به صورت ]كتابى متشابه، متضمّن وعده و وعيد ، نازل كرده است . آنان كه از پروردگارشان مى‏هراسند، پوست بدنشان ، از آن به لرزه مى‏افتد...).
آنچه موجب شد كه جُبَير بن مُطعِم ، اسلام آورد، همين ويژگى [قرآن‏] بود. او زمانى كه سوره طور را از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيد، چون به اين جا رسيد: (همانا عذاب پروردگارت ، قطعاً واقع شدنى است) ، گفت: ترسيدم كه عذاب ، فرا رسد .
در روايتى ديگر ، آمده است كه گفت: نزديك بود قلبم از جا كَنده شود . سپس اسلام آورد.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
404

راجع : ج ۳ ص ۶۸ (أجمع آية في القرآن) .

۵ / ۳

إسلامُ جُبَيرِ بنِ مُطعِمٍ‏

۶۰۱.البرهان في علوم القرآن للزركشي : قالَ الخَطّابِيُّ: وقُلتُ في إعجازِ القُرآنِ وَجهاً آخَرَ ذَهَبَ عَنهُ النّاسُ ، فَلا يَكادُ يَعرِفُهُ إلّا الشّاذُّ في آحادِهِم وهُوَ : صَنيعُهُ بِالقُلوبِ ، وتَأثيرُهُ فِي النُّفوسِ ، فَإِنَّكَ لا تَسمَعُ كَلاماً غَيرَ القُرآنِ مَنظوماً ولا مَنثوراً ، إذا قَرَعَ السَّمعَ خَلَصَ لَهُ إلَى القَلبِ مِنَ اللَّذَّةِ وَالحَلاوَةِ في حالٍ ، ومِنَ الرَّوعَةِ وَالمَهابَةِ في حالٍ اُخرى‏ ما يَخلُصُ مِنهُ إلَيهِ.
قالَ اللَّهُ تَعالى‏: (لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْءَانَ عَلَى‏ جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ) .۱
وقالَ تَعالى‏: (اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَبًا مُّتَشَبِهًا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ)۲ الآيَةَ .
قُلتُ: ولِهذا أسلَمَ جُبَيرُ بنُ مُطعِمٍ لَمّا سَمِعَ قِراءَةَ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله لِلطّورِ ، حَتّى‏ انتَهى‏ إلى‏ قَولِهِ: (إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَ قِعٌ)۳ ، قالَ: خَشيتُ أن يُدرِكَنِي العَذابُ. وفي لَفظٍ: كادَ قَلبي يَطيرُ ، فَأَسلَمَ .۴

1.الحشر : ۲۱ .

2.الزمر : ۲۳ .

3.الطور: ۷ .

4.البرهان في علوم القرآن للزركشي : ج ۲ ص ۱۰۶ وراجع: صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۸۳۹ ح ۴۵۷۳ و ص ۱۴۷۵ ح ۳۷۹۸ و سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۲۷۲ ح ۸۳۲ و مسند الحميدي : ج ۱ ص ۲۵۴ ح ۵۵۶ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8369
صفحه از 506
پرینت  ارسال به