گرامى اسلام صلى اللَّه عليه و آله را به كتابهايى نسبت مىدهد كه گرچه در مجموعه عهد عتيق و جديد هستند، اما در ضمن اسفار خمسه تورات و نيز اناجيل اربعه نيستند . با اين شواهد مىتوان نتيجه گرفت كه بشارتهاى مورد اشاره قرآن كريم ، در مجموعه عهد قديم و عهد جديد يهوديان و مسيحيان موجود بوده است . از اين رو ما نيز مىتوانيم بشارتهاى موجود در كليه كتابهاى عهد قديم و جديد را به عنوان بشارتهاى تورات و انجيل معرفى كنيم .
نكته ديگر كه لازم است يادآورى شود اين است كه صرف نظر از برخى اختلاف نسخ و قرائات و نيز اختلاف در ترجمهها ، مجموعه عهد عتيق و جديدِ امروزى تقريباً همان چيزى است كه در زمان نزول قرآن نيز مورد استفاده يهوديان و مسيحيان بوده است ؛ زيرا نسخههايى از كتب عهدين در كتابخانهها و موزههاى جهان موجود است كه متن آن ، تا حدّ زيادى با متن عهدين امروزى مطابقت مىكند .۱ بنا بر اين اگر بشارتهاى مربوط به پيامبر اسلام در تورات و انجيلِ زمان نزول قرآن موجود بوده است ، هم اكنون نيز ما بايد بتوانيم آنها را و يا بقايا و ردّپايى از آنها را در عهدين بيابيم .
كتاب مقدّس موجود چه مىگويد؟
گرچه ممكن است در سنّت شفاهى و نيز برخى از كتابهاى اَپوكريفاى ۲ موجود و
1.ر. ك : تاريخ كليساى قديم : ص ۷۷ ؛ باستانشناسى كتاب مقدس : ص ۱۱۶ .
2.يهوديان و مسيحيان داراى دو دسته كتب و نوشتههاى مقدس هستند ، يكى كتب قانونى كه به آنها كَنُن (Cannon) مىگويند كه آنچه قبلاً در مورد كتابهاى عهد قديم و جديد گفتيم ، كتابهاى قانونى آنهاست . ديگرى كتب مشكوك و غير معتبر (از نظر پيشوايان رسمى) كه به آنها اپوكريفا (Apocrypha) مىگويند . احتمالاً برخى از اين نوشتههاى موسوم به اپوكريفا در ميان يهوديان و مسيحيان شبه جزيره عربستان رواج داشته است و چه بسا بشارتهاى مربوط به پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله در آنها صراحت بيشترى داشته است . به طور مثال ، برخى از معجزات مربوط به حضرت عيسى عليه السلام مانند سخن گفتن در گهواره ، دميدن در قالب گلين پرنده و... در متن اناجيل رسمى نيست ، اما هم اينك نيز مىتوان آنها را در كتب اپوكريفاى مسيحى مانند انجيل عربى طفوليت و انجيل توماس مشاهده كرد .