335
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

گرامى اسلام صلى اللَّه عليه و آله را به كتاب‏هايى نسبت مى‏دهد كه گرچه در مجموعه عهد عتيق و جديد هستند، اما در ضمن اسفار خمسه تورات و نيز اناجيل اربعه نيستند . با اين شواهد مى‏توان نتيجه گرفت كه بشارت‏هاى مورد اشاره قرآن كريم ، در مجموعه عهد قديم و عهد جديد يهوديان و مسيحيان موجود بوده است . از اين رو ما نيز مى‏توانيم بشارت‏هاى موجود در كليه كتاب‏هاى عهد قديم و جديد را به عنوان بشارت‏هاى تورات و انجيل معرفى كنيم .
نكته ديگر كه لازم است يادآورى شود اين است كه صرف نظر از برخى اختلاف نسخ و قرائات و نيز اختلاف در ترجمه‏ها ، مجموعه عهد عتيق و جديدِ امروزى تقريباً همان چيزى است كه در زمان نزول قرآن نيز مورد استفاده يهوديان و مسيحيان بوده است ؛ زيرا نسخه‏هايى از كتب عهدين در كتابخانه‏ها و موزه‏هاى جهان موجود است كه متن آن ، تا حدّ زيادى با متن عهدين امروزى مطابقت مى‏كند .۱ بنا بر اين اگر بشارت‏هاى مربوط به پيامبر اسلام در تورات و انجيلِ زمان نزول قرآن موجود بوده است ، هم اكنون نيز ما بايد بتوانيم آنها را و يا بقايا و ردّپايى از آنها را در عهدين بيابيم .

كتاب مقدّس موجود چه مى‏گويد؟

گرچه ممكن است در سنّت شفاهى و نيز برخى از كتاب‏هاى اَپوكريفاى ۲ موجود و

1.ر. ك : تاريخ كليساى قديم : ص ۷۷ ؛ باستان‏شناسى كتاب مقدس : ص ۱۱۶ .

2.يهوديان و مسيحيان داراى دو دسته كتب و نوشته‏هاى مقدس هستند ، يكى كتب قانونى كه به آنها كَنُن (Cannon) مى‏گويند كه آنچه قبلاً در مورد كتاب‏هاى عهد قديم و جديد گفتيم ، كتاب‏هاى قانونى آنهاست . ديگرى كتب مشكوك و غير معتبر (از نظر پيشوايان رسمى) كه به آنها اپوكريفا (Apocrypha) مى‏گويند . احتمالاً برخى از اين نوشته‏هاى موسوم به اپوكريفا در ميان يهوديان و مسيحيان شبه جزيره عربستان رواج داشته است و چه بسا بشارت‏هاى مربوط به پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله در آنها صراحت بيشترى داشته است . به طور مثال ، برخى از معجزات مربوط به حضرت عيسى عليه السلام مانند سخن گفتن در گهواره ، دميدن در قالب گلين پرنده و... در متن اناجيل رسمى نيست ، اما هم اينك نيز مى‏توان آنها را در كتب اپوكريفاى مسيحى مانند انجيل عربى طفوليت و انجيل توماس مشاهده كرد .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
334

ناميدند و مسيحيان نيز مجموعه ديگرى از نوشته‏هاى اختصاصى خود را با نام «عهد جديد»۱ به آن افزودند كه آن نيز مشتمل بر اناجيل و نوشته‏هاى ديگر بود . به احتمال بسيار زياد ، قرآن كريم در برخى آيات ، به مجموعه عهدين موجود در دست يهوديان و مسيحيانِ عصر نزول ، عنوان تورات و انجيل اطلاق كرده است . شواهدى نيز بر صحت اين احتمال وجود دارد ؛ يكى آن كه ، قرآن در موارد فراوانى يهوديان و مسيحيان را با عنوان «اهل كتاب» معرفى مى‏كند و آن از اين روست كه هم يهوديان و هم مسيحيان به مجموعه نوشته‏هاى مقدسشان كلمه «كتاب» اطلاق مى‏كرده‏اند . بنا بر اين وقتى قرآن از كتاب يهوديان به عنوان تورات، و از كتاب مسيحيان به عنوان انجيل ياد كرده است ، مجموعه كتب اختصاصى هر يك را قصد كرده كه همان عهد عتيق و عهد جديد است . دوم آن كه ، مسيحيان هم اكنون نيز در عرف خودشان به مجموعه عهد جديد عنوان انجيل اطلاق مى‏كنند . امروزه مجموعه «عهد جديد» در زبان‏هاى مختلف با عنوان «انجيل» منتشر شده است .۲ شاهد ديگر آن كه ، روايات اسلامى، بشارت‏هاى تورات و انجيل در مورد پيامبر

1.عهد جديد مشتمل بر ۲۷ كتاب است كه در اواخر قرن دوم ميلادى از ميان نوشته‏هاى مسيحى توسط آباى كليسا انتخاب شده است . اين نوشته‏ها مشتمل بر چهار نوع است : اوّل ، اناجيل كه حاوى زندگى‏نامه و پاره‏اى از افعال و اقوال حضرت عيسى عليه السلام است . اين اناجيل عبارت‏اند از متى ، مرقس ، لوقا و يوحنا . بخش دوم مشتمل بر اعمال رسولان است كه تنها يك كتاب نوشته لوقا در اين بخش انتخاب شده است . بخش سوم را نامه‏هاى رسولان گويند كه شامل ۲۱ نامه از رسولان حضرت عيسى است كه طىّ آن به مسيحيان عصر خويش پيام داده‏اند كه بيشتر اين نوشته‏ها مربوط به پولس رسول است كه بعد از عروج حضرت عيسى به آسمان ، به ايشان ايمان آورده است . بخش چهارم ، بخش مكاشفه است كه در اين بخش نيز تنها يك كتاب به نام مكاشفه يوحنا انتخاب شده است . اين كتاب داراى ادبيات رمزى است .

2.به عنوان نمونه مى‏توان اين موارد را نام برد : انجيل عيسى مسيح ، كتاب عهد جديد ، چاپ انگلستان ، ۱۹۹۷ ؛ انجيل شريف ، انتشارات كتاب مقدس ، چاپ اول ، ۱۹۷۶ ؛ عهد جديد يعنى انجيل مقدس خداوند و نجات دهنده ما عيسى مسيح ، بى‏تا ، بى جا ؛ الانجيل (ترجمه عربى عهد جديد) ، ۱۹۸۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8357
صفحه از 506
پرینت  ارسال به