مىگويد كدام نوشتار و كتاب و يا كتابهاى يهوديان و مسيحيان را قصد كرده است؟ آيا مراد از تورات ، صرفاً كتابى است كه بر حضرت موسى عليه السلام نازل شده و مراد از انجيل ، صرفاً وحىاى است كه بر عيسى فرود آمده است و يا مراد از اين دو اصطلاح ، نوشتههايى اعم از كتب حضرت موسى عليه السلام و حضرت عيسى عليه السلام است؟ ديگر آن كه آيا اين بشارتها پس از اسلام دستخوش تحريف شده است؟ يا در نسخههاى ويژهاى موجود بوده كه تنها يهوديان و مسيحيان ساكن جزيرة العرب با آنها آشنايى داشتهاند؟ يا آن كه هماكنون نيز در نسخههاى رايج كتاب مقدّس يهودى - مسيحى مىتوان آنها را يافت؟
بشارتها در كدام تورات و انجيل است؟
نگاه اجمالى به آيات قرآن كريم كه در آنها از تورات و انجيل نام برده شده است نشان مىدهد كه قرآن به مصداق يكسانى در همه موارد اشاره نكرده است . بلكه كاربرد قرآن در مورد تورات و انجيل ، اعم از صحيح و غير صحيح است . به عبارت ديگر ، گاهى قرآن از تورات و انجيل همان چيزى را قصد مىكند كه به عنوان وحى و شريعت الهى ، به ترتيب بر حضرت موسى و حضرت عيسى عليهما السلام نازل شده ، كه خود قرآن كريم نيز تصديق كننده آنهاست و گاهى كتابها و نوشتههايى را قصد كرده است كه در عصر نزول قرآن، در دست يهوديان و مسيحيان بوده و آنها آن نوشتهها را با نام تورات و انجيل مىشناختهاند ؛ به طور مثال ، وقتى قرآن كريم در توصيف حضرت عيسى عليه السلام مىفرمايد ، ( وَءَاتَيْنَهُ الْإِنجِيلَ ؛ به او انجيل داديم)، ۱انجيل واقعى را قصد كرده است ، در حالى كه وقتى خداوند مسيحيان را دعوت مىكند تا مطابق احكام و مقررات انجيل قضاوت كنند ،۲ و يا اهل كتاب را فرا مىخواند تا به