ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند ، خداوند وعده آمرزش و اجر عظيمى داده است) .
آيه سوم ، آيه ۶ از سوره صف است . اين آيه مىگويد :
(وَ إِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَبَنِى إِسْرَ ءِيلَ إِنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَىَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَ مُبَشِّرَا بِرَسُولٍ يَأْتِى مِن بَعْدِى اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَآءَهُم بِالْبَيِّنَتِ قَالُواْ هَذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ .
و (به ياد آوريد) هنگامى را كه عيسى بنمريم گفت : «اى بنى اسرائيل، من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى كه تصديق كننده كتابى كه قبل از من فرستاده شده [تورات ]مىباشم ، و بشارتدهنده به رسولى كه بعد از من مىآيد و نام او احمد است» . هنگامى كه او [احمد] با معجزات و دلايل روشن به سراغ آنان آمد ، گفتند : «اين سحرى است آشكار).
گرچه آيه سوم به طور مشخص نمىگويد كه بشارت حضرت عيسى عليه السلام در مورد پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در انجيل آن حضرت بوده است يا خير ، با اين حال ، روايات اسلامى در تفسير اين آيه ، اين بشارت را از بشارات انجيل دانسته است . در حديثى آمده است كه اسم پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله در انجيل ، «احمد» است .۱ اين حديث نشان مىدهد كه بشارت حضرت عيسى عليه السلام در مورد پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در انجيل آمده است . گذشته از اين كه اناجيل موجود در عصر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در حقيقت ، سيره قولى و عملى حضرت عيسى عليه السلام است كه ديگران - به نظر مسيحيان با تأييد روح القدس - پس از وى نگاشتهاند و هرگز عين كتاب آن حضرت نبوده است .
صرف نظر از سنّت شفاهى بين اهل كتاب در زمان نزول قرآن كريم ، كه اطلاع دقيقى هم از آن در دست نيست ، اين مقاله در صدد تبيين و رفع ابهام از دو مسئله مهم است : يكى آن كه آيا اساساً وقتى قرآن در آيات فوق از تورات و انجيل سخن