329
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

داده‏اند ، ايمان نمى‏آورند) .
(الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ .۱
كسانى كه كتاب آسمانى به آنان داده‏ايم ، او (پيامبر) را همچون فرزندان خود مى‏شناسند ؛ (ولى) جمعى از آنان ، حق را آگاهانه كتمان مى‏كنند!)

گرچه بسيارى از آنها به كتمان حقيقت دست زدند و به انكار امرى پرداختند كه به آن معرفت داشتند :
(وَ لَمَّا جَآءَهُمْ كِتَبٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَ كَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَآءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَفِرِينَ . ۲
و هنگامى كه از طرف خداوند ، كتابى براى آنها آمد كه موافق نشانه‏هايى بود كه با خود داشتند ، و پيش از اين به خود نويد پيروزى بر كافران مى‏دادند (كه با كمك آن ، بر دشمنان پيروز گردند) . با اين همه ، هنگامى كه اين كتاب ، و پيامبرى را كه از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد ، به او كافر شدند ؛ لعنت خدا بر كافران باد!)

در مرحله سوم ، و در پى كتمان و انكار پاره‏اى از اهل كتاب ، آيات قرآن به افشاى نشانى بشارت‏ها در ميراث مكتوب حاضر در نزد خودشان مى‏پردازد تا براى حق‏جويان جاى هيچ ابهامى باقى نگذارد . اين بار به آنها يادآورى مى‏كند كه براى يافتن نشانى پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله لازم نيست كه مسير دور و ناآشنايى را بپيمايند ، بلكه كافى است كه به تورات و انجيل موجود مراجعه كنند تا نام و اوصاف پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله و يارانش را بيابند . در واقع ، قرآن كريم ، يادآور مى‏شود كه اهل كتاب حتى اگر بخواهند بر آگاهى‏هاى برخاسته از سنّت دينىِ شفاهىِ خود از پيامبر اسلام هم سرپوش بگذارند ، آيات موجود در تورات و انجيلشان گواهى روشن براى اهل

1.بقره ، آيه ۱۴۶ .

2.بقره ، آيه ۸۹ .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
328

مطابق روايات تفسيرى ، اين آيه بيان مى‏كند كه همه پيامبران گذشته ، از امّت‏هاى خود عهد گرفته‏اند كه به پيامبر اسلام ايمان آورند و او را يارى كنند كه اين امر خود به طور تلويحى بر بشارت پيامبران الهى نسبت به پيامبر گرامى اسلام نيز حكايت دارد . صرف نظر از دلالت آيه بر اين امر ، احاديث نيز گوياى آن است كه خداوند چنين عهدى را از همه پيامبران گرفته است .۱ همچنين هر پيامبرى ، مبشر پيامبر و يا پيامبران بعدى نيز بوده است .۲ در حديثى از حضرت على عليه السلام آمده است كه هيچ پيامبرى نبوده است جز آن كه مردم را به پيامبر بعد از خود بشارت مى‏داده است .۳ و همه پيامبران به نبوّت حضرت محمّد صلى اللَّه عليه و آله بشارت داده‏اند .۴
در مرحله دوم ، آيات قرآن خبر مى‏دهد كه با عمل پيامبران به وظيفه و ميثاق الهى‏شان ، امّت‏هاى گذشته نسبت به ويژگى‏هاى پيامبر اسلام آشنا بوده‏اند. مطابق قرآن كريم ، آموزه‏هاى پيامبران گذشته ، اعم از ميراث مكتوب و سنّت شفاهى ، چنان روشن و شفاف بوده است كه اهل كتاب چشم به راه آمدن رسول مكرّم اسلام بوده و هنگام ظهور آن حضرت ، وى را از روى ويژگى‏هاىِ وعده داده شده چنان مى‏شناختند كه فرزندان خويش را :
(الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ .۵
آنان كه كتاب آسمانى به ايشان داده‏ايم ، بخوبى او (پيامبر) را مى‏شناسند ، همان‏گونه كه فرزندان خود را مى‏شناسند ؛ فقط كسانى كه سرمايه وجود خود را از دست

1.نهج البلاغه : خطبه ۱ ؛ كنز العمّال : ج ۲ ص ۳۷۷ ، ح ۴۲۹۶ ؛ بصائر الدرجات : ص ۵۱۴ ح ۳۵ .

2.الكافى : ج ۸ ص ۱۱۷ ح ۹۲ .

3.الكافى : ج ۸ ص ۲۵ ح ۴ ؛ نهاية الارب فى فنون الأدب : ج ۴ ص ۲۴۵ (باب اختلاف قريش) .

4.ر . ك : الكافى : ج ۸ ص ۲۵ ح ۴ و ج ۸ ص ۱۱۳ ح ۹۲ ؛ الدر المنثور : ج ۱ ص ۱۵۸ (سوره بقره: ذيل آيه ۸۷) .

5.انعام ، آيه ۲۰ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8686
صفحه از 506
پرینت  ارسال به