دادهاند ، ايمان نمىآورند) .
(الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ .۱
كسانى كه كتاب آسمانى به آنان دادهايم ، او (پيامبر) را همچون فرزندان خود مىشناسند ؛ (ولى) جمعى از آنان ، حق را آگاهانه كتمان مىكنند!)
گرچه بسيارى از آنها به كتمان حقيقت دست زدند و به انكار امرى پرداختند كه به آن معرفت داشتند :
(وَ لَمَّا جَآءَهُمْ كِتَبٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَ كَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَآءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَفِرِينَ . ۲
و هنگامى كه از طرف خداوند ، كتابى براى آنها آمد كه موافق نشانههايى بود كه با خود داشتند ، و پيش از اين به خود نويد پيروزى بر كافران مىدادند (كه با كمك آن ، بر دشمنان پيروز گردند) . با اين همه ، هنگامى كه اين كتاب ، و پيامبرى را كه از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد ، به او كافر شدند ؛ لعنت خدا بر كافران باد!)
در مرحله سوم ، و در پى كتمان و انكار پارهاى از اهل كتاب ، آيات قرآن به افشاى نشانى بشارتها در ميراث مكتوب حاضر در نزد خودشان مىپردازد تا براى حقجويان جاى هيچ ابهامى باقى نگذارد . اين بار به آنها يادآورى مىكند كه براى يافتن نشانى پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله لازم نيست كه مسير دور و ناآشنايى را بپيمايند ، بلكه كافى است كه به تورات و انجيل موجود مراجعه كنند تا نام و اوصاف پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله و يارانش را بيابند . در واقع ، قرآن كريم ، يادآور مىشود كه اهل كتاب حتى اگر بخواهند بر آگاهىهاى برخاسته از سنّت دينىِ شفاهىِ خود از پيامبر اسلام هم سرپوش بگذارند ، آيات موجود در تورات و انجيلشان گواهى روشن براى اهل