221
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

قرآن ، احتمالاً تحت تأثير آموزه تجسّد در مسيحيت با مقارنت ميان «كلمة اللّه» و «كلام الهى» و بنا بر اين تصور كه هر پديده آسمانى و برآمده از لوح محفوظ لزوماً قديم و نامخلوق نيز هست، از ميانه دوم قرن اوّل در ميان برخى صحابه و تابعان مطرح شد۱ و از آغاز قرن دوم به مسئله‏اى كلامى و جنجال‏برانگيز بدل گشت. معتزليان و پاره‏اى ديگر از اصحاب علم كلام در برابر اين ديدگاه - كه از نظر آنان عقيده‏اى غير معقول و مخالف با توحيد شمرده مى‏شد - ، ديدگاه حدوث قرآن را مطرح كردند.۲ نظريه مزبور با نفى قدمت قرآن، اعتقاد به فوق بشرى بودن آن را در معرض تهديد قرار داده، به گونه‏اى متن مقدس را متنى تاريخى، به سان ديگر متن‏ها جلوه مى‏داد و در مقابل، باور به قدم قرآن نيز شائبه شرك از طريق اعتقاد به بيش از يك موجود ازلى را پديد مى‏آورد.۳
در باره اين كه نخستين بار، اين بحث را چه كسى مطرح كرد، در نوشته‏هاى تاريخى، اختلاف نظر وجود دارد . منابع تاريخى معمولاً از جعد بن درهَم‏۴ - كه سال‏هاى آخر حكومت هشام بن عبد الملك(م ۱۲۵ق) به سبب اعتقاداتش به دست عبد اللَّه قسرى اعدام شد -۵ و از جهم بن صفوان‏۶ - كه در سال ۱۲۸قمرى به سبب شركت در قيام حارث بن سريج در خراسان كشته شد - ۷ و نيز از غيلان بن يونس عدوى دمشقى‏۸ - كه پدرش از موالى عثمان بن عفان بود - ، به عنوان نخستين

1.فلسفه علم كلام : ص‏۶۸ و ۲۵۴ - ۲۶۸.

2.تاريخ الطبرى : ج‏۷ ص‏۱۹۵ - ۱۹۶ و ۱۹۸.

3.ر . ك : الحاشية على الكشاف : ص‏۵ - ۸ ؛ اعجاز القرآن بين المعتزلة و الاشاعرة : ص‏۲۵ - ۳۰ و ۲۱۰ - ۲۱۳.

4.سرح العيون : ص‏۲۹۳.

5.العلل ، احمد بن حنبل : ج‏۱ ص‏۶۸؛ تاريخ العباسيين : ص‏۵۵۹ - ۵۶۰.

6.الأعلام : ج‏۲ ص‏۱۴۱.

7.تاريخ العباسيين : ص‏۵۵۹ - ۵۶۰.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
220

پژوهشى در باره حدوث و قِدَم قرآن‏۱

مسئله حدوث و قدم قرآن، از نخستين تأملات كلامى مسلمانان در باره متن مقدّس قرآن است كه زمينه‏ساز مجادلات فراوان بين مذاهب و مكاتب كلامى گشته و مسائل متعدد كلامى ديگر را هم در پى داشته است، از اين رو از آن به عنوان سرچشمه پيدايش دانش كلام و وجه نام‏گذارى آن به علم كلام ياد شده است. ۲

پيشينه تاريخى‏

در باره زمان آغاز اين مجادلات، اطلاع چندانى در دست نيست؛ اما طرح اين نوع تأملات ، پس از آشنايى مسلمانان با عقايد اقوام ديگر و نيز پختگى و نضوج انديشه‏هاى دينى در جهان اسلام بوده است.۳ در بررسى زمينه‏ها و سرچشمه‏هاى طرح اين انديشه، از اختلاط مسلمانان با پيروان ساير مذاهب در پى فتوحات اسلامى و به طور خاص اعتقادات يهوديان‏۴ و مسيحيان ۵ ياد شده است. برخى نيز ريشه اين انديشه را در مكاتب فلسفى يونان كاويده‏اند.۶ اعتقاد به مخلوق نبودن

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى حسن رضايى ، انجام شده است.

2.الملل و النحل، شهرستانى : ج‏۱ ص‏۳۰ ؛ المواقف : ج‏۱ ص‏۴۶.

3.فصل‏نامه كلام اسلامى : ش‏۵۳ ص‏۱۱۶.

4.العلل ، احمد بن حنبل : ج‏۱ ص‏۶۹؛ تاريخ بغداد : ج‏۷ ص‏۶۵؛ السلفية بين اهل السنّة و الامامية : ص‏۴۹.

5.خلق افعال العباد : ص‏۲۱؛ تاريخ الطبرى : ج‏۷ ص‏۱۹۸.

6.البيان : ص‏۴۰۵؛ سير اعلام النبلاء : ج‏۱۹ ص‏۳۴۱؛ تاريخ ابن خلدون : ج‏۱ ص‏۴۶۶ - ۴۹۵.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8405
صفحه از 506
پرینت  ارسال به