15
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

سيّدِ قطب مى‏گويد: «تلاش اصلى من در مكتب قرآن همين است كه جنبه هنرى و ويژگى‏هاى ادبى قرآن جلوه‏گر شود و انديشه‏ها، زيبايى‏هاى نهفته آن را دريابند.... به نظر من، در آغاز نيز اَعراب از همين طريق، در حوزه جاذبه شكوه هنر قرآن قرار گرفتند و همين بيان زيبا بود كه تا ژرفاى احساس آنها نفوذ كرد و روان‏هاشان را برانگيخت».۱

۱ - ۱. آرايه‏هاى سيماى قرآن‏

هر ساختمان استوار، رخنه‏ناپذير و زيبا، رهاورد مواد و مصالحى سخت و محكم و طراحى هوشمندانه مهندسى چيره‏دست است كه آنها را در مناسب‏ترين صورت، تركيب كرده است . ساختمان سخن نيز چنين است. اگر حروف و واژگان - كه تشكيل‏دهنده هسته كلام اند - ، برخوردار از صلابت و استوارى باشند و به هنگام تشكيل كلمه‏ها و تركيب جمله‏ها ، هوشمندانه ، متناسب و هماهنگ ، گزينش و تركيب يابند، كلامى فصيح (روان و خوش طبع) و بليغ (گويا و رسا) و بديع (شيوا) را پديد مى‏آورند.
حروف از لحاظ مخارج، صدا و تلفظ، خصوصيات گوناگونى دارند و بر همين اساس، به دسته‏هايى گوناگون تقسيم مى‏شوند.۲ ريزه‏كارى‏هاى خواصّ حروف در كتب تجويد و قرائت - كه از منابع تحقيقات آواشناختى مسلمانان اند - و نيز آثار ادبى دانشمندان مسلمان، چون: سيبويه (م ۱۷۷ق) ، ابن دُرَيد (م ۳۲۱ ق) ، رُمّانى (م ۳۷۴ ق)، باقلانى (م ۴۰۳ ق)، خَفاجى (م ۱۰۶۹ق)، بيضاوى (م ۶۸۵ ق) ، ابن جَزَرى (م ۸۳۳ ق) و ... آمده‏اند.
از نگاه زبان‏شناسانه، طنين برخى واژگان و جملات قرآن ، چون آواى آبشاران و

1.مشاهد القيامة فى القرآن : ص‏۱۰.

2.ر. ك: النبأ العظيم : ص‏۹۰ - ۹۴.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
14

را به استراق سمع شبانه وا مى‏داشت!۱ قرآن اشارتى گذرا به گوش‏ايستايى همينان دارد:
(نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَسْتَمِعُونَ بِهِ إِذْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ وَ إِذْ هُمْ نَجْوَى‏ .۲
ما مى‏دانيم به آنچه گوش فرا مى‏دهند . آن هنگام كه به تو گوش مى‏دهند ، و نيز آن هنگام كه به نجوا مى‏پردازند)
.
و در همين حال براى پيشگيرى از افسون جادويى آن، مردمان را از شنيدن آن بر حذر مى‏داشتند:
(وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَا تَسْمَعُواْ لِهَذَا الْقُرْءَانِ وَ الْغَوْاْ فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ . ۳
آنان كه كافر شدند ، گفتند : گوش فرا ندهيد و در آن لغو در اندازيد ، تا شايد شما چيره شويد)
.
زيبايى زبان قرآن و قدرت آن در تسخير دل‏ها ، ويژه روزگاران كهن نبوده، بلكه امروز نيز بهترين زبان‏آوران عرب، چون: ميخائيل نعيمه، جُبران خليل جُبران و جُرج جُرداق را شيفته خود كرده است. گلدزيهر مى‏نويسد: «هيچ اثر ادبى در جهان، در شگفتىِ عظيم و بى‏نظيرى كه قرآن برانگيخت، به پاى آن نمى‏رسد».۴
جان ديون پورت مى‏نويسد: «قرآن، از نظر ادبى، شاعرانه‏ترين اثر مشرق‏زمين، دربرگيرنده نثرى موزون و مسجّع، به بليغ‏ترين و فصيح‏ترين صورت زبان عرب ونمونه اعلاى آن زبان و مملو از درخشنده‏ترين امثال و محكم‏ترين تشبيهات است. با آيات پر طنطنه‏اش ، ملكوت خداوندى را تصوير مى‏كند. آهنگ و نوا و عباراتش در ترسيم بهشت و جهنّم، تكان‏دهنده اند و...».۵

1.السيرة النبوية ، ابن هشام : ج‏۲ ص‏۳۳۸ ؛ مجمع البيان : ج‏۶ ص‏۲۵۶.

2.اسرا : آيه ۴۷.

3.فصّلت : آيه ۲۶.

4.العقيدة و الشريعة فى الاسلام : ص‏۴۱.

5.عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن : ص‏۹۱؛ اسلام از ديدگاه دانشمندان غرب : ص‏۴۲.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8540
صفحه از 506
پرینت  ارسال به