11
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

با اين همه مى‏توان اعجاز قرآن را واجد ويژگى حسى و معنوى دانست؛ زيرا از سويى ، انديشه و فكر انسان را هدف قرار مى‏دهد و از سويى ديگر ، قلب و حسّ انسان را . از اين رو ، هم حسّ درون را متنبّه مى‏سازد هم حسّ برون را. بالطبع هر يك از اين دو محور مى‏تواند عنوان‏هاى فراوانى را در درون خود نهفته داشته باشد.

۱. اعجاز در هندسه ساختارى قرآن‏

قرآن كه جلوه‏اى از جمال بى‏مثال خداى نيكوخصال است ،۱ افزون بر معانى والا، مشحون از زيبايى‏ها و دل‏ربايى‏هاى بى كران است كه جان و روان مخاطبان خويش را شاداب مى‏سازد. به گواهى تاريخ و اذعان سخن‏شناسان، دوستان و بيگانگان، متن قرآن، در شيوايى و رسايى بى‏بديل است. هندسه تركيبى كلمات آن و سبك ويژه و نوبنياد آن ، نه پيشينه‏اى داشته است و نه پسينه‏اى دارد.
زبان حقيقت‏گو و آواى دل‏ربا، بشارات آرام‏بخش و هشدارهاى بيدارگر، از قرآن چهره‏اى نمودار ساخته كه نام‏آوران عرصه سخن در برابر آن شگفتى نمايند و بگويند: «اين كتاب ، نه شعر است و نه نثر؛ قرآن، قرآن است».۲
خالد بن عُقبه اموى پس از دو بار تقاضاى قرائت قرآن از پيامبر گرامى اسلام و گوش سپردن به آيه (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَنِ)،۳ لب به اعتراف گشود كه اين سخن بشر نيست:
وَاللهِ إنّ لَهُ لَحَلاوَةً، و إنّ عليهِ لَطَلاوَةً، و إنّ أوَّلَهُ لَمُغدِقٌ، و إنّ آخِرَهُ لَمُثمِرٌ، و ما يقولُ هذا بَشرٌ .
به خدا سوگند كه از شيرينى و زيبايى خاصى برخوردار است . آغازش، بس گواراست و پايانش، پُربَروبار و اين سخن بشر نيست.۴

1.اعراف : آيه ۱۸۰.

2.مرآة الاسلام، طه حسين : ص‏۱۲۵ به بعد.

3.نحل : آيه ۹۰.

4.ر . ك : ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۲۴۶ .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
10

يا مى‏گويند: دين (قرآن) را به دروغ ساخته است. بگو: اگر راست مى‏گوييد، ده سوره برساخته مانند آن بياوريد و غير از خدا هر كه را مى‏توانيد، فرا بخوانيد. پس اگر شما را اجابت نكردند، بدانيد كه آنچه نازل شده است، به علم خداست).
(قُلْ فَأْتُواْ بِكِتَبٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى‏ مِنْهُمَآ أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ . ۱
بگو: پس اگر راست مى‏گوييد، كتابى از جانب خدا بياوريد كه از اين دو هدايت‏كننده‏تر باشد تا پيروى‏اش كنم)
.
در نقلى از امام رضا عليه السلام آمده است كه خداوند - تبارك تعالى - قرآن را با همين حروفى فرو فرستاد كه همه عرب با آن سر و كار داشتند. سپس فرمود:
(قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَ الْجِنُّ عَلَى‏ أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْءَانِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا .۲
بگو : اگر آدميان و پريان گرد آيند تا همانند اين قرآن را بياورند ، نتوانند مثل آن را بياورند هر چند پشتيبان هم باشند)
.
از آيات تحدّى نيز روشن مى‏شود كه قرآن، معجزه‏اى فكرى - فرهنگى است كه به حضور شخص پيامبر وابسته نيست؛ بلكه وجودِ هميشه پا بر جاى اين كتاب در ميان بشر ، معرّف حقانيت آن است.

جلوه‏هاى اعجاز قرآن‏

اين نكته جاى درنگ است كه خود قرآن به جز يادكرد عنوان كلى عدم تهافت متن قرآن، به جهت ويژه‏اى در امر اعجاز تصريح نكرده، و گويى اين موضوع را در بعد خاصى محدود ندانسته، شناخت اين ابعاد را به انديشه بشر واگذاشته است و حق همين است كه ما نمى‏توانيم اعجاز قرآن را به جنبه خاصى محدود سازيم.

1.قصص : آيه ۴۹.

2.ر . ك : ج‏۱ ص ۳۶۸ ح ۲۴۴ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8287
صفحه از 506
پرینت  ارسال به