73
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

توضيح اين نكته لازم است كه اولاً انسان همانند ساير موجودات طبيعى اين عالم ، داراى رشد و تكامل تدريجى و رو به گسترش است و با گذشت زمان ، صاحب تجربه و مهارت بيشترى مى‏گردد (تكامل تدريجى).
ثانياً با وجود اين، هيچ فرد انسانى يافت نمى‏شود كه بر همه آفاق احاطه يابد و جامع تمام علوم شود، بلكه وجود وى همواره ملازم با نايافته‏هاى بى‏شمارى خواهد بود (محدوديت و خطاپذيرى).
و سرانجام آن كه انسان به حسب محصور بودن در عالم طبيعت، تحت تأثير اوضاع گوناگون محيط زندگى خويش واقع مى‏شود. ملايمات و ناملايمات، سلامت و بيمارى، تنگ‏دستى و بى‏نيازى، جنگ و صلح و جز آن هر يك ، اثرى ويژه در روان و انديشه وى باقى مى‏گذارد (تأثيرپذيرى).
حال اگر انسانى را مشاهده كرديم كه در خلال يك دوره ۲۳ ساله متلاطم از عمر خويش ، در وضعيت‏هاى گوناگون تنهايى، اهانت، آزار، تبعيد، محاصره اقتصادى، فقر، جنگ، شكست، كشته شدن ياران و عزيزان، پيروزى، تشكيل حكومت مقتدرانه و مانند آن را تجربه كرده و در تمام اين حالات، هماره گفته‏هاى وحيانى وى استوار، هماهنگ و رسا باشد، دليل آن است كه سخنان او پرورده فكر او نبوده، بلكه وحى الهى است.
قرآن، در گستره‏اى طولانى از زمان و اوضاع بسيار گونه‏گون اجتماعى، عرضه و تلاوت گرديد. از سوى ديگر، در باره و در پيرامون آفاق بى‏كران حيات تكاملى انسان سخن راند؛ اما با اين همه، دو ركن تشكيل‏دهنده اين متن، يعنى هندسه تركيبى آيات و سُوَر و محتواى ژرف و بى‏همبر متن آن، سازگارى، هماهنگى و تازگى خويش را هماره نگاه داشته است.اين يكسانى اسلوب و محتوا و تأثيرناپذيرى از وضعيت خارجى و پيراستگى از اختلاف و دگرسانى، نشان از اين حقيقت دارد كه اين پيام، وحى الهى است، نه سخن بشرى. اين ويژگىِ كلام خدا چهره ديگرى از اعجاز قرآن را نشان مى‏دهد.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
72

تو پيش از آن ، نه كتابى مى‏خواندى ، و نه با دستت مى‏نوشتى ، و گرنه باطل‏انديشان قطعاً به ترديد مى‏افتادند).
د - پيراستگى از اختلاف و تناقض: تاريخ تمدّن و دانش، آثار علمى بى‏شمار و شاهكارهاى بسيارى را سراغ دارد كه ره آورد تأملات عقلانى و تجربى انسان اند. ژرف انديشان بسيارى پاى بر اين عرصه خاكى ساييده‏اند و آثار ارزشمندى از خود بر جاى گذاشته‏اند؛ ولى هر يك از آثار علمى، نشان از نقصان و محدوديتِ آگاهى و معلومات نويسندگان آنها دارد، و پديدآورندگان آثار بزرگ علمى نيز به نقصان و نارسايى يافته‏هاى خويش اذعان كرده‏اند. امّا در اين ميان ، يك اثر وجود دارد كه دعوى جامعيت، كمال و حقانيت تمام مطالب خويش را دارد:
(ذَ لِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ فِيهِ .۱
اين كتاب ، ترديد در آن نيست)
.
(وَ بِالْحَقِ‏ّ أَنزَلْنَهُ وَ بِالْحَقِ‏ّ نَزَلَ .۲
آن را به حقيقت فرستاديم و به حقيقت هم فرود آمد)
.
اين اثر، همان قرآن است كه با گذشت چهارده قرن از نزول آن، دانشمندان و حكمت‏جويان عالم ، در برترى و برازندگى آن در شگفت اند و مرور ايام و پيشرفت روز افزون علوم و معارف بشرى، درستى و راستى اين ادّعا را بيش از پيش تثبيت مى‏كند. اين حقيقت را قرآن در يكى از آيات استدلالى خويش چنين بيان مى‏كند:
(أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلَفًا كَثِيرًا . ۳
آيا در قرآن نمى‏انديشند و اگر از جانب غير از خدا بود، در آن اختلاف‏هاى زياد مى‏يافتند)
.
اختلاف شامل هر نوع اضطراب، ناهماهنگى، تعارض و تناقض مى‏شود. ۴

1.بقره : آيه ۲.

2.اسرا : آيه ۱۰۵.

3.نساء : آيه ۸۲.

4.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۶۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8670
صفحه از 506
پرینت  ارسال به