۴. بسيارى از اين روايات ، از جهت محتوا قابل خدشه اند. به گفته علامه مجلسى ، برخى۱ از خواصّ مذكور در روايات، شأن و منزلت قرآن را - كه با هدف هدايت و تربيت انسانها نازل شده - تنزّل مىدهند.
۵. از احاديث و سيره پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام استفاده مىشود كه جواز درمان دردهاى جسمانى با قرآن، به مفهوم نفى علل و اسباب مادّى و عدم استفاده از طبيب و دارو نيست. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله براى درمان خود، از طبابت حارث بن كلده۲ بهره مىبرد. بر پايه حديثى، خداوند به يكى از پيامبران - كه بدون استفاده از طبيب و دارو براى بيمارى خود شفا مىخواست - وحى كرد كه شفايت نمىدهم مگر آن كه خود را با دارو درمان كنى.۳ افزون بر اين، اسلام به دانش پزشكى و فراگيرى آن، اهميّت داده ۴ و پيامبر خدا و ائمه عليهم السلام در مداواى برخى بيماران، از داروهاى طبيعى استفاده مىكردند.۵
رهاورد پژوهشهاى علمى
روانشناسان با تحقيق در صوت و آواى قرآن ، دريافتهاند كه مداومت بر قرائت قرآن، نقش مؤثّرى در رويارويى با اضطراب دارد.۶ بر اساس يك تحقيق، ميزان اضطراب و گرايش به افسردگى در گروهى كه طى شش ماه روزانه دست كم نيم
1.روضة المتقين : ج۱۴ ص۴۰۴.
2.الايضاح : ص۵۵۱.
3.بحار الأنوار : ج۸۱ ص۲۱۱ - ۲۱۲.
4.ر . ك : دانشنامه پزشكى : ج ۱ ص ۳۳ (بخش يكم / فصل يكم : پزشكى از ديدگاه اسلام) و بحار الأنوار : ج۱ ص۲۲۰.
5.ر. ك: طب الائمه : ص۶۴ - ۶۵ و ۸۶ - ۸۸ .
6.ر. ك: مجموعه مقالات اوّلين همايش نقش دين در بهداشت روان (آذر ۱۳۷۶ / دانشگاه علوم پزشكى ايران): ص ۸۸. نيز، ر.ك: چكيده مقالات اوّلين همايش بين المللى نقش دين در بهداشت روان (فروردين ۱۳۸۰): ص ۲ (مقاله شهربانو جهانميرى) .