پژوهشى در باره قرآنْدرمانى۱
قرآنْدرمانى ، به معناى بهرهگيرى از قرآن در درمان بيمارىها و آسيبهاى جسمى و روحى (قلبى) است. نقش و تأثير قرآن در درمان دردهاى درونى و بيمارىهاى قلبى (از قبيل: جهل و رذايل اخلاقى)، ترديدناپذير است ؛ اما اصطلاح «قرآندرمانى» كه امروزه رواج دارد، به مفهوم استفاده از قرآن در كسب يا حفظ سلامت جسمانى و روانى است. اين اصطلاح گر چه در روايات فراوانى ريشه دارد كه از نقش قرآن در بهبود شمارى از دردها و بيمارىها سخن گفتهاند، ولى رخنمايى آن در قالب يك اصطلاح رايج، در پى تحقيقات علمى گسترده در همين زمينه ، و در دوران معاصر بوده است.
دانشمندان فريقين از قرون اوّليه، روايات مربوط به درمان دردهاى جسمانى با قرآن را در مجموعههايى مستقل يا بابهايى با عناوين «خواص القرآن»۲ و «فضائل القرآن»۳ جاى دادهاند. در اين آثار ، ضمن گردآورى رواياتِ خصايص و آثار دنيوى
1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى حسنرضا رضايى ، انجام شده است .
2.مانند: كشف سرالمصون والعلم المكنون تأليف محمد بن احمد بن سعيد التميمى (م ۳۹۰ ق) ، خصائص علم القرآن تأليف وزير المغربى حسين بن على بن الحسين (م ۴۱۸ ق) ، الذهب الابريز فى خواص كتاب اللَّه العزيز از ابو حامد غزالى (م ۵۰۵ ق) ، شوشترى (۱۰۲۱ق)، محمد شفيع (۱۲۲۰ق)، آقا نجفى اصفهانى (۱۳۳۲) و محمد حسن ازغندى .
3.مانند: كعب انصارى (۳۰ق)، احمد بن محمد بن خالد برقى(۲۷۴ق)، على بن ابراهيم قمى ، ابو عبيد قاسم بن سلّام (م ۲۹۴ ق) ، نسائى (م ۳۳۰ق) ، فريابى (م ۳۱۰ ق) ، احمد بن محمد بن سيّار (۳۶۸ق) ، شيخ مفيد (م ۴۱۳ ق) و محمد على حزين (۱۱۸۱ق) .