49
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

همين‏طور در شرح داستان زليخا با يوسف صدّيق ، از واژگان رفت‏وآمد (مراوده) استمداد شده و حتى زيبايى يوسف ، وصف و شرح نشده، بلكه با سرعت و كنايه از آن عبور شده است:
(فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَ قُلْنَ حَشَ لِلَّهِ مَا هَذَا بَشَرًا إِنْ هَذَآ إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ .۱
وقتى او را ديدند ، در نظرشان بزرگ آمد و دستانشان را بريدند و گفتند : حاشا كه اين بشر باشد ؛ اين ، جز فرشته‏اى بزرگ نيست)
.
«نشستن بر تخت» كنايه از قدرت، ربوبيت يا مالكيت است، همان‏گونه كه «دست» كنايه از عظمت و جلال قدرت الهى است :
(الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى‏ .۲
خداوند رحمان بر عرش استقرار يافت)
.
(بِيَدِهِ الْمُلْكُ .۳
هستى به دست اوست)
.
(وَ السَّمَوَ تُ مَطْوِيَّتُ بِيَمِينِهِ .۴
آسمان به دستان او پيچيده است)
.
به گفته زمخشرى در ذيل آيه فوق، با اين تعبير، عظمت خدا براى ما مجسّم مى‏شود و خدا با سخن خود ، مردم را به جلال خويش متنبّه مى‏سازد؛ چرا كه امور سترگ و بزرگى كه فهم و ذهن بشر در آن متحيّر مى‏شود و انديشه‏هاى باريك نيز به سادگى نمى‏توانند آنها را دريابند ، ناگزير بايد از طريق تمثيل و تخيّل ، به عبارت در آيند و اين چيزى است كه در علم بيان دانسته مى‏شود؛ ولى چه بسيار گام‏هايى كه از

1.يوسف : آيه ۳۱.

2.طه : آيه ۵.

3.ملك : آيه ۱.

4.زمر : آيه ۶۷.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
48

استعاره تجارت ، براى روى‏گردانى از هدايت و روى‏آورى به گم‏راهى:۱(أُوْلَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الضَّلَلَةَ بِالْهُدَى‏ فَمَا رَبِحَت تِّجَرَتُهُمْ وَ مَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ .۲
آنان كسانى‏اند كه گم‏راهى را با هدايت تاخت زدند و تجارتشان سودى نبخشيد و هدايت‏پذير نبودند)
.

كنايه‏

كنايه در لغت، پوشيده سخن گفتن است‏۳ و در اصطلاح، سخنى است كه داراى دو معناى دور و نزديك است كه لازم و ملزوم يكديگرند. گوينده سخن، كنايه را چنان بيان مى‏كند كه خواننده يا شنونده به يارى معناى روشن و صريح آن، به معناى دور راه مى‏يابد؛۴ مثلاً «دراز دستى» كنايه از پايمال‏كردن حقوق ديگران‏است، همان سان كه «روى بر خلق كردن» و «پشت بر قبله كردن» در اين بيت، كنايه از رياكارى است:


پارسايان روى در مخلوقپشت بر قبله مى‏كنند نماز۵
قرآن در باره آميزش جنسى ، از تعبيرهايى كنايى چون مس‏۶ و لمس و مباشرت‏۷ استفاده كرده است:۸(أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ .۹
يا زنان را لمس كرديد)
.

1.شرح المختصر : ج‏۲ ص‏۱۱۲ - ۱۱۳.

2.بقره : آيه ۱۶.

3.لسان العرب : ج‏۱۲ ص‏۱۷۴.

4.ر. ك: فرهنگ بديعى : ص‏۱۶۴؛ انوار البلاغة : ص‏۳۱۲ - ۳۱۳؛ جواهر البلاغة : ص‏۳۴۵ - ۳۴۷؛ شرح المختصر : ج‏۲ ص‏۱۲۳ - ۱۲۵.

5.گلستان سعدى : ص‏۷۹ باب دوم.

6.بقره : آيه ۲۳۶ - ۲۳۷؛ احزاب : آيه ۴۹.

7.بقره : آيه ۱۸۷.

8.أساليب البيان فى القرآن : ص‏۶۶۷.

9.نساء : آيه ۴۳.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8523
صفحه از 506
پرینت  ارسال به