37
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

جناس خط، آن است كه اركان جناس در كتابت، يكى، و در تلفظ و نقطه‏گذارى مختلف باشند؛ مانند بيمار و تيمار. اوج هنر و زيبايى در به كارگيرى جناس خط را مى‏توان در اين آيه نظاره‏گر شد:
(الَّذِى خَلَقَنِى فَهُوَ يَهْدِينِ * وَ الَّذِى هُوَ يُطْعِمُنِى وَيَسْقِينِ * وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ * وَ الَّذِى يُمِيتُنِى ثُمَّ يُحْيِينِ .۱
كسى كه مرا آفريد ، همو هدايتم مى‏كند . و كسى است كه غذايم مى‏دهد و سيرابم مى‏كند . و زمانى كه بيمار شدم ، شفايم مى‏دهد . و همو است كه مرا مى‏ميراند و زنده‏ام مى‏كند)
.
جناس مضارع، آن است كه دو ركن جناس ، در حرف اول يا وسط ، مختلف باشند، پس اگر مخرج دو حرف، يعنى آهنگ تلفظ آنها ، به يكديگر نزديك باشد، آن را جناس مضارع يا مشابه گويند؛ مانند حروف «ر» ، «ل» و «ب»، «پ». آيات در پى آمده از آن جا كه دربردارنده جناس مضارع‏اند، از زيبايى و دل‏ربايى خاصّى بهره‏ورند:
(وَهُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَيَنَْوْنَ عَنْهُ .۲
آنان از آن باز مى‏دارند و خود هم از آن دورى مى‏كنند)
.
(ذَ لِكُم بِمَا كُنتُمْ تَفْرَحُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِ‏ّ وَ بِمَا كُنتُمْ تَمْرَحُونَ .۳
اين بدان جهت است كه در زمين به ناروا شادى كرديد ، و سخت به خود مى‏نازيديد)
.
(وَ إِنَّهُ عَلَى‏ ذَ لِكَ لَشَهِيدٌ * وَ إِنَّهُ لِحُبِ‏ّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ .۴
او بر اين گواه است . و او سخت دوستدار خير است)
.
جناس لفظ، آن است كه كلمات متجانس در تلفظ ، يكى ، و در كتابت و معنا مختلف است؛ مانند خوار، خار يا همچون ناضره و ناظره در اين آيت زيبا :

1.شعرا : آيه ۷۸ - ۸۱.

2.انعام : آيه ۲۶.

3.غافر : آيه ۷۵.

4.عاديات : آيه ۷ - ۸.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
36

جناس تام، آن است كه الفاظ متجانس در گفتن و نوشتن (يعنى حروف و حركات) يكى و در معنا مختلف باشند؛ مانند كلمه «شير» در فارسى و «عين» در عربى. جناس تام در مثال قرآنى ذيل در كلمه «ساعة» جلوه‏گر شده است:
(وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُواْ غَيْرَ سَاعَةٍ .۱
و روزى كه قيامت برپا شود ، مجرمان سوگند ياد مى‏كنند كه جز ساعتى درنگ نكرده‏اند)
.
جناس ناقص، آن است كه اركان جناس در حروف يكى، و در حركت مختلف باشند. در اين مصداق قرآنى جناس ناقص بنگريد:
(وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا فِيهِم مُّنذِرِينَ * فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُنذَرِينَ .۲
در ميان آنان هشداردهندگانى فرستاديم . پس نيك بنگر كه چه شد عاقبت هشدارداده‏شدگان)
.
جناس زايد، آن است كه يكى از كلمات متجانس را حرفى بر ديگرى زيادت باشد و آن حرف زايد ، گاه در اوّل كلمه است؛ مانند «ع» در تاب و عتاب، «آ» در رميده و آرميده و گاه در آخر كلمه؛ مانند «ه»، جام، جامه، نام، نامه، و گاه زيادت در وسط است؛ مانند «ا» در قامت و قيامت. نمونه‏هايى از جناس زايد را مى‏توان در آيات فرجامين سوره قيامت ديد :
(كَلَّآ إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِىَ * وَ قِيلَ مَنْ رَاقٍ * وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ * وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ * إِلَى‏ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ .۳
هرگز! هنگامى كه جان به گلو رسيد و گفته شود : چاره‏ساز كيست ؟ و دانست كه همان زمان جدايى است . و ساق به ساق پيچيد . آرى در آن روز است كه مسير همه به سوى پروردگارت خواهد بود)
.

1.روم : آيه ۵۵.

2.صافات : آيه ۷۲ - ۷۳.

3.قيامت : آيه ۲۶ - ۳۰.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8730
صفحه از 506
پرینت  ارسال به