333
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

اقامه تورات و انجيلشان بپردازند،۱ كتاب‏هايى را قصد كرده كه در اختيار يهوديان و مسيحيان بوده است و آنها آن كتاب‏ها را تورات و انجيل مى‏ناميده‏اند . بنا بر اين وقتى قرآن در آيه ۸۱ سوره آل عمران (مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ) از وجود بشارت در تورات و انجيل سخن گفته همان تورات و انجيلى را مدّ نظر دارد كه در زمان نزول قرآن نزد يهوديان و مسيحيان موجود بوده است . به طور مسلم آنچه در آن زمان به عنوان تورات و انجيل شناخته مى‏شده ، تورات و انجيل واقعى نبوده است؛ بلكه مجموعه نوشته‏هايى را تورات و انجيل مى‏گفته‏اند كه كسانى غير از حضرت موسى و عيسى نوشته بودند .۲تورات و انجيل ، كتاب‏هاى يهودى و مسيحى بوده است كه نزد خودشان به عنوان تورات و انجيل شهرت داشته است . اما سؤال آن است كه آنها چه كتاب‏هايى بوده‏اند ؟ يهوديان از قرن‏ها قبل از ظهور پيامبر گرامى اسلام داراى مجموعه‏اى به نام كتاب مقدّس بوده‏اند كه مشتمل بر تورات و نوشته‏هاى ديگر بوده است كه بعدها مسيحيان آنها را «عهد عتيق»۳

1.مائده : آيه ۶۶ و ۶۸ .

2.اسپينوزا كه خود يك يهودى زاده است ، با توجه به شواهد و قراين خودِ توراتِ فعلى اثبات كرده است كه تورات ، صدها سال پس از مرگ حضرت موسى نوشته شده است . ر . ك : «مصنف واقعى اسفار خمسه» باروخ اسپينوزا ، ترجمه عليرضا آل بويه : هفت آسمان ، شماره ۱ ، ص ۷۹ - ۱۰۳ و نيز ر . ك : pA jAoط ,@WdM jn ط ·½C nj ,@ع‏½A o Spinoza, p. ۰۲۱ - ۲۳۱.

3.عهد عتيق مشتمل بر سه بخش اصلى است: بخش نخست ، تورات نام دارد كه خود شامل پنج كتاب به نام‏هاى پيدايش ، خروج ، لاويان ، اعداد و تثنيه است . يهوديان ، آن را همان كتابى مى‏دانند كه به حضرت موسى عليه السلام داده شده است . بخش دوم ، نبوئيم ، به معناى «پيامبران» است كه منظور از آن وحى‏هايى است كه خداوند بر پيامبران بنى اسرائيل ، بعد از موسى و قبل از عيسى نازل كرده است . كتاب‏هايى چون كتاب يوشع‏بن نون ، تواريخ ، پادشاهان ، سموئيل و اشعيا از اين دسته است . نبوئيم مشتمل بر ۲۱ كتاب است . بخش سوّم را كتوبيم گويند كه به معناى «نوشته‏ها» است . منظور از آن ، نوشته‏هاى انبياى بنى اسرائيل است كه محتوى پيام‏هاى آنها و قوم بنى اسرائيل خطاب به خداوند است . كتاب‏هايى چون مزامير ، جامعه ، امثال و غزل غزل‏ها از اين نوع است . كتوبيم مشتمل بر ۱۳ كتاب است . مسيحيان پروتستان ، عيناً همين كتاب‏ها را در عهد عتيق خود پذيرفته‏اند . كاتوليك‏ها چند كتاب ديگر از كتب پيامبران پيش از حضرت عيسى را كه يهوديان آنها را معتبر نمى‏دانند نيز در عهد عتيق خود آورده‏اند .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
332

مى‏گويد كدام نوشتار و كتاب و يا كتاب‏هاى يهوديان و مسيحيان را قصد كرده است؟ آيا مراد از تورات ، صرفاً كتابى است كه بر حضرت موسى عليه السلام نازل شده و مراد از انجيل ، صرفاً وحى‏اى است كه بر عيسى فرود آمده است و يا مراد از اين دو اصطلاح ، نوشته‏هايى اعم از كتب حضرت موسى عليه السلام و حضرت عيسى عليه السلام است؟ ديگر آن كه آيا اين بشارت‏ها پس از اسلام دستخوش تحريف شده است؟ يا در نسخه‏هاى ويژه‏اى موجود بوده كه تنها يهوديان و مسيحيان ساكن جزيرة العرب با آنها آشنايى داشته‏اند؟ يا آن كه هم‏اكنون نيز در نسخه‏هاى رايج كتاب مقدّس يهودى - مسيحى مى‏توان آنها را يافت؟

بشارت‏ها در كدام تورات و انجيل است؟

نگاه اجمالى به آيات قرآن كريم كه در آنها از تورات و انجيل نام برده شده است نشان مى‏دهد كه قرآن به مصداق يكسانى در همه موارد اشاره نكرده است . بلكه كاربرد قرآن در مورد تورات و انجيل ، اعم از صحيح و غير صحيح است . به عبارت ديگر ، گاهى قرآن از تورات و انجيل همان چيزى را قصد مى‏كند كه به عنوان وحى و شريعت الهى ، به ترتيب بر حضرت موسى و حضرت عيسى عليهما السلام نازل شده ، كه خود قرآن كريم نيز تصديق كننده آنهاست و گاهى كتاب‏ها و نوشته‏هايى را قصد كرده است كه در عصر نزول قرآن، در دست يهوديان و مسيحيان بوده و آنها آن نوشته‏ها را با نام تورات و انجيل مى‏شناخته‏اند ؛ به طور مثال ، وقتى قرآن كريم در توصيف حضرت عيسى عليه السلام مى‏فرمايد ، ( وَءَاتَيْنَهُ الْإِنجِيلَ ؛ به او انجيل داديم)، ۱انجيل واقعى را قصد كرده است ، در حالى كه وقتى خداوند مسيحيان را دعوت مى‏كند تا مطابق احكام و مقررات انجيل قضاوت كنند ،۲ و يا اهل كتاب را فرا مى‏خواند تا به

1.مائده : آيه ۴۶ .

2.مائده : آيه ۴۷ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8399
صفحه از 506
پرینت  ارسال به