291
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۴۹۸.امام على عليه السلام: خداوندِ سبحان ، محمّد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را بر انگيخت تا وعده‏اش را تحقّق بخشد، و [سلسله‏] نبوّتش را كامل گردانَد، در حالى كه از پيامبران ، در باره او پيمان گرفته بود.

۴۹۹.امام على عليه السلام: خداوند ، هيچ پيامبرى را از آدم تا خاتم نفرستاد ، مگر آن كه از او پيمان گرفت كه اگر محمّد را بر انگيخت و آن پيامبر ، زنده بود، حتماً به او ايمان آورد و يارى‏اش دهد، و به آنان دستور داد كه ايشان نيز از قوم خود ، چنين پيمانى بگيرند.

۵۰۰.امام صادق عليه السلام: خداوند ، از هر پيامبرى و هر مؤمنى پيمان گرفت كه به محمّد صلى اللَّه عليه و آله و على و به هر پيامبرى و به ولايت ، ايمان بياورد . سپس به محمّد صلى اللَّه عليه و آله فرمود: (اينان ، كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده است. پس به هدايت آنان ، اقتدا كن) ؛ يعنى: آدم ، نوح و همه پيامبران پس از او.

۵۰۱.كتاب من لا يحضره الفقيه - به نقل از محمّد بن قيس - : امام باقر عليه السلام فرمود : «نام پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در صُحُف ابراهيم ، ماحى است، در توراتِ موسى، حاد، در انجيلِ عيسى ، احمد، و در فرقان (قرآن) ، محمّد» .
گفته شد: ماحى به چه معناست؟
فرمود: «يعنى محو كننده چهره اصنام و محو كننده بتان و تيرهاى قمار و هر معبودى جز [خداى ]رحمان» .
گفته شد: حاد ، به چه معناست ؟
فرمود: «با هر كس كه با خدا و دين او مخالفت ورزد، خويش باشد يا بيگانه، مخالفت [و دشمنى‏] مى‏كند» .
گفته شد: احمد ، به چه معناست؟
فرمود: «يعنى به سبب كردارهاى ستودنى‏اش، خداوند عزّ وجلّ در كتاب‏هاى آسمانى ، او را به نيكى ستوده است» .
گفته شد: محمّد ، به چه معناست؟
فرمود: «خداوند و فرشتگان او و همه پيامبران و فرستادگانش و همه امّت‏هاى آنان ، وى را مى‏ستايند و بر او درود مى‏فرستند».


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
290

۴۹۸.الإمام عليّ عليه السلام : بَعَثَ اللَّهُ سُبحانَهُ مُحَمَّداً رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لِإِنجازِ عِدَتِهِ ، وإتمامِ نُبُوَّتِهِ ، مَأخوذاً عَلَى النَّبِيّينَ ميثاقُهُ .۱

۴۹۹.عنه عليه السلام : لَم يَبعَثِ اللَّهُ نَبِيّاً - آدَمَ ومَن بَعدَهُ - إلّا أخَذَ عَلَيهِ العَهدَ ، لَئِن بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً وهُوَ حَيٌّ لَيُؤمِنَنَّ بِهِ ولَيَنصُرَنَّهُ ، وأمَرَهُ بِأَن يَأخُذَ العَهدَ بِذلِكَ عَلى‏ قَومِهِ .۲

۵۰۰.الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ اللَّهَ قَد أخَذَ ميثاقَ كُلِّ نَبِيٍّ وكُلِّ مُؤمِنٍ ، لَيُؤمِنَنَّ بِمُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله وعَلِيٍّ ، وبِكُلِّ نَبِيٍّ وبِالوِلايَةِ ، ثُمَّ قالَ لِمُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله : (أُوْلاَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ)۳ يعني : آدَمَ ونوحاً وكُلَّ نَبِيٍّ بَعدَهُ .۴

۵۰۱.كتاب من لا يحضره الفقيه عن محمّد بن قيس عن الإمام الباقر عليه السلام : إنَّ اسمَ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله في صُحُفِ إبراهيمَ: الماحي ، وفي تَوراةِ موسى‏ : الحادُّ ، وفي إنجيلِ عيسى‏ : أحمَدُ ، وفِي الفُرقانِ : محُمَّدٌ .
قيلَ : فَما تَأويلُ الماحي؟ فَقالَ : الماحي صورَةَ الأَصنامِ ، وماحِي الأَوثانِ وَالأَزلامِ وكُلِّ مَعبودٍ دونَ الرَّحمنِ .
وقيلَ : فَما تَأويلُ الحادِّ؟ قالَ : يُحادُّ مَن حادَّ اللَّهَ ودينَهُ قَريباً كانَ أو بَعيداً .
قيلَ : فَما تأويلُ أحمَدَ؟ قالَ : حَسُنَ ثَناءُ اللَّهِ عزّ وجلّ عَلَيهِ فِي الكُتُبِ بِما حُمِدَ مِن أفعالِهِ .
قيلَ : فَما تَأويلُ مُحَمَّدٍ؟ قالَ : إنَّ اللَّهَ ومَلائِكَتَهُ وجَميعَ أنبِيائِهِ ورُسُلِهِ وجَميعَ اُمَمِهِم يَحمَدونَهُ ويُصَلّونَ عَلَيهِ .۵

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱ ، بحار الأنوار: ج ۱۶ ص ۲۸۴ ح ۱۳۴ .

2.مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۸۶ ، حقائق التأويل : ص ۱۳۳ وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۱۳؛ تفسير الطبري : ج ۳ الجزء ۳ ص ۳۳۲ عن أبي أيّوب ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۳۷۷ ح ۴۲۹۶ .

3.الأنعام : ۹۰ .

4.بصائر الدرجات : ص ۵۱۴ ح ۳۵ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۶۳ كلاهما عن عبد الغفّار ، بحار الأنوار: ج ۲۶ ص ۲۸۴ ح ۴۲ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۷۷ ح ۵۴۰۳ ، الأمالي للصدوق : ص ۱۲۹ ح ۱۱۷ ، بحار الأنوار: ج ۱۱ ص ۳۹ ح ۳۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8722
صفحه از 506
پرینت  ارسال به