217
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۴۴۵.الكافى - به نقل از ابو بصير - : از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى‏فرمود : «خداوند ، پروردگار ما ، همواره بود . علم ، در ذات او بود ، در حالى كه معلومى نبود . شنيدن ، در ذات او بود ، در حالى كه شنيدنى‏اى نبود . ديدن ، در ذات او بود ، در حالى كه ديدنى‏اى نبود . قدرت ، در ذات او بود ، در حالى كه كارى كه قدرت در آن صرف شود ، نبود . وقتى اشيا را پديد آورد و معلومْ پديدار شد ، علم خدا به آن ، تحقّق يافت ، و شنوايى خدا بر شنيدنى‏ها و بينايى خدا بر ديدنى‏ها و قدرت خدا بر كارهاى شدنى ، تعلّق گرفت» .
گفتم : پس خداوند ، همواره متحرّك بوده است ؟
فرمود : «خداوند ، برتر از اين است كه متحرّك باشد . حركت ، صفت حادثى است كه با فعل ، پديد مى‏آيد» .
گفتم : پس خداوند ، همواره متكلّم بوده است .
فرمود : «كلام ، صفتى حادث است و ازلى نيست . خداوند بود ؛ ولى متكلّم نبود» .

۴۴۶.امام رضا عليه السلام - وقتى در باره قرآن پرسيده شد - : قرآن ، كلام خدا و غير مخلوق است . آن وقت كه به قرآن ، سخن گفتى و خواندى و زبان گشودى ، كلام و خبر و قصّه است .

۹ / ۵

قرآن ، نه خالق است و نه مخلوق‏

۴۴۷.تفسير العيّاشى - به نقل از زُراره - : از امام باقر عليه السلام در باره قرآن پرسيدم : آيا خالق است ؟
فرمود : «نه» .
گفتم : آيا مخلوق است ؟
فرمود : «نه ؛ بلكه كلام خالق است» .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
216

۴۴۵.الكافي عن أبي بصير : سَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام يَقولُ : لَم يَزَلِ اللَّهُ عزّ وجلّ رَبَّنا وَالعِلمُ ذاتُهُ ولا مَعلومَ ، وَالسَّمعُ ذاتُهُ ولا مَسموعَ ، وَالبَصَرُ ذاتُهُ ولا مُبصَرَ ، وَالقُدرَةُ ذاتُهُ ولا مَقدورَ ، فَلَمّا أحدَثَ الأَشياءَ وكانَ المَعلومُ ، وَقَعَ العِلمُ مِنهُ عَلَى المَعلومِ ، وَالسَّمعُ عَلَى المَسموعِ ، وَالبَصَرُ عَلَى المُبصَرِ ، وَالقُدرَةُ عَلَى المَقدورِ .
قالَ : قُلتُ : فَلَم يَزَلِ اللَّهُ مُتَحَرِّكاً؟
قالَ : فَقالَ : تَعالَى اللَّهُ عَن ذلِكَ ، إنَّ الحَرَكَةَ صِفَةٌ مُحدَثَةٌ بِالفِعلِ .
قالَ : قُلتُ : فَلَم يَزَلِ اللَّهُ مُتَكَلِّماً؟
قالَ : فَقالَ : إنَّ الكَلامَ صِفَةٌ مُحدَثَةٌ لَيسَت بِأَزَلِيَّةٍ ، كانَ اللَّهُ عزّ وجلّ ولا مُتَكَلِّمَ .۱

۴۴۶.الإمام الرضا عليه السلام - لَمّا سُئِلَ عَنِ القُرآنِ - : إنَّهُ كَلامُ اللَّهِ غَيرُ مَخلوقٍ ، حَيثُ ما تَكَلَّمتَ بِهِ وحَيثُ ما قَرَأتَ ونَطَقتَ ، فَهُوَ كَلامٌ وخَبَرٌ وقَصَصٌ .۲

۹ / ۵

القُرآنُ لَيسَ بِخالِقٍ ولا مَخلوقٍ‏

۴۴۷.تفسير العيّاشي عن زرارة عن الإمام الباقر عليه السلام ، قال : سَأَلتُهُ عَنِ القُرآنِ ، أخالِقٌ هُوَ؟ قالَ : لا ، قُلتُ : أمَخلوقٌ؟ قالَ : لا ، ولكِنَّهُ كَلامُ الخالِقِ .۳

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۰۷ ح ۱ ، التوحيد : ص ۱۳۹ ح ۱ وليس فيه من «قال : قلت : فلم يزل اللَّه متحرّكاً» إلى «محدثة بالفعل» ، بحار الأنوار: ج ۵۷ ص ۱۶۱ ح ۹۶ .

2.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۷ ح ۱۵ عن ياسر الخادم ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۱۲۰ ح ۱۰ .

3.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۷ ح ۱۵ ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۱۲۰ ح ۹ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8555
صفحه از 506
پرینت  ارسال به