بود۱ و ساير قرائتها متروك شد، و تنها در كشور مغرب، قرائت نافع به روايت ورش، متداول است.۲
عوامل اختلاف قرائات
پديده اختلاف قرائات قرآن عوامل مختلفى دارد كه مهمترين آنها عبارت اند از:
۱. ضعف خطّ عربى
قرآن كريم در آغاز با رسم الخطى نگاشته مىشد كه نقطه و اعراب نداشت و همچنين الف وسط كلمات نوشته نمىشد؛۳چنانكه (مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ) را بعضى (مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ) قرائت كردهاند .۴از همين رو تلاوت قرآن، بيشتر از آن كه متكى به نوشتار باشد، به گفتار و حفظ متكى بود. حتى عثمان پس از توحيد مصاحف در كنار ارسال هر مصحف به شهرهاى مهمّ اسلامى همچون مكه، بصره، كوفه و شام،۵ يكى از بزرگترين شخصيتها را كه در قرائت قرآن تبحر داشت و قرائت آن را بىواسطه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله يا صحابه بزرگ فرا گرفته بود، گسيل داشت.۶ اين اقدام بيانگر آن است كه خطّ قرآن نمىتوانست به صورت كامل نياز خواننده را به خواندن صحيح برطرف كند.
۲. اختلاف لهجه قبايل عرب
زندگى قبيلهاى در حجاز و فاصله جغرافيايى قبايل از يكديگر، زمينهساز «اختلاف
1.ر.ك: المناقب ، ابن شهر آشوب : ج۱ ص۳۲۱؛ سير أعلام النبلاء : ج۸ ص۵۰۵۰؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج۱ ص۲۰۰.
2.التبيان فى تفسير القرآن : ج۷ ص۴۴ ح ۱۱۳؛ البرهان فى علوم القرآن : ج۱ ص۳۲۵، البيان : ص۱۴۰.
3.البيان : ص۱۶۴.
4.تفسير العياشى : ج۱ ص۲۲؛ التبيان فى تفسير القرآن : ج۱ ص۳۳؛ الكشاف : ج۱ ص۵۶ .
5.أحكام القرآن ، ابن عربى : ج۲ ص۱۰۳۶ - ۱۰۴۱ ؛ بيان المعانى : ج۱ ص۳۱.
6.مناهل العرفان : ج۱ ص۴۰۲ - ۴۰۳ ؛ تاريخ قرآن : ص۴۶۴ - ۴۶۵.