433
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

بود۱ و ساير قرائت‏ها متروك شد، و تنها در كشور مغرب، قرائت نافع به روايت ورش، متداول است.۲

عوامل اختلاف قرائات‏

پديده اختلاف قرائات قرآن عوامل مختلفى دارد كه مهم‏ترين آنها عبارت اند از:

۱. ضعف خطّ عربى‏

قرآن كريم در آغاز با رسم الخطى نگاشته مى‏شد كه نقطه و اعراب نداشت و همچنين الف وسط كلمات نوشته نمى‏شد؛۳چنان‏كه (مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ) را بعضى (مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ) قرائت كرده‏اند .۴از همين رو تلاوت قرآن، بيشتر از آن كه متكى به نوشتار باشد، به گفتار و حفظ متكى بود. حتى عثمان پس از توحيد مصاحف در كنار ارسال هر مصحف به شهرهاى مهمّ اسلامى همچون مكه، بصره، كوفه و شام،۵ يكى از بزرگ‏ترين شخصيت‏ها را كه در قرائت قرآن تبحر داشت و قرائت آن را بى‏واسطه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله يا صحابه بزرگ فرا گرفته بود، گسيل داشت.۶ اين اقدام بيانگر آن است كه خطّ قرآن نمى‏توانست به صورت كامل نياز خواننده را به خواندن صحيح برطرف كند.

۲. اختلاف لهجه قبايل عرب‏

زندگى قبيله‏اى در حجاز و فاصله جغرافيايى قبايل از يكديگر، زمينه‏ساز «اختلاف

1.ر.ك: المناقب ، ابن شهر آشوب : ج‏۱ ص‏۳۲۱؛ سير أعلام النبلاء : ج‏۸ ص‏۵۰۵۰؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۰۰.

2.التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۷ ص‏۴۴ ح ۱۱۳؛ البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۳۲۵، البيان : ص‏۱۴۰.

3.البيان : ص‏۱۶۴.

4.تفسير العياشى : ج‏۱ ص‏۲۲؛ التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۳۳؛ الكشاف : ج‏۱ ص‏۵۶ .

5.أحكام القرآن ، ابن عربى : ج‏۲ ص‏۱۰۳۶ - ۱۰۴۱ ؛ بيان المعانى : ج‏۱ ص‏۳۱.

6.مناهل العرفان : ج‏۱ ص‏۴۰۲ - ۴۰۳ ؛ تاريخ قرآن : ص‏۴۶۴ - ۴۶۵.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
432

ويژه داشتند.۱
اين اختلاف با سرعت پيش رفت تا آن كه در آغاز قرن چهارم، ابن مجاهد۲ كه در زمينه قرائات تبحر داشت، از ميان قرائت‏هاى متعدد، هفت قرائت را بر اساس معيارهايى مشخص برگزيد. قرائت‏هاى هفت‏گانه به سبب جايگاه ابن مجاهد در زمينه قرائت و دقت وى در گزينش آنها با اقبال مواجه شد و پس از اندك زمانى، ديگر قرائت‏ها به فراموشى سپرده شد.۳
عامل ديگر استقبال از قرائت‏هاى هفت‏گانه، انطباق اتفاقى هفت قرائت پيشنهادى ابن مجاهد با احاديث مشهور «سبعة أحرف (هفت حرف)» بود ؛۴ يعنى به باور بسيارى، «هفت حرف» در اين روايت همان قرائت‏هاى هفت‏گانه بود.۵
بدين ترتيب، بسيارى از شهرها، بنا را بر صحّت قرائات هفت‏گانه و اعتماد بر آنها و ترك ساير قرائت‏ها گذاشتند. ۶ شايان ذكر است كه از ميان قرائت‏هاى هفت‏گانه تنها قرائتى كه مورد اقبال عامه مسلمانان قرار گرفت، قرائت عاصم‏۷ به روايت حفص‏۸

1.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۱۶؛ شرح اُصول الكافى : ج‏۱۱ ص‏۷۹ - ۸۰ .

2.ابو بكر احمد بن موسى بن عباس (۳۲۴ ق) ، قارى بزرگ بغداد در قرن چهارم هجرى است كه به دليل جايگاه استوارش در ميان اهل قرائات ، با وجود كتاب‏هاى پيشين در قرائات هفت‏گانه ، هشت‏گانه ، ده‏گانه ، و مانند آن ، توانست با كتاب السبع خود ، به قرائات سبع رسميت بخشد . وى بارها ، قرآن را به قرائات نافع ، ابو عمرو ، حمزه و كسائى ، نزد مهم‏ترين استادش ، ابو الزعراء عبد الرحمان بن عبدوس ختم كرده بود .

3.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۳۲۷؛ البيان : ص‏۱۶۰.

4.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۳۲۹ ؛ بحار الأنوار : ج‏۳۱ ص‏۲۱۲ .

5.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۱۶؛ شرح اصول الكافى : ج‏۱۱ ص‏۸۰ - ۸۱ .

6.فتح البارى : ج‏۹ ص‏۲۹.

7.عاصم بن ابى النجود (م ۱۲۸ ق) ، اهل كوفه و از قاريان هفت‏گانه (طبقه سوم) است . وى شيعه است و قرآن را بر استادش ، ابو عبد اللَّه سلّمى كه شاگرد امام على عليه السلام بوده است ، خوانده است . دانشمندان شيعه و سنّى ، به صحّت قرائت عاصم ، اطمينان دارند .

8.حفص بن سليمان اسدى كوفى (م ۱۹۳ ق) ، يكى از دو راوى قرآن از عاصم است . وى بارها قرآن را بر استادش عاصم خوانده است . اكنون ، قرآن‏ها طبق روايت حفص ، از عاصم ، از ابو عبد اللَّه سلّمى ، از امام على عليه السلام ، چاپ مى‏شود .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6954
صفحه از 442
پرینت  ارسال به