415
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۴۱۲.امام صادق عليه السلام: قاريان ، سه گونه اند: قارى‏اى كه قرآن مى‏خواند تا به وسيله آن ، از شاهان به نوايى برسد و بر مردمان ، فخر بفروشد. چنين كسى از دوزخيان است . قارى‏اى كه قرآن مى‏خواند و حروف [و آداب ظاهرى قرائتِ‏] آن را مراعات مى‏كند ؛ امّا حدود [و معانى و تعاليمِ ]آن را رها مى‏نمايد. اين نيز از دوزخيان است . و [سوم ]قارى‏اى كه قرآن مى‏خواند و با آن در زير شب‏كلاه خويش مى‏خزد (قرآن ، مصاحب شبانگاه اوست)، به آيات محكم آن ، عمل مى‏كند و به آيات متشابهش ايمان مى‏آورد، و فرايضش را بر پا مى‏دارد، و حلال آن را حلال و حرامش را حرام مى‏شمارد. اين قارى ، از كسانى است كه خداوند ، او را از گم‏راهى‏هاى فتنه ، نجات مى‏بخشد و اهل بهشت است و در باره هر كه بخواهد ، شفاعت مى‏كند.

۱۴۱۳.امام صادق عليه السلام: برخى از مردم ، قرآن را براى اين مى‏آموزند كه گفته شود: فلانى ، قارى است. برخى آن را مى‏آموزند تا با صداى خوش بخوانند و مردم بگويند: فلانى ، صوت خوشى دارد. در اينها خيرى نيست .۱ برخى هم قرآن را مى‏آموزند و شب و روزشان را با آن به سر مى‏برند، و اهمّيت نمى‏دهند كه چه كسى آن را مى‏داند و چه كسى آن را نمى‏داند.

۶ / ۳

نكوهش گروهى از قاريان‏

۱۴۱۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: چه بسا تلاوت كننده قرآن كه قرآن لعنتش مى‏كند.

1.يعنى كارشان ارزشى ندارد .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
414

۱۴۱۲.الإمام الصادق عليه السلام : القُرّاءُ ثَلاثَةٌ: قارِئٌ قَرَأَ القُرآنَ لِيَستَدِرَّ بِهِ المُلوكَ ، ويَستَطيلَ بِهِ عَلَى النّاسِ ، فَذاكَ مِن أهلِ النّارِ ! وقارِئٌ قَرَأَ القُرآنَ فَحَفِظَ حُروفَهُ ، وضَيَّعَ حُدودَهُ ، فَذاكَ مِن أهلِ النّارِ ! وقارِئٌ قَرَأَ القُرآنَ فَاستَتَرَ بِهِ تَحتَ بُرنُسِهِ‏۱ فَهُوَ يَعمَلُ بِمُحكَمِهِ ، ويُؤمِنُ بِمُتَشابِهِهِ ، ويُقيمُ فَرائِضَهُ ، ويُحِلُّ حَلالَهُ ، ويُحَرِّمُ حَرامَهُ ، فَهذا مِمَّن يُنقِذُهُ اللَّهُ مِن مُضَلّاتِ الفِتَنِ ، وهُوَ مِن أهلِ الجَنَّةِ ، ويَشفَعُ فيمَن شاءَ .۲

۱۴۱۳.عنه عليه السلام : إنَّ مِنَ النّاسِ مَن يَتَعَلَّمُ القُرآنَ لِيُقالَ: فُلانٌ قارِئٌ ، ومِنهُم مَن يَتَعَلَّمُهُ فَيَطلُبُ بِهِ الصَّوتَ ، فَيُقالُ: فُلانٌ حَسَنُ الصَّوتِ ، ولَيسَ في ذلِكَ خَيرٌ. ومِنهُم مَن يَتَعَلَّمُهُ ، فَيَقومُ بِهِ في لَيلِهِ ونَهارِهِ ، لايُبالي مَن عَلِمَ ذلِكَ ومَن لَم يَعلَمهُ . ۳

۶ / ۳

ذَمُّ طائِفَةٍ مِنَ القُرّاءِ

۱۴۱۴.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : رُبَّ تالٍ لِلقُرآنِ وَالقُرآنُ يَلعَنُهُ .۴

1.البُرنُس : كلّ ثوب رأسه منه ملتزق من درّاعة أو جبّة أو مِمطَر أو غيره . وقال الجوهري : هو قلنسوَة طويلة كان النُسّاك يلبسونها في صدر الإسلام (النهاية : ج ۱ ص ۱۲۲ «برنس») . «فاستتر به تحت برسنه» : أي مشغول بنفسه ، لا يرائي بقراءته ، يقرأ ليفهم ، ويتدبّر ليعلم ويعلم ليعمل .

2.الخصال: ص ۱۴۲ ح ۱۶۵ عن هشام بن سالم ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۱۷۹ ح ۱۰ .

3.الكافي: ج ۲ ص ۶۰۹ ح ۶ ، عدّة الداعي: ص ۲۷۲ كلاهما عن يعقوب الأحمر ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۱۸۹ ح ۱۳ .

4.جامع الأخبار: ص ۱۳۰ ح ۲۵۵ ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۱۸۴ ح ۱۹ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7096
صفحه از 442
پرینت  ارسال به