413
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۴۰۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: منافق هر گاه قرآن را قرائت مى‏كند ، الف و واو و ميمى را هم جا نمى‏اندازد . او قرآن را با زبانش چنان مى‏بلعد كه مادّه گاو ، علف‏ها را با زبانش به دهانش مى‏كشد.

۱۴۰۹.امام على عليه السلام: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «هر آينه ، قرآن در دل برخى از مردمان ، فرسوده مى‏گردد و تَهافت مى‏شود ، چنان كه جامه‏هاى آنان تهافت مى‏شود» .
گفتند : اى پيامبر خدا! تَهافت چيست؟
فرمود: «فرو افتادن. نه از آن ، لذّتى احساس مى‏كنند و نه حلاوتى . اگر آنچه را بِدان فرمان داده شده‏اند ، فرو بگذارند، مى‏گويند: "خدا آمرزنده و مهربان است" و اگر آنچه را از آن نهى شده‏اند ، مرتكب شوند، مى‏گويند: "تا زمانى كه شرك نورزيم، خدا ما را مى‏آمرزد". كارشان بر پايه طمع است و بيم [از خدا ]در وجودشان نيست. گرگ‏دلانى هستند در پوست ميش و در ميان آنان ، بهترينشان كسى است كه فريبكارتر باشد».

۱۴۱۰.سنن الدارمى - به نقل از اياس بن عامر - : على بن ابى طالب عليه السلام دستم را گرفت و فرمود: «تو اگر زنده ماندى، خواهى ديد كه قرآن‏خوانان ، سه دسته اند: دسته‏اى براى خدا مى‏خوانند، دسته‏اى براى ستيزه كردن، و دسته‏اى براى دنيا، و هر كس [هر چه را ]با آن بجويد، مى‏يابد» .

۱۴۱۱.امام باقر عليه السلام: قاريان قرآن ، سه دسته‏اند: يكى مردى كه قرآن مى‏خواند و آن را سرمايه [كسب ]خود مى‏سازد و به وسيله آن ، پادشاهان را مى‏دوشد و بر مردم ، بزرگى مى‏فروشد .
دوم ، مردى كه قرآن مى‏خواند و حروف [و كلمات‏] آن را نگه مى‏دارد ؛ امّا معانى [و تعاليم ]آن را وا مى‏گذارد و آن را مانند تير قرعه ، صيقل مى‏دهد. خدا اين گروه از قاريان قرآن را افزون نكند!
و سوم ، مردى كه قرآن مى‏خواند و داروى قرآن را بر درد دل خويش مى‏نهد. شبش را با آن به بيدارى مى‏گذراند، و روزش را با آن به تشنگى (روزه‏دارى) سپرى مى‏كند، و آن را در مسجدهايش برپا مى‏دارد، و با آن ، از بسترش دور مى‏شود. به بركت وجود آنان است كه خداوندِ عزيز جبّار ، بلا را دفع مى‏كند، و به بركت ايشان است كه خدا دشمنان را شكست مى‏دهد، و به بركت ايشان است كه خدا از آسمان ، باران مى‏باراند. پس - به خدا سوگند - اينان در ميان قرآن‏خوانان ، كمياب‏تر از كبريت احمرند.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
412

۱۴۰۸.عنه صلى اللَّه عليه و آله : إذا قَرَأَ القُرآنَ المُنافِقُ لا يُخطِئُ ألِفاً ولا واواً ولا ميماً ، يَلقَفُ القُرآنَ بِلِسانِهِ كَما تَلقَفُ البَقَرَةُ الكَلَأَ بِلِسانِها .۱

۱۴۰۹.الإمام عليّ عليه السلام : إنَّ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه و آله قالَ: لَيَخلُقَنَّ القُرآنُ في قُلوبِ أقوامٍ فَيَتَهافَتُ كَما تَتَهافَتُ ثِيابُهُم ، قالوا: يَا رَسولَ اللَّهِ ، ومَا التَّهافُتُ؟ قالَ: التَّساقُطُ ، لا يَجِدونَ لَهُ لَذَّةً ولا حَلاوَةً ، وإن قَصَّروا عَمّا اُمِروا بِهِ قالوا: إنَّ اللَّهَ غَفورٌ رَحيمٌ ، وإنِ انتَهَكوا ما نُهوا عَنهُ ، قالوا: سَيَغفِرُ لَنا ما لَم نُشرِك. أمرُهُم عَلَى الطَّمَعِ ، لا تُخالِطُهُم مَخافَةٌ ، يَلبَسونَ جُلودَ الضَّأنِ عَلى‏ قُلوبِ الذِّئابِ ، خَيرُهُم فيهِمُ المُداهِنُ . ۲

۱۴۱۰.سنن الدارمي عن إياس بن عامر : أخَذَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام بِيَدي ، ثُمَّ قالَ: إنَّكَ إن بَقيتَ سَيَقرَأُ القُرآنَ ثَلاثَةُ أصنافٍ: فَصِنفٌ للَّهِ‏ِ ، وصِنفٌ لِلجِدالِ ، وصِنفٌ لِلدُّنيا ، ومَن طَلَبَ بِهِ أدرَكَ .۳

۱۴۱۱.الإمام الباقر عليه السلام : قُرّاءُ القُرآنِ ثَلاثَةٌ: رَجُلٌ قَرَأَ القُرآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضاعَةً ، وَاستَدَرَّ بِهِ المُلوكَ ، وَاستَطالَ بِهِ عَلَى النّاسِ ! ورَجُلٌ قَرَأَ القُرآنَ فَحَفِظَ حُروفَهُ ، وضَيَّعَ حُدودَهُ ، وأقامَهُ إقامَةَ القِدحِ ، فَلا كَثَّرَ اللَّهُ هؤُلاءِ مِن حَمَلَةِ القُرآنِ ! ورَجُلٌ قَرَأَ القُرآنَ فَوَضَعَ دَواءَ القُرآنِ عَلى‏ داءِ قَلبِهِ ، فَأَسهَرَ بِهِ لَيلَهُ ، وأظمَأَ بِهِ نَهارَهُ ، وقامَ بِهِ في مَساجِدِهِ ، وتَجافى‏ بِهِ عَن فِراشِهِ ، فَبِاُولئِكَ يَدفَعُ اللَّهُ العَزيزُ الجَبّارُ البَلاءَ ، وبِاُولئِكَ يُديلُ اللَّهُ مِنَ الأَعداءِ ، وبِاُولئِكَ يُنَزِّلُ اللَّهُ الغَيثَ مِنَ السَّماءِ ، فَوَاللَّهِ لَهؤُلاءِ فِي قُرّاءِ القُرآنِ أعَزُّ مِنَ الكِبريتِ الأَحمَرِ .۴

1.الجعفريّات: ص ۱۷۳ عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام .

2.تيسير المطالب: ص ۱۵۵ عن الحكم بن القسم ، الفردوس : ج ۳ ص ۴۴۴ ح ۵۳۶۰ .

3.سنن الدارمي: ج ۲ ص ۸۹۲ ح ۳۲۰۹ ، كنز العمّال: ج ۲ ص ۳۴۱ ح ۴۱۹۲ نقلاً عن الآجري في أخلاق حملة القرآن .

4.الكافي: ج ۲ ص ۶۲۷ ح ۱ ، الخصال: ص ۱۴۲ ح ۱۶۴ ، الأمالي للصدوق: ص ۲۷۰ ح ۲۹۷ ، مشكاة الأنوار: ص ۲۴۰ ح ۶۹۵ ، روضة الواعظين: ص ۱۴ ، جامع الأخبار: ص ۱۲۹ ح ۲۵۱ وليس فيها «وأقامه إقامة القدح فلا كثّر اللَّه هؤلاء من حملة القرآن» ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۱۷۸ ح ۴ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7255
صفحه از 442
پرینت  ارسال به