381
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۳۷۲.الكافى - به نقل از حسين بن خالد - : به امام صادق عليه السلام گفتم: در چه مدّتى قرآن را ختم كنم؟
فرمود: «آن را در پنج قسمت بخوان، در هفت قسمت بخوان. ولى در نزد من ، قرآنى است كه چهارده قسمت است [يعنى در چهارده روز مى‏خوانم‏]» .

۱۳۷۳.عيون أخبار الرضا عليه السلام - به نقل از ابراهيم بن عبّاس - : هرگز نديدم كه از امام رضا عليه السلام سؤالى بشود ، مگر اين كه پاسخ آن را مى‏دانست و داناتر از او نديدم ... . تمام سخنانش و پاسخ‏هايش و مثال‏هايش برگرفته از قرآن بود و قرآن را هر سه روز ، ختم مى‏كرد و مى‏فرمود: «اگر مى‏خواستم آن را در كمتر از سه روز ختم كنم، ختم مى‏كردم ؛ ليكن من بر هيچ آيه‏اى نمى‏گذرم ، مگر اين كه در آن و اين كه در باره چه چيزى و در چه زمانى نازل شده است، مى‏انديشم. از اين رو، هر سه روز يك بار ، آن را ختم مى‏كنم».

ب - ختم كردن ، تا جايى كه بلد است‏

۱۳۷۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: ختم قرآن ، تا آن جايى است كه بلد هستى.۱

ر . ك : ص ۲۷۹ (بهار قرآن خوانى) .

1.علّامه مجلسى رحمه اللَّه عليه فرموده : شايد مراد ، اين است كه هر كس قرآن را به اندازه‏اى بخواند كه مى‏داند (بلد است يا از حفظ دارد يا در دسترس دارد)، ثواب ختم همه قرآن به او داده مى‏شود، هر چند كه قرآن در واقع ، بيش از آن مقدارى است كه او مى‏داند يا بيش از آن باشد كه او خوانده است. مولى محمد صالح مازندرانى در شرح اين روايت مى‏فرمايد : «يعنى قارى قرآن ، آن را تا هر كجا كه مى‏داند ، بخواند كه در اين صورت پاداش او مانند كسى است كه همه قرآن را مى‏داند و مى‏خواند» . اين شارح بزرگ ، روايت بشر بن غالب اسدى را نيز مؤيد تفسير خود دانسته است . گفتنى است كه ايشان نسخه‏ها و احتمال معناهاى ديگرى نيز آورده است .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
380

۱۳۷۲.الكافي عن حسين بن خالد عن أبي عبداللَّه عليه السلام قال : قُلتُ لَهُ: في كَم أقرَأُ القُرآنَ؟ فَقالَ عليه السلام : اِقرَأهُ أخماساً ، اِقرَأهُ أسباعاً. أما إنَّ عِندي مُصحَفاً مُجَزّىً أربعَةَ عَشَرَ جُزءاً .۱

۱۳۷۳.عيون أخبار الرضا عليه السلام عن إبراهيم بن العبّاس : ما رَأَيتُ الرِّضا عليه السلام يُسأَلُ عَن شَي‏ءٍ قَطُّ إلّا عَلِمَ ، ولا رَأَيتُ أعلَمَ مِنهُ... وكانَ كَلامُهُ كُلُّهُ وجَوابُهُ وتَمَثُّلُهُ انتِزاعاتٍ مِنَ القُرآنِ ، وكان يَختِمُهُ في كُلِّ ثَلاثَةٍ ، ويَقولُ: لَو أرَدتُ أن أختِمَهُ في أقرَبَ مِن ثَلاثَةٍ لَخَتَمتُ‏۲ ، ولكِنّي ما مَرَرتُ بِآيَةٍ قَطُّ إلّا فَكَّرتُ فيها ، وفي أيِّ شَي‏ءٍ اُنزِلَت ، وفي أيِّ وَقتٍ؟ فَلِذلِكَ صِرتُ أختِمُ في كُلِّ ثَلاَثٍة أيّامٍ .۳

ب - الخَتمُ إلى‏ حَيثُ يَعلَمُ‏

۱۳۷۴.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : خَتمُ القُرآنِ إلى‏ حَيثُ تَعلَمُ‏۴ .۵

راجع : ص ۲۷۸ (ربيع التلاوة) .

1.الكافي: ج ۲ ص ۶۱۸ ح ۳ ، بحار الأنوار: ج ۴۷ ص ۴۷ ح ۷۰ .

2.في المصدر : «تختمت» ، والتصويب من المصادر الاُخرى .

3.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۸۰ ح ۴ ، الأمالي للصدوق: ص ۷۵۸ ح ۱۰۲۳ وفيه «بآيات» بدل «انتزاعات» ، روضة الواعظين: ص ۲۵۲ ، المناقب لابن شهر آشوب: ج ۴ ص ۳۶۰ ، إعلام الورى: ج ۲ ص ۶۳ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار: ج ۴۹ ص ۹۰ ح ۳ .

4.قال العلامّة المجلسي رحمه اللَّه عليه : لعلّ المراد أنّ من قرأ القرآن قدر ما يعلم ، يُعطى ثواب الختم على ختم هذا القرآن الذي نقرؤوه ، وإن كان في الواقع أكثر من ذلك (مرآة العقول : ج ۱۲ ص ۴۹۸) . و في شرح مولى محمّد صالح المازندراني (ج ۱۱ ص ۴۲) : قوله : «ختم القرآن إلى حيث يعلم» أي يعلم القارئ كلاً أو بعضاً ، فإذا عَلِم بعضه وقرأه ولم يقدر على غيره فله أجر ختم القرآن كلّه يدلّ عليه رواية بشر بن غالب الأسدي المذكورة في هذا الباب (الكافي : ج ۲ ص ۶۱۱ ح ۳) .

5.الكافي: ج ۲ ص ۶۱۳ ح ۷ عن منصور عن الإمام الصادق عن أبيه عليهما السلام .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7576
صفحه از 442
پرینت  ارسال به