355
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۳۱۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: من در شگفتم كه وقتى قرآن مى‏خوانم، چگونه مويم سفيد نمى‏شود !

۱۳۱۸.الكافى - به نقل از على بن عيسى، در سندى كه آن را به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله رسانده است - : خداوند - تبارك و تعالى - با موسى عليه السلام مناجات كرد و در مناجاتش به او فرمود: « ... اى موسى! تو بنده منى و من خداى تو هستم. حقير نادار را خوار مشمار، و به توانگر براى چيزى بى‏ارزش غبطه مخور، و هنگام ياد كردن از من ، خاكسار باش، و در وقت تلاوت آن ، به رحمتم اميد دار، و لذّتِ تورات را با آوازى دل‏نشين و اندوهناك ، به من بشنوان . هنگام ياد كردن از من آرام باش، و مرا به ياد كسانى بياور كه به ياد من ، آرام مى‏گيرند، و مرا بپرست و چيزى را شريكم مگردان، و خشنودى مرا بجوى» .

د - خواندن با اندوه‏

۱۳۱۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: خوش‏صداترين قارى ، كسى است كه قرآن را اندوهناك بخواند.

۱۳۲۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: قرآن با اندوه ، نازل شده است . پس هر گاه آن را خوانديد، اندوهناك باشيد.

۱۳۲۱.الكافى - به نقل از جابر - : به امام باقر عليه السلام گفتم : مردمانى هستند كه هر گاه چيزى از قرآن را مى‏خوانند يا برايشان خوانده مى‏شود ، از هوش مى‏روند ، به طورى كه به نظر مى‏رسد اگر دست‏ها يا پاهايش قطع شوند، آن را احساس نمى‏كند.
ايشان فرمود: «سبحان اللَّه! اين ، كار شيطان است. [خوانندگان قرآن ،] به چنين حالتى وصف نشده‏اند؛۱بلكه تأثير قرآن به اين است كه دل ، نرم و متأثّر مى‏شود و اشك ، جارى مى‏گردد و ترس [ ، وجود او را] فرا مى‏گيرد» .

1.يعنى خداوند در كتابش آثار خواندن قرآن را اين چيزها ندانسته ؛ بلكه آثار آن را نرم شدن دل و پيدايش ترس در وجودشان ، توصيف نموده است .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
354

۱۳۱۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنّي لَأَعجَبُ كَيفَ لا أشيبُ إذا قَرَأتُ القُرآنَ . ۱

۱۳۱۸.الكافي عن عليّ بن عيسى‏ رفعه : إنَّ موسى‏ عليه السلام ناجاهُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ فَقالَ لَهُ في مُناجاتِهِ: ... يا موسى‏ ، أنتَ عَبدي وأنَا إلهُكَ ، لا تَستَذِلَّ الحَقيرَ الفَقيرَ ، ولا تَغبِطِ الغَنِيَّ بِشَي‏ءٍ يَسيرٍ ، وكُن عِندَ ذِكري خاشِعاً ، وعِندَ تِلاوَتِهِ بِرَحمَتي طامِعاً ، وأسمِعني لَذاذَةَ التَّوراةِ بِصَوتٍ خاشِعٍ حَزينٍ ، اِطمَئِنَّ عِندَ ذِكري ، وذَكِّر بي مَن يَطمَئِنُّ إلَيَّ ، وَاعبُدني ولا تُشرِك بي شَيئاً ، وتَحَرَّ مَسَرَّتي .۲

د - الحُزنُ‏

۱۳۱۹.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ أحسَنَ النّاسِ قِراءَةً مَن قَرَأَ القُرآنَ يَتَحَزَّنُ بِهِ .۳

۱۳۲۰.عنه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ القُرآنَ نَزَلَ بِحُزنٍ ، فَإِذا قَرَأتُموهُ فَتَحازَنوا .۴

۱۳۲۱.الكافي عن جابر عن الامام الباقر عليه السلام ، قال: قُلتُ: إنَّ قَوماً إذا ذَكَروا شَيئاً مِنَ القُرآنِ أو حُدِّثوا بِهِ صَعِقَ أحَدُهُم ، حَتّى‏ يُرى‏ أنَّ أحَدَهُم لَو قُطِعَت يَداهُ أو رِجلاهُ لَم يَشعُر بِذلِكَ؟ فَقالَ عليه السلام : سُبحانَ اللَّهِ! ذاكَ مِنَ الشَّيطانِ ، ما بِهذا نُعِتوا ۵ إنَّما هُوَ اللّينُ وَالرِّقَّةُ وَالدَّمعَةُ وَالوَجَلُ‏۶.

1.الكافي: ج ۲ ص ۶۳۲ ح ۱۹ عن ميمون القدّاح عن الإمام الباقر عليه السلام ، تفسير العيّاشي: ج ۲ ص ۱۱۹ ح ۱ عن محمّد عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۲۱۴ ح ۱۴ .

2.الكافي: ج ۸ ص ۴۲ ح ۸ ، تحف العقول: ص ۴۹۱ نحوه ، بحار الأنوار: ج ۱۳ ص ۳۳۳ ح ۱۳ .

3.حلية الأولياء: ج ۴ ص ۱۹ ، المعجم الكبير : ج ۱۱ ص ۷ ح ۱۰۸۵۲ كلاهما عن ابن عبّاس ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۶۰۲ ح ۲۷۴۸ .

4.ربيع الأبرار: ج ۲ ص ۸۹ ، حلية الأولياء : ج ۶ ص ۱۹۶ عن أبي بريدة عن أبيه نحوه ، إتحاف السادة المتّقين: ج ۴ ص ۴۸۰ نقلاً عن أبي يعلى عن ابن عمر .

5.أي لم يصف اللَّه المؤمنين في كتابه بتلك الأوصاف ، وإنّما وصفهم باللّين والرقّة والوجل .

6.الكافي: ج ۲ ص ۶۱۶ ح ۱ ، الأمالي للصدوق: ص ۳۲۸ ح ۳۸۷ ، مشكاة الأنوار: ص ۱۱۴ ح ۲۶۷ ، روضة الواعظين: ص ۴۲۸ وفيها «اُمروا» بدل «نُعتوا» ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۲۱۲ ح ۷ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7197
صفحه از 442
پرینت  ارسال به