311
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۲۴۴.امام صادق عليه السلام: قرآن را با اعراب بخوان؛ چرا كه آن ، عربى است.۱

۱۲۴۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر گاه شخص قرآن بخواند و غلط و يا با اعرابِ اشتباه بخواند يا غير عرب باشد [و تلفّظ غير عربى داشته باشد] ، فرشته [قرائتش را] آن گونه مى‏نويسد كه نازل شده است.

۱۲۴۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: فرشته‏اى بر قرآن ، گماشته شده است . پس هر كس آن را بخواند، فصيح باشد يا غير فصيح، آن فرشته ، قرائت او را به صورت درست و اصلاح شده ، بالا مى‏برد.

۱۲۴۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: همانا مرد غير عرب از امّت من ، قرآن را با زبانى عَجَمى‏۲ مى‏خواند و فرشتگان ، آن را به زبان عربى [ صحيح‏] ، بالا مى‏برند.

۱۲۴۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: قرآن را به زبان عربىِ آن بياموزيد و از همزه دادن در آن بپرهيزيد.۳

۱۲۴۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: همزه دادن، افزودن به قرآن است.

۱۲۵۰.تاريخ بغداد - به نقل از عبد اللَّه - : مُعاذ، نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله قرآن خواند و همزه داد . پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به او فرمود: «اى مُعاذ ! قرآن را بدون همزه دادن بخوان».

۱۲۵۱.امام صادق عليه السلام: همزه دادن، افزودن در قرآن است ، بجز همزه اصلى ، مانند اين سخن خداوند : (أَلَّا يَسْجُدُواْ لِلَّهِ الَّذِى يُخْرِجُ الْخَبْ‏ءَ فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ) و مانند اين سخن خداوند : (وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّ رَءْتُمْ).

1.گفته شده: يعنى آن را با لحن‏هاى عرب بخوانيد؛ يعنى زيبايى‏هاى قرائت مانند تفخيم و ترقيق و ادغام و مانند اينها را در آن به كار گيريد.

2.يعنى با زبان غير عربى يا با عربى شكسته و بدون رعايت اِعراب درست و بدون تجويد و محسّنات قرائت .

3.قريش در گفتارشان ، بجز همزه‏هايى كه در ريشه فعل بود (همزه‏هاى اصلى) ، همزه ديگرى نداشتند .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
310

۱۲۴۴.الإمام الصادق عليه السلام : أعرِبِ القُرآنَ ؛ فَإِنَّهُ عَرَبِيُ‏۱ .۲

۱۲۴۵.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إذا قَرَأَ القارِئُ فَأَخطَأَ أو لَحَنَ أو كانَ أعجَمِيّاً ، كَتَبَهُ المَلَكُ كَما اُنزِلَ .۳

۱۲۴۶.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِالقُرآنِ ؛ فَمَن قَرَأَهُ مِن فَصيحٍ وأعجَمَ ، رَفَعَهُ المَلَكُ مُقَوَّماً .۴

۱۲۴۷.عنه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ الرَّجُلَ الأَعجَمِيَّ مِن اُمَّتي لَيَقرَأُ القُرآنَ بِعَجَمِيَّةٍ ، فَتَرفَعُهُ المَلائِكَةُ عَلى‏ عَرَبِيَّةٍ .۵

۱۲۴۸.عنه صلى اللَّه عليه و آله : تَعَلَّمُوا القُرآنَ بِعَرَبِيَّتِهِ ، وإيّاكُم وَالنَّبرَ۶ فيهِ - يَعنِي الهَمزَ - .۷

۱۲۴۹.عنه صلى اللَّه عليه و آله : النَّبرُ زِيادَةٌ فِي القُرآنِ .۸

۱۲۵۰.تاريخ بغداد عن عبد اللَّه : قَرَأَ مُعاذٌ عَلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله فَهَمَزَ ، فَقالَ لَهُ النَّبِيُ صلى اللَّه عليه و آله : اِقرَأ يا مُعاذُ ، ولا تَهمِز .۹

۱۲۵۱.الإمام الصادق عليه السلام : الهَمزُ زِيادَةٌ فِي القُرآنِ ، إلَّا الهَمزَ الأَصلِيَّ مِثلَ قَولِهِ عزّ وجلّ: «أَلَّا يَسْجُدُواْ لِلَّهِ الَّذِى يُخْرِجُ الْخَبْ‏ءَ فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ»۱۰ومِثلَ قَولِهِ عزّ وجلّ : «وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّ رَءْتُمْ»۱۱ .۱۲

1.قيل : المراد اقرؤوها بألحان العرب ، أي أبينوا فيه محسّنات القراءة ، من التضخيم والترقيق والإدغام وغير ذلك (مرآة العقول : ج ۱۲ ص ۵۰۱) .

2.الكافي: ج ۲ ص ۶۱۵ ح ۵ .

3.الفردوس: ج ۱ ص ۲۸۹ ح ۱۱۳۷ عن ابن عبّاس ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۵۱۳ ح ۲۲۸۴ .

4.الفردوس: ج ۴ ص ۱۵۷ ح ۶۴۸۹ عن أنس ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۵۳۳ ح ۲۲۸۸ نقلاً عن أبي سعيد السمّان في مشيخته نحوه .

5.الكافي: ج ۲ ص ۶۱۹ ح ۱ ، عدّة الداعي: ص ۲۱ كلاهما عن السكوني عن الإمام الصادق عليه السلام .

6.النَّبْرُ : هَمْز الحرف . ولم تكن قريش تهمز في كلامها (النهاية : ج ۵ ص ۷ «نبر») .

7.معاني الأخبار: ص ۳۴۵ ح ۱ عن عمرو بن جميع عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۲۱۱ ح ۶ .

8.جامع الأحاديث للقمّي: ص ۱۲۴ ، تحف العقول: ص ۳۷۹ عن الإمام الصادق عليه السلام وفيه «الهمز» بدل «النبر».

9.تاريخ بغداد: ج ۲ ص ۳۳۹ ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۶۱۱ ح ۲۸۰۷ .

10.النمل: ۲۵ .

11.البقرة: ۷۲ .

12.معاني الأخبار: ص ۳۴۵ ح ۱ عن عمرو بن جميع ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۲۱۱ ح ۶ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7299
صفحه از 442
پرینت  ارسال به