239
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

ز - نماز شب خواندن‏

۱۱۱۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: نماز شب بر حافظ قرآن ، فرض است ، اگر چه دو ركعت.

۱۱۱۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: اى اهل قرآن! نماز وَتْر را بخوانيد۱؛ چرا كه خداوند ، وَتْر (تك و فَرد) است و وَتْر را دوست دارد.

ح - مجموعه چيزهايى كه بايسته حافظ و قارى قرآن است‏

۱۱۱۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: سزاوارترينِ مردم به نماز خواندنِ بسيار در نهان و آشكار، حافظ قرآن است. سزاوارترينِ مردم به فروتنى بسيار در نهان و آشكار ، حافظ قرآن است. سزاوارترينِ مردم به روزه گرفتن بسيار ، حافظ قرآن است . حافظ قرآن ، بايد در شبش ، آن گاه كه مردم خواب اند ، [به شب‏خيزى و عبادت‏] شناخته شود، و در روزش ، آن گاه كه مردم سرگرم اند [ ، در كارِ روزه و عبادت باشد]، و در گريه‏اش ، آن گاه كه مردم مى‏خندند، و در اندوهش ، آن گاه كه مردمْ شادمانى مى‏كنند، و در رفتارش ، آن گاه كه مردمْ بى‏هنجارى مى‏كنند .
اى حافظ قرآن! براى خدا ، فروتنى كن ، كه خداوند ، تو را بالا مى‏برد، و فخرفروشى مكن ، كه خدا ، خوارت مى‏كند. براى خدا ، خودت را بياراى ، كه خداوند ، تو را آراسته مى‏گردانَد، و براى مردم خود را مياراى ، كه خدا ، تو را دشمن مى‏دارد. خدا براى تو ، بهتر از هر چيزى است كه جز خدا باشد. هر كس به قرآن احترام بگذارد، در حقيقت، به خدا احترام گذارده است، و هر كس حقّ قرآن را سبُك بشمارد، حقّ خدا را سبُك شمرده است. حرمت قرآن در نزد خدا ، مانند حرمت پدر بر فرزند اوست. حافظانِ قرآن در تورات ، با عنوان اختصاص يافتگانِ به رحمت خدا، پوشيدگان در نور خدا و تعليم يافتگان (/ تعليم دهندگان) كتاب خدا خوانده مى‏شوند. هر كس با آنان دوستى كند، در حقيقت، با خدا دوستى كرده است و هر كس با آنان دشمنى كند، در واقع، با خدا دشمنى كرده است. خداوند ، از شنونده قرآن ، بلاى دنيا را دور مى‏كند، و از تلاوت كننده قرآن ، بلاى آخرت را دفع مى‏نمايد.

1.يعنى نماز شب بخوانيد كه هشت ركعت به صورت نمازهاى دو ركعتى ، و سه ركعت به صورت يك نماز دو ركعتى و يك ركعتى است كه مجموعاً يازده ركعت و فرد مى‏شود .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
238

ز - قِيامُ اللَّيلِ‏

۱۱۱۳.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : قِيامُ اللَّيلِ فَريضَةٌ عَلى‏ حامِلِ القُرآنِ ولَو رَكعَتَينِ .۱

۱۱۱۴.عنه صلى اللَّه عليه و آله : يا أهلَ القُرآنِ! أوتِروا ؛ فَإِنَّ اللَّهَ وَترٌ يُحِبُّ الوَترَ ۲ .۳

ح - جَوامِعُ ما يَنبَغي لِحامِلِ القُرآنِ وقارِئِهِ‏

۱۱۱۵.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ أحَقَّ النّاسِ بِالصَّلاةِ الكَثيرَةِ فِي السِّرِّ وَالعَلانِيَةِ حامِلُ القُرآنِ ، وإنَّ أحَقَّ النّاسِ بِالخُشوعِ الكَثيرِ فِي السِّرِّ وَالعَلانِيَةِ حامِلُ القُرآنِ ، وإنَّ أحَقَّ النّاسِ بِالصَّومِ الكَثيرِ حامِلُ القُرآنِ ، ويَنبَغي لِحامِلِ القُرآنِ أن يُعرَفَ في لَيلِهِ إذَا النّاسُ نِيامٌ وفي نَهارِهِ إذَا النّاسُ يَقضونَ ، وفي بُكائِهِ إذَا النّاسُ يَضحَكونَ ، وفي حُزنِهِ إذَا النّاسُ يَفرَحونَ ، وفي سَمتِهِ إذَا النّاسُ يُخَلِّطونَ .
يا حامِلَ القُرآنِ! تَواضَع للَّهِ‏ِ يَرفَعكَ اللَّهُ ، ولا تَتَعَزَّز فَيُذِلَّكَ اللَّهُ ، وتَزَيَّنَ للَّهِ‏ِ يُزَيِّنكَ اللَّهُ ولا تَتَزَيَّن لِلنّاسِ فَيَمقُتَكَ اللَّهُ ، اللَّهُ أفضَلُ لَكَ مِن كُلِّ شَي‏ءٍ هُوَ دونَ اللَّهِ ، ومَن وَقَّرَ القُرآنَ فَقَد وَقَّرَ اللَّهَ ، ومَنِ استَخَفَّ بِحَقِّ القُرآنِ فَقَدِ استَخَفَّ بِحَقِّ اللَّهِ ، وحُرمَةُ القُرآنِ عِندَ اللَّهِ كَحُرمَةِ الوالِدِ عَلى‏ وَلَدِهِ ، وحَمَلَةُ القُرآنِ يُدعَونَ فِي التَّوراةِ المَخصوصينَ بِرَحمَةِ اللَّهِ ، المُلَبَّسينَ نورَ اللَّهِ ، المُعَلَّمينَ كِتابَ اللَّهِ ، مَن والاهُم فَقَد والَى اللَّهَ ومَن عاداهُم فَقَد عادَى اللَّهَ ، يَدفَعُ اللَّهُ عَن مُستَمِعِ القُرآنِ بَلوَى الدُّنيا ، ويَدفَعُ اللَّهُ عَن تالِي القُرآنِ بَلوَى الآخِرَةِ .۴

1.الفردوس : ج ۳ ص ۲۱۸ ح ۴۶۳۲ عن جابر ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۷۸۲ ح ۲۱۳۸۶ .

2.في لسان العرب : ج ۵ ص ۲۷۴ : «أوتر : صلّى الوتر ... يؤتر الإنسان صلاة الليل فيصلّي مثنى مثنى يسلّم بين ركعتين ثمّ يصلّي في آخرها ركعة توتر له ما قد صلّى ، وأوتر صلاته» . راجع : تاج العروس : ج ۷ ص ۵۸۲ .

3.سنن أبي داوود : ج ۲ ص ۶۱ ح ۱۴۱۶ ، سنن الترمذي : ج ۲ ص ۳۱۶ ح ۴۵۳ ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۱۱۶۹ ، سنن النسائي : ج ۳ ص ۲۲۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۳۵ ح ۸۷۷ كلّها عن عاصم بن ضمرة عن الإمام عليّ عليه السلام ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۴۰۶ ح ۱۹۵۲۸ .

4.تيسير المطالب : ص ۱۶۹ عن زافر بن علقمة عن الإمام عليّ عليه السلام .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7104
صفحه از 442
پرینت  ارسال به