215
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۰۵۹.امام على عليه السلام: به زودى پس از [مرگ‏] من ، روزگارى بر شما مى‏آيد كه در آن زمان ، چيزى ناپيداتر از حق و پيداتر از باطل نيست و بيشترين دروغ‏ها را بر خداوند بزرگ و پيامبر او مى‏بندند و در ميان مردم آن روزگار ، بى‏مشترى‏تر از كتاب خدا - آن گاه كه به درستى و آن چنان كه بايد ، تلاوت شود - ، كالايى نيست ، در حالى كه هر گاه معانى‏اش تحريف شود ، كالايى پُر رونق‏تر و گران‏بهاتر از آن نيست، و در شهرها ، چيزى ناپسندتر از كار نيك ، و پسنديده‏تر از كارهاى زشت [و ناپسند] ، وجود ندارد ... . در آن روزگار، قرآن و اهل آن ، مطرود و رانده شده‏اند.

۱۰۶۰.امام على عليه السلام: بدانيد كه شما هرگز ، راه درست را نخواهيد شناخت ، مگر با شناختن كسى كه آن را رها كرده است، و هرگز به پيمان قرآن ، وفا نخواهيد كرد ، مگر با شناختن كسى كه آن را شكسته است، و هرگز به قرآن ، چنگ نخواهيد زد ، مگر با شناختن كسى كه آن را دور افكنده است، و هرگز قرآن را چنان كه بايسته تلاوت آن است ، تلاوت نخواهيد كرد ، مگر با شناختن كسى كه آن را تحريف كرده است، و هرگز گم‏راهى را نخواهيد شناخت ، مگر آن گاه كه راه راست را بشناسيد، و هرگز تقوا را نخواهيد شناخت ، مگر با شناختن كسى كه [از مسير حق ]تجاوز كرده است . پس هر گاه اينها را شناختيد، بدعت‏ها و ادّعاهاى دروغين را خواهيد شناخت .

۱۰۶۱.امام زين العابدين عليه السلام - از دعاى ايشان هنگام ختم قرآن - : بار خدايا! همچنان كه در تلاوت قرآن ، ما را يارى نمودى و با عبارات خوش ، آن درشتى‏هاى زبان ما را نرم ساختى، ما را از كسانى قرار ده كه آن را - چنان كه بايسته پاسداشت است - پاس مى‏دارند و با اعتقاد به لزوم تسليم در برابر آيات محكم آن ، تو را اطاعت مى‏كنند و در برابر متشابهات آن و دلايل روشنش ، زبان به اقرار مى‏گشايند.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
214

۱۰۵۹.الإمام عليّ عليه السلام : سَيَأتي عَلَيكُم مِن بَعدي زَمانٌ ، لَيسَ في ذلِكَ الزَّمانِ شَي‏ءٌ أخفى‏ مِنَ الحَقِّ ولا أظهَرَ مِنَ الباطِلِ ، ولا أكثَرَ مِنَ الكَذِبِ عَلَى اللَّهِ تَعالى‏ ورَسولِهِ صلى اللَّه عليه و آله ، ولَيسَ عِندَ أهلِ ذلِكَ الزَّمانِ سِلعَةٌ أبوَرَ مِنَ الكِتابِ إذا تُلِيَ حَقَّ تِلاوَتِهِ ، ولا سِلعَةٌ أنفَقَ بَيعاً ولا أغلى‏ ثَمَناً مِنَ الكِتابِ إذا حُرِّفَ عَن مَواضِعِهِ ، ولَيسَ فِي العِبادِ ولا فِي البِلادِ شَي‏ءٌ هُوَ أنكَرَ مِنَ المَعروفِ ولا أعرَفَ مِنَ المُنكَرِ ... فَالكِتابُ وأهلُ الكِتابِ في ذلِكَ الزَّمانِ طَريدانِ مَنفِيّانِ .۱

۱۰۶۰.عنه عليه السلام : اِعلَموا أنَّكُم لَن تَعرِفوا الرُّشدَ حَتّى‏ تَعرِفُوا الَّذي تَرَكَهُ ، ولَم تَأخُذوا بِميثاقِ الكِتابِ حَتّى‏ تَعرِفُوا الَّذي نَقَضَهُ ، ولَن تَمَسَّكوا بِهِ حَتّى‏ تَعرِفُوا الَّذي نَبَذَهُ ، ولَن تَتلُوا الكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ حَتّى‏ تَعرِفُوا الَّذي حَرَّفَهُ ، ولَن تَعرِفُوا الضَّلالَةَ حَتّى‏ تَعرِفُوا الهُدى‏ ، ولَن تَعرِفُوا التَّقوى‏ حَتّى‏ تَعرِفُوا الَّذي تَعَدّى‏ ، فَإِذا عَرَفتُم ذلِكَ عَرَفتُم البِدَعَ وَالتَّكَلُّفَ .۲

۱۰۶۱.الإمام زين العابدين عليه السلام - مِن دُعائِهِ عِندَ خَتمِ القُرآنِ - : اللَّهُمَّ فَإِذ أفَدتَنَا المَعونَةَ عَلى‏ تِلاوَتِهِ ، وسَهَّلتَ جَواسِيَ ألسِنَتِنا بِحُسنِ عِبارَتِهِ ، فَاجعَلنا مِمَّن يَرعاهُ حَقَّ رِعايَتِهِ ، ويَدينُ لَكَ بِاعتِقادِ التَّسليمِ لِمُحكَمِ آياتِهِ ، ويَفزَعُ إلَى الإِقرارِ بِمُتَشابِهِهِ وموضَحاتِ بَيِّناتِهِ .۳

1.الكافي : ج ۸ ص ۳۸۷ ح ۵۸۶ عن محمّد بن الحسين عن آبائه ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۶۶ ح ۳۴ .

2.الكافي : ج ۸ ص ۳۹۰ ح ۵۸۶ عن محمّد بن الحسين عن آبائه ، تحف العقول : ص ۲۲۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۶۹ ح ۳۴ .

3.الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۵۸ الدعاء ۴۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7582
صفحه از 442
پرینت  ارسال به