195
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۰۳۷.الكافى - به نقل از يعقوب احمر - : به امام صادق عليه السلام گفتم : من بدهكارى فراوانى دارم و ذهنم به اندازه‏اى پريشان است كه قرآن ، از يادم رفته است.
فرمود: «قدر قرآن را بدانيد . همانا آيه قرآن يا سوره‏اى از آن ، در روز قيامت مى‏آيد و هزار درجه ، در بهشت ، بالا مى‏رود و آن گاه مى‏گويد: "اگر مرا حفظ مى‏داشتى ، تو را تا بدين جا مى‏رساندم"» .

۱۰۳۸.امام صادق عليه السلام : هر كس سوره‏اى از قرآن را فراموش كند، آن سوره در بهشت ، به صورتى زيبا و درجه‏اى بلند ، برايش نمودار مى‏شود و چون آن را ببيند، مى‏گويد: تو كيستى؟ چه زيبايى! كاش ، از آنِ من بودى!
آن سوره مى‏گويد: «مرا نمى‏شناسى؟ من ، فلان و بهمان سوره هستم. اگر فراموشم نكرده بودى ، تو را تا اين درجه ، بالا مى‏آوردم» .

ب - رواياتى كه به حرمت فراموش كردن قرآن ، اشاره دارد

۱۰۳۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: آگاه باشيد كه هر كس قرآن را ياد بگيرد و سپس از يادش برود ، در روز قيامت ، خدا را با دستان بسته ملاقات مى‏كند و خداوند عزّ وجلّ به ازاى هر آيه‏[ى فراموش شده‏] از آن ، مارى را بر او مسلّط مى‏گردانَد كه تا آتش [دوزخ ]همراه او باشد، مگر آن كه خدا او را بيامرزد.

۱۰۴۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: مزدهاى امّتم [در قيامت‏] حتّى [مزد ]خاشاكى كه فردى از مسجد بيرون مى‏برد، به من نمايانده شد . همچنين گناهان امّتم به من نشان داده شد . پس گناهى بزرگ‏تر از اين نديدم كه مردى ، سوره‏اى يا آيه‏اى از قرآن را حفظ كرده باشد و سپس آن را فراموش كند.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
194

۱۰۳۷.الكافي عن يعقوب الأحمر : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام: إنَّ عَلَيَّ دَيناً كَثيراً وقَد دَخَلَني ما كانَ القُرآنُ يَتَفَلَّتُ مِنّي ، فَقالَ أبو عَبدِاللَّهِ عليه السلام: القُرآنَ القُرآنَ ، إنَّ الآيَةَ مِنَ القُرآنِ وَالسّورَةَ لَتَجي‏ءُ يَومَ القِيامَةِ حَتّى‏ تَصعَدَ ألفَ دَرَجَةٍ - يَعني فِي الجَنَّةِ - فَتَقولُ: لَو حَفِظتَني لَبَلَغتُ بِكَ هاهُنا .۱

۱۰۳۸.الإمام الصادق عليه السلام : مَن نَسِيَ سورَةً مِنَ القُرآنِ مُثِّلَت لَهُ في صورَةٍ حَسَنَةٍ ودَرَجَةٍ رَفيعَةٍ فِي الجَنَّةِ ، فَإِذا رَآها قالَ: ما أنتِ؟ ما أحسَنَكِ ! لَيتَكِ لي؟ فَتَقولُ‏۲: أما تَعرِفُني؟ أنَا سورَةُ كَذا وكَذا ، ولَو لَم تَنسَني رَفَعتُكَ إلى‏ هذا .۳

ب - ما يُوهِمُ حُرمَةَ نِسيانِ القُرآنِ‏

۱۰۳۹.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : ألا ومَن تَعَلَّمَ القُرآنَ ثُمَّ نَسِيَهُ ، لَقِيَ اللَّهَ يَومَ القِيامَةِ مَغلولاً ، يُسَلِّطُ اللَّهُ عزّ وجلّ عَلَيهِ بِكُلِّ آيَةٍ مِنهُ حَيَّةً تَكونُ قَرينَتَهُ إلَى النّارِ ، إلّا أن يَغفِرَ اللَّهُ لَهُ .۴

۱۰۴۰.عنه صلى اللَّه عليه و آله : عُرِضَت عَلَيَّ اُجورُ اُمَّتي حَتَّى القَذاةُ يُخرِجُهَا الرَّجُلُ مِنَ المَسجِدِ ، وعُرِضَت عَلَيَّ ذُنوبُ اُمَّتي ، فَلَم أرَ ذَنباً أعظَمَ مِن سورَةٍ مِنَ القُرآنِ أو آيَةٍ اُوتِيَها رَجُلٌ ثُمَّ نَسِيَها .۵

1.الكافي : ج ۲ ص ۶۰۸ ح ۳ .

2.في المصدر : «فيقولُ» ، والتصويب من بحار الأنوار .

3.الكافي : ج ۲ ص ۶۰۷ ح ۲ ، ثواب الأعمال : ص ۲۸۳ ح ۱ ، المحاسن : ج ۱ ص ۱۸۰ ح ۲۸۵ كلّها عن أبي بصير ، عدّة الداعي : ص ۲۷۳ وفيها «فتقول» بدل «فيقول» ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۸۸ ح ۱۱ وراجع : وسائل الشيعة : ج ۶ ص ۱۹۳ ح ۱ و ص‏۱۹۴ ح ۴ و ص ۱۹۵ ح ۵ .

4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۲ ح ۴۹۶۸ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۱۳ ح ۷۰۷ بزيادة «متعمّداً» بعد «نسيه» و كلاهما عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن‏آبائه عليهم السلام ، ثواب الأعمال : ص ۳۳۲ عن أبي هريرة وابن عبّاس نحوه ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۸۷ ح ۵ .

5.سنن الترمذي : ج ۵ ص ۱۷۸ ح ۲۹۱۶ ، سنن أبي داوود : ج ۱ ص ۱۲۶ ح ۴۶۱ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۲ ص ۲۷۱ ح ۱۲۹۷ ، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۶۱۸ ح ۴۳۱۲ ، المصنّف لعبد الرزاق : ج ۳ ص ۳۶۱ ح ۵۹۷۷ كلّها عن أنس ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۶۱۵ ح ۲۸۳۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7573
صفحه از 442
پرینت  ارسال به