17
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۷۲۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: به من جوامع الكَلِم (سخنان جامع) و خَواتِمُ الكَلِم (فصل الخطاب‏ها) داده شده و گفتار ، برايم كاملاً مختصر شده است.

۷۲۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: به من جوامع الكَلِم داده شده و سخن ، برايم كاملاً مختصر شده است.

۷۲۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: خداوند - تبارك و تعالى - ، به من پنج چيز عطا فرمود و به على نيز پنج چيز . به من ، جوامع الكَلِم عطا فرمود و به على ، جوامع العلم (مجموعه علوم ) .

۷۲۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: پنج امتياز به من داده شده كه به هيچ كس پيش از من ، داده نشده است: زمين براى من، سجده‏گاه و پاك كننده قرار داده شده ؛ با هراس [افتادن در دل دشمنانم‏] ، يارى داده شده‏ام ؛ غنميت ، برايم حلال گرديده ؛ جوامع الكَلِم به من داده شده ؛ و حقّ شفاعت كردن ، به من عطا شده است .

۷۲۹.امام رضا عليه السلام: مردم به قرائت [قرآن ]در نماز ، امر شده‏اند ، براى اين كه قرآن ، متروك و فراموش نشود ، و براى اين كه محفوظ بمانَد و بارها خوانده شود و متلاشى نگردد و ناشناخته نمانَد. علّت آن كه در ابتداى هر قرائت ، سوره حمد خوانده مى‏شود ، نه سوره‏هاى ديگر ، آن است كه هيچ چيزى از قرآن و كلام [خدا ]نيست كه به اندازه سوره حمد ، در آن ، خير و حكمت، جمع شده باشد.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
16

۷۲۵.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنّي قَد اُوتيتُ جَوامِعَ الكَلِمِ وخَواتِمَهُ ، وَاختُصِرَ لِيَ الكَلامُ اختِصاراً .۱

۷۲۶.عنه صلى اللَّه عليه و آله : اُعطيتُ جَوامِعَ الكَلِمِ ، وَاختُصِرَ لِيَ الحَديثُ اختِصاراً .۲

۷۲۷.عنه صلى اللَّه عليه و آله : أعطانِيَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ خَمساً وأعطى‏ عَلِيّاً خَمساً : أعطاني جَوامِعَ الكَلِمِ ، وأعطى‏ عَلِيّاً جَوامِعَ العِلمِ .۳

۷۲۸.عنه صلى اللَّه عليه و آله : اُعطيتُ خَمساً لَم يُعطَها أحَدٌ قَبلي: جُعِلَت لِيَ الأَرضُ مَسجِداً وطَهوراً ، ونُصِرتُ بِالرُّعبِ ، واُحِلَّ لِيَ المَغنَمُ ، واُعطيتُ جَوامِعَ الكَلِمِ ، واُعطيتُ الشَّفاعَةَ .۴

۷۲۹.الإمام الرضا عليه السلام : اُمِرَ النّاسُ بِالقِراءَةِ فِي الصَّلاةِ لِئَلّا يَكونَ القُرآنُ مَهجوراً مُضَيَّعاً ، ولِيَكونَ‏۵مَحفوظاً مَدروساً ؛ فَلا يَضمَحِلَّ ولا يُجهَلَ ، وإنَّما بُدِئَ بِالحَمدِ دونَ سائِرِ السُّوَرِ ؛ لِأَنَّهُ لَيسَ شَي‏ءٌ مِنَ القُرآنِ وَالكَلامِ جُمِعَ فيهِ مِن جَوامِعِ الخَيرِ وَالحِكمَةِ ما جُمِعَ في سورَةِ الحَمدِ .۶

1.فتح الباري: ج ۱۳ ص ۵۲۵ ، تفسير ابن كثير: ج ۴ ص ۲۹۶ ، البداية والنهاية: ج ۱ ص ۱۹۸ وليس فيهما «الكلام» وكلّها عن عمر ، كنز العمّال: ج ۱۶ ص‏۱۱۲ ح ۴۴۰۸۷ نقلاً عن أبي يعلى عن ابن عمر ؛ عوالي اللآلي: ج ۴ ص ۱۲۰ ح ۱۹۴ وليس فيه «وخواتمه» .

2.سنن الدارقطني: ج ۴ ص ۱۴۴ ح ۸ عن ابن عبّاس ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۶ ص ۱۱۳ ح ۱۰۱۶۳ عن أبي قلابة ، شعب الإيمان : ج ۲ ص ۱۶۰ ح ۱۴۳۶ ، تاريخ دمشق: ج ۴ ص ۸ ح ۸۰۹ كلاهما عن عمر بن الخطّاب وح ۸۱۰ عن أبي موسى الأشعري وفيه «اُعطيت فواتح الكلام وجوامعه» فقط .

3.الخصال: ص ۲۹۳ ح ۵۷ ، الأمالي للطوسي: ص ۱۰۵ ح ۱۶۱ وص ۱۸۸ ح ۳۱۷ ، بشارة المصطفى: ص ۴۱ ، المناقب لابن شهر آشوب: ج ۳ ص ۲۶۱ كلّها عن ابن عبّاس ، بحار الأنوار: ج ۱۶ ص ۳۲۲ ح ۱۲ .

4.كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص ۲۴۰ ح ۷۲۴ ، الخصال: ص ۲۹۲ ح ۵۶ عن ابن عبّاس ، الأمالي للصدوق : ص ۲۸۵ ح ۳۱۵ عن إسماعيل الجعفي عن الإمام الباقر عليه السلام عنه صلى اللَّه عليه و آله ، الأمالي للطوسي: ص ۴۸۴ ح ۱۰۵۹ عن عطاء بن السائب عن الإمام الباقر عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللَّه عليه و آله نحوه ، بحار الأنوار: ج ۱۶ ص ۳۱۳ ح ۱ ؛ صحيح مسلم: ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۵ ، مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۹۲ ح ۷۶۳۶ ، السنن الكبرى: ج ۷ ص ۷۶ ح ۱۳۳۱۸ والثلاثة الأخيرة عن أبي هريرة نحوه ، كنز العمّال: ج ۱۱ ص ۴۴۱ ح ۳۲۰۷۲ .

5.في المصدر : «وليَكُن» ، وما في المتن أثبتناه من عيون أخبار الرضا عليه السلام وبحار الأنوار ووسائل الشيعة : ج ۶ ص ۳۸ ح ۷۲۸۲ نقلاً عن المصدر . هذا وفي علل الشرائع : «بل يكونَ» .

6.كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص ۳۱۰ ح ۹۲۶ ، علل الشرائع: ص ۲۶۰ ح ۹ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۷ ح ۱ كلاهما نحوه وكلّها عن الفضل ابن شاذان ، بحار الأنوار:ج ۸۵ ص ۵۴ ح ۴۶ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7371
صفحه از 442
پرینت  ارسال به