155
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

فصل دوم : فراگيرى قرآن‏

۲ / ۱

تشويق به فراگيرى قرآن‏

۹۴۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: همانا اين قرآن ، سفره ضيافت خداست . پس تا مى‏توانيد ، از سفره او بر گيريد (آن را فرا گيريد) .

۹۴۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: كتاب خدا را بياموزيد و از آن ، مواظبت كنيد و با نواى خوش ، آن را بخوانيد و رهايش نكنيد؛ زيرا - سوگند به آن كه جان من در دست اوست - قرآن ، گُريزنده‏تر از شتران حامله زانو بسته است! ۱

۹۴۹.تفسير القُرطُبى : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «هيچ مؤمنى، مرد يا زن ، و آزاد يا برده، نيست ، مگر آن كه خداوند عزّ وجلّ اين حق را بر گردن او دارد كه قرآن را ياد بگيرد و دين او را بشناسد» .
سپس اين آيه را تلاوت فرمود: (بلكه [ بايد بگويد: ]به سبب آن كه كتاب [ آسمانى ]را تعليم مى‏داديد و از آن رو كه درس مى‏خوانديد، علماى دين باشيد!).

1.يعنى : از ذهن ، زودتر مى‏گريزد تا شتران حامله از عِقال.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
154

الفصل الثاني: تَعَلُّمُ القُرآنِ‏

۲ / ۱

الحَثُّ عَلى‏ تَعَلُّمِ القُرآنِ‏

۹۴۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللَّهِ ؛ فَتَعَلَّموا مِن مَأدُبَتِهِ ما استَطَعتُم .۱

۹۴۸.عنه صلى اللَّه عليه و آله : تَعَلَّموا كِتابَ اللَّهِ وتَعاهَدوهُ ، وتَغَنَّوا بِهِ وَاقتَنوهُ ؛ فَوَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ لَهُوَ أشَدُّ تَفَلُّتاً مِنَ المَخاضِ‏۲ فِي العَقلِ‏۳ .۴

۹۴۹.تفسير القرطبي عن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : ما مِن مُؤمِنٍ ذَكَرٍ ولا اُنثى‏ ، حُرٍّ ولا مَملوكٍ ، إلّا وللَّهِ‏ِ عزّ وجلّ عَلَيهِ حَقٌّ أن يَتَعَلَّمَ مِنَ القُرآنِ ، ويَتَفَقَّهَ في دينِهِ ، ثُمَّ تَلا هذِهِ الآيَةَ: «وَلَكِن كُونُواْ رَبَّنِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَبَ وَبِما كُنتُم تَدرُسُونَ»۵ . ۶

1.المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۳ ص ۳۷۵ ح ۶۰۱۷ ، المعجم الكبير : ج ۹ ص ۱۳۰ ح ۸۶۴۶ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۷ ص ۱۶۵ ح ۳ كلّها عن عبداللَّه بن مسعود ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۲۶ ح ۲۳۵۶ ؛ مجمع البيان : ج ۱ ص ۸۵ عن عبداللَّه بن مسعود ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۹ ح ۱۸ .

2.المَخَاضُ : اسم للنوق الحوامل (النهاية : ج ۴ ص ۳۰۶ «مخض» ) .

3.العَقْلُ : حبل تثنى به يد البعير إلى ركبته فتشدّ به (لسان العرب : ج ۱۱ ص ۴۶۱ «عقل» ) .

4.سنن الدارمي : ج ۲ ص ۸۹۷ ح ۳۲۲۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۱۲۳ ح ۱۷۳۱۹ وليس فيه «واقتنوه» وص ۱۳۲ ح ۱۷۳۶۶ وليس فيه «وتعاهدوه» ، صحيح ابن حبّان : ج ۱ ص ۳۲۵ ح ۱۱۹ ، مسند أبي يعلى : ج ۲ ص ۳۰۵ ح ۱۷۳۴ ، المعجم الكبير : ج ۱۷ ص ۲۹۱ ح ۸۰۱ كلّها عن عقبة بن عامر والثلاثة الأخيرة نحوه ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۳۰ ح ۲۳۷۳ .

5.آل عمران : ۷۹ .

6.تفسير القرطبي : ج ۴ ص ۱۲۲ عن ابن عبّاس ؛ مستدرك الوسائل : ج ۴ ص ۲۳۲ ح ۴۵۷۱ نقلاً عن تفسير أبي الفتوح الرازي .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7078
صفحه از 442
پرینت  ارسال به