151
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۹۳۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس قرآن بخواند و آن را بياموزد و به آن ، عمل كند، در روز قيامت ، تاجى از نور را كه مانند خورشيد مى‏درخشد، بر سرش مى‏نهند و بر پدر و مادرش نيز دو جامه‏اى كه دنيا با ارزش آنها برابرى نمى‏كند، مى‏پوشانند. پس آن دو مى‏گويند: به چه سبب ، چنين جامه‏هايى بر ما پوشانده شده است؟
گفته مى‏شود: «به سبب قرآن آموختنِ فرزندتان» .

۹۳۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس به فرزندش قرآن بياموزد، خداوند در روز قيامت ، گردنبندى بر گردن او مى‏بندد كه اوّلين و آخرين خلايق ، از آن به شگفت مى‏آيند.

۹۴۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس روخوانىِ قرآن را به فرزندش بياموزد، خداوند ، گناهان اوّل و آخر او را مى‏بخشايد، و هر كس حفظ آن را به او بياموزد ، خداوند در روز قيامت ، وى را به صورت ماه شب چهارده بر مى‏انگيزد، و به فرزندش گفته مى‏شود: «بخوان» . پس هر آيه‏اى را كه بخواند ، خداوند عزّ وجلّ به سبب آن ، يك درجه پدرش را بالا مى‏بَرَد تا به آخرين آيه‏اى كه از قرآن مى‏داند، برسد.

۹۴۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هيچ مسلمانى نيست كه در دنيا به فرزندش قرآن بياموزد ، مگر آن كه خداوند عزّ وجلّ در روز قيامت ، تاجى بر سر او مى‏نهد كه به همگان بفهمانَد او به سبب آموزش دادن قرآن به فرزندش در دنيا، اهل بهشت شده است.

۹۴۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: حقّ فرزند بر پدرش، اگر پسر باشد، اين است كه مادرش را گرامى بدارد ، نام نيكو بر او بگذارد، كتاب خدا را به او بياموزد و ختنه‏اش كند و اگر دختر باشد ، مادرش را گرامى بدارد ، نام نيكو بر او بنهد و سوره نور را به او بياموزد .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
150

۹۳۸.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن قَرَأَ القُرآنَ وتَعَلَّمَهُ وعَمِلَ بِهِ ، اُلبِسَ يَومَ القِيامَةِ تاجاً مِن نورٍ ، ضَوؤُهُ مِثلُ ضَوءِ الشَّمسِ ، ويُكسى‏ والِداهُ حُلَّتَينِ‏۱ لا يُقَوَّمُ بِهِمَا الدُّنيا ، فَيَقولانِ: بِما كُسينا؟ فَيُقالُ: بِأَخذِ وَلَدِكُما القُرآنَ .۲

۹۳۹.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَن عَلّمَ وَلَداً لَهُ القُرآنَ ، قَلَّدَهُ اللَّهُ قِلادَةً يَعجَبُ مِنهَا الأَوَّلونَ وَالآخِرونَ يَومَ القِيامَةِ .۳

۹۴۰.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَن عَلَّمَ ابنَهُ القُرآنَ نَظَراً ، غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وما تَأَخَّرَ ، ومَن عَلَّمَهُ إيّاهُ ظاهِراً۴ بَعَثَهُ اللَّهُ يَومَ القِيامَةِ عَلى‏ صورَةِ القَمَرِ لَيلَةَ البَدرِ ، ويُقالُ لِابنِهِ: اِقرَأ ، فَكُلَّما قَرَأَ آيَةً رَفَعَ اللَّهُ عزّ وجلّ بِها لِلأَبِدَرَجَةً، حَتّى‏ يَنتَهِيَ إلى‏ آخِرِ ما مَعَهُ مِنَ القُرآنِ.۵

۹۴۱.عنه صلى اللَّه عليه و آله : ما مِن مُسلِمٍ يُحَمِّلُ وَلَدَهُ القُرآنَ فِي الدُّنيا ، إلّا تَوَّجَهَ اللَّهُ عزّ وجلّ يَومَ القِيامَةِ بِتاجٍ يُعَرِّفُهُ أنَّهُ مِن‏۶ أهلِ الجَنَّةِ ، بِتَحَمُّلِهِ وَلَدَهُ القُرآنَ‏۷ فِي الدُّنيا .۸

۹۴۲.عنه صلى اللَّه عليه و آله : حَقُّ الوَلَدِ عَلى‏ والِدِهِ إذا كانَ ذَكَراً : أن يَستَفرِهَ ۹ اُمَّهُ ، ويَستَحسِنَ اسمَهُ ، ويُعَلِّمَهُ كِتابَ اللَّهِ ، ويُطَهِّرَهُ وَإذا كانَت اُنثى‏ أن يَستَفِرهَ اُمَّها وَيَستَحسِنَ اسمَها ويُعلَّمَها سورَةَ النّور .۱۰

1.في المصدر : «ويكسى‏ والديه حُلَّتان» وهو خطأ ، والصواب ما أثبتناه .

2.المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۷۵۷ ح ۲۰۸۶ عن بريدة الأسلمي ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۳۳ ح ۲۳۸۷ .

3.كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۳۳ ح ۲۳۸۶ نقلاً عن أبي نعيم عن أبي هريرة .

4.قوله صلى اللَّه عليه و آله : «نظراً» أي إلى المصحف ، أي إنّه يعلّمه قراءة القرآن ، فيقرؤه عن طريق المصحف الشريف . وأمّا قوله صلى اللَّه عليه و آله : «ظاهراً» فالمراد أنّه يحفّظه القرآن فيقرؤه عن ظهر قلب .

5.المعجم الأوسط : ج ۲ ص ۲۶۴ ح ۱۹۳۵ عن أنس ، مجمع الزوائد : ج ۷ ص ۳۴۴ ح ۱۱۶۷۱ .

6.في المعجم الأوسط وفردوس الأخبار : ج ۴ ص ۳۲۱ ح ۶۴۷۶: «يَعرِفُهُ أهلُ الجنّة» .

7.كذا في المصدر ، وفي المعجم الأوسط : «بتعليمه» بدل «بتحمّله» .

8.الفردوس : ج ۴ ص ۲۶ ح ۶۰۷۶ ، المعجم الأوسط: ج ۱ ص ۳۶ ح ۹۶ نحوه وفيه «يُعَلِّم» بدل «يحمّل» وكلاهما عن أبي هريرة .

9.استفره ، أي استكرم . راجع : القاموس المحيط : ج ۴ ص ۲۸۹ ، تاج العروس : ج ۱۹ ص ۷۱ .

10.الكافي : ج ۶ ص ۴۹ ح ۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۸ ص ۱۱۲ ح ۳۸۷ كلاهما عن السكوني عن الإمام الصادق عليه السلام .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7519
صفحه از 442
پرینت  ارسال به