63
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

از جمله ادله دال بر ممنوعيت تملّك برده مسلمان توسط كافر و اين حديث نبوى كه علو و برترى از آنِ اسلام است: «الاسلام يَعْلُو ولا يُعْلى عليه» .۱
در باره دليل نخست گفته‏اند كه منع از تملّك برده مسلمان توسط كافر ، اقتضا دارد كه به طريق اوْلى كافر نتواند مالك مصحف شود. برخى اين دليل را مردود دانسته‏اند؛ زيرا اولاً برخى بر آن اند كه تملّك مزبور ممكن است تحقق يابد، نهايت اين كه فروش برده مسلمان توسط كافر (كه مالك است) به خريدار مسلمان ، واجب به شمار مى‏رود. ثانياً قياس اين دو با هم، مع الفارق است؛ زيرا تملك برده مسلمان توسط كافر موجب ذلّت مسلمان مى‏شود؛ ولى تملّك كافر بر مصحف چه بسا موجب آشنا شدن بيشتر او با معارف قرآن كريم و گاه هدايت يافتن او شود.۲ دليل دوم يعنى حديث نبوى مذكور، هم از جهت سند و هم از نظر دلالت بر مدّعا ، مورد مناقشه قرار گرفته است.۳
دليل ديگرى كه براى حرمت فروش مصحف قرآن به كافر ذكر شده آن است كه مالك شدن كافر موجب هتك حرمت قرآن مى‏شود.۴ برخى ضمن ردّ چنين ملازمه‏اى گفته‏اند: چه بسا دست يافتن كافر به قرآن، همراه با نگاه داشتن حرمت كتاب خدا باشد .۵همچنين اين استدلال كه دستيابى كافر به مصحف مى‏تواند به نجس شدن آن بينجامد،۶ مورد نقد و مناقشه قرار گرفته و گفته‏اند كه فروش قرآن به كافر لزوماً به نجس شدن آن نمى‏انجامد.۷

1.المكاسب : ج‏۲ ص‏۱۶۲.

2.مصباح الفقاهة : ج‏۱ ص‏۷۵۰ - ۷۵۲ وج‏۳ ص‏۳۷۲ - ۳۷۳.

3.مصباح الفقاهة : ج‏۱ ص‏۷۵۲.

4.مجمع الفائدة والبرهان : ج‏۸ ص‏۱۶۱.

5.مصباح الفقاهة : ج‏۱ ص‏۷۵۲ - ۷۵۳؛ أنوار الفقاهة - كتاب التجارة : ص‏۴۴۶.

6.مصباح الفقاهة : ج‏۱ ص‏۷۵۳.

7.مصباح الفقاهة: ج ۱ ص ۷۵۳؛ أنوار الفقاهة - كتاب التجارة : ص‏۵۶۹.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
62

جمع ديگر ميان احاديث، آن است كه مراد احاديثِ تجويز كننده، خريد ورق پيش از كتابت قرآن بر آن است كه هم شامل بيع مى‏شود و هم اجاره و چون (بر مبناى ادلّه ديگر) بيعْ ممكن نيست، بايد حمل بر اجاره شود؛۱ ولى در هر دو جمع مذكور، مناقشه شده است.۲
در باره حكم فروش بخشى از مصحف قرآن كه مشتمل بر چند آيه است، فقهاى موافق با نظر مشهور، با استناد به احاديثى مانند روايت سماعه‏۳ كه حتى خريدن ورقى از مصحف را ممنوع شمرده، آن را جايز ندانسته و حتى آثارى مانند كتب حديث و فقه و لغت و تفسير را هم مشمول اين حكم به شمار آورده‏اند.۴ در برابر، برخى مناقشه كرده‏اند كه سيره مستمر مسلمانان، بر جواز معامله چنين آثارى دلالت دارد و حتى از اين سيره مى‏توان روا بودن معامله مصحف كامل قرآن را هم استنباط كرد.۵برخى ميان اجزاى مصحف و آثار ديگر كه متضمّن برخى آيات اند، تفاوت قائل شده‏اند. ۶
در صورتى كه فروش مصحف به طور كلّى ممنوع شمرده شود، قطعاً فروش آن به كافر هم ممنوع خواهد بود ؛ ولى بر پايه قول به جواز فروش مصحف (چه قائل به كراهت باشيم يا نه)، اين بحث مطرح مى‏شود كه آيا فروش قرآن به كافر جايز است يا نه. نظر مشهور در ميان فقهاى شيعه از عصر علامه حلى به بعد ، آن بوده است كه فروش مصحف به كافر جايز نيست.۷مستندات اين نظر را ادله مختلفى شمرده‏اند،

1.جواهر الكلام : ج‏۲۲ ص‏۱۲۶.

2.مصباح الفقاهة : ج‏۱ ص‏۷۴۲ - ۷۴۳؛ أنوار الفقاهة - كتاب التجارة : ص‏۴۴۲.

3.تهذيب الأحكام : ج‏۷ ص‏۲۳۱.

4.مفتاح الكرامة : ج‏۱۲ ص‏۲۷۵ - ۲۷۶؛ مصباح الفقاهة : ج‏۱ ص‏۷۴۹.

5.مصباح الفقاهة : ج‏۱ ص‏۷۴۹ - ۷۵۰.

6.المكاسب، شيخ انصارى : ج‏۲ ص‏۱۶۳.

7.قواعد الأحكام : ج‏۲ ص‏۹؛ الدروس الشرعية : ج‏۲ ص‏۴۱؛ المكاسب : ج‏۲ ص‏۱۶۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7486
صفحه از 442
پرینت  ارسال به