مصحفهاى قرآن در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در راه باريكى ميان منبر آن حضرت و ديوار مسجد نصب شده بود و هر كس هر سورهاى را كه مىخواست، از روى آنها استنساخ مىكرد. در ادامه حديث تصريح شده است كه خريد قرآن پس از عصر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله رواج يافت.۱
در منابع حديثى شيعه و اهل سنّت ، هيچ روايتى از زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در اين باره به چشم نمىخورد. پس مىتوان دريافت كه مسئله خريد و فروش مصحف قرآن از زمان صحابه مطرح شده و در باره حكم شرعى آن نيز بحث و گفتگو بوده است. كهنترين گزارشها در اين باره، مباحثى است كه از صحابه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نقل شده است .
ديدگاه اهل سنّت
از ابن عباس و سعيد بن جبير نقل شده كه فروش قرآن را روا دانستهاند، ولى با اين شيوه كه قرآن ابزار كسب درآمد قرار گيرد، مخالفت كردهاند.۲ از عمر بن خطاب و عبداللَّه بن عمر نقل شده كه به صراحت، خريد و فروش مصحف قرآن را ممنوع دانستهاند و كسانى مانند عبد اللَّه بن مسعود و ابوموسى اشعرى آن را مكروه شمردهاند.۳ در برابر اين دو گروه، برخى از صحابه و تابعيان ، ميان خريد و فروش تفصيل قائل شدهاند؛ از ابن عباس، سعيد بن جبير، قتادة بن دعامه و جابر بن عبد اللَّه نقل شده است كه خريدن مصحفْ جايز، ولى فروش آن ممنوع است. ۴ شمارى از تابعان هم مانند عكرمه، عامر شعبى، حكم بن عينيه و حسن بصرى قائل به جواز
1.تهذيب الأحكام : ج۶ ص۳۶۶.
2.السنن الكبرى : ج۶ ص۱۶؛ المصنف ، ابن ابى شيبة : ج۵ ص۳۱؛ كنز العمّال : ج۲ ص۳۴۴.
3.السنن الكبرى : ج۶ ص۱۶؛ المصنف ، ابن ابى شيبة : ج۵ ص۳۰؛ كنز العمّال : ج۲ ص۳۳۰.
4.السنن الكبرى : ج۶ ص۱۶؛ المجموع: ج۹ ص۲۵۱ - ۲۵۲؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج۲ ص۴۵۷.