59
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

خريد و فروش مصحف بوده‏اند.۱
تقريباً تمامى فقهاى اهل سنّت، خريدن مصحف قرآن را اجازه داده‏اند؛ ولى در باره جواز فروش آن اختلاف نظر دارند: حنفيان، مالكيان و شافعيان، فروش مصحف را جايز شمرده‏اند.۲ البته برخى از آنان بويژه شافعيان، به كراهت آن قائل اند و اين قول از شافعى هم نقل شده‏۳ است. مستند كراهت، از يك سو ضرورتِ تعظيم و بزرگداشت قرآن كريم است - تا ابزار تجارت و منفعت‏طلبى قرار نگيرد - و از سوى ديگر، سيره صحابيان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله. ۴ احمد بن حنبل و به تبع او فقهاى حنبلى، با استناد به همين ادلّه‏۵، به حرمت بيع مصحف قائل شده‏اند؛۶ ولى خريدن مصحف از آن رو كه مستلزم روا داشتن ابتذال نسبت به كتاب خدا نيست، جايز است و تنها شمارى از حنبليان، خريدن مصحف را مكروه شمرده‏اند.۷
به نظر بيشتر مذاهب اهل سنّت، فروختن مصحف قرآن به شخص كافر جايز نيست؛ زيرا موجب اهانت به قرآن مى‏گردد؛۸ ولى حنفيان فروش قرآن به كافر را مجاز دانسته‏اند و البته بر كافر نيز واجب مى‏دانند كه آن را به مسلمانى بفروشد.۹ از جمله ادلّه قائلان به حرمت، اين حديث نبوى است كه از مسافرت كردن مسلمانى كه قرآن را به همراه دارد، به سرزمين دشمن، نهى فرموده است.۱۰همچنين در

1.السنن الكبرى ، بيهقى : ج‏۶ ص‏۱۷ ؛ المصنف ، عبد الرزاق : ج‏۸ ص‏۱۱۳.

2.المجموع : ج‏۹ ص‏۲۵۲؛ الشرح الكبير : ج‏۴ ص‏۱۲ - ۱۳؛ فقه السنة : ج‏۳ ص‏۸۸.

3.ر. ك: المجموع : ج‏۹ ص‏۲۵۲؛ المحلّى : ج‏۹ ص‏۴۴ - ۴۷؛ روضة الطالبين : ج‏۳ ص‏۸۷.

4.المجموع : ج ۹ ص ۲۵۲؛ الإنصاف : ج‏۴ ص‏۲۷۸ - ۲۸۰ .

5.ر. ك: المغنى : ج‏۴ ص‏۳۰۶ ؛ فيض الرحمن : ص‏۳۸۴.

6.المجموع: ج ۹ ص ۲۵۲؛ المغنى: ج ۴ ص ۳۰۶؛ فيض الرحمن: ص ۳۸۴؛ الإنصاف: ج ۴ ص ۲۷۹ .

7.الإنصاف : ج‏۴ ص‏۲۷۸ - ۲۷۹؛ كشاف القناع : ج‏۱ ص‏۱۷۷.

8.المغنى : ج‏۴ ص‏۳۰۶؛ إعانة الطالبين : ج‏۴ ص‏۳۲۴؛ المجموع : ج‏۹ ص‏۳۵۴.

9.المبسوط : ج‏۱۳ ص‏۱۳۳؛ المغنى : ج‏۴ ص‏۳۰۶.

10.المغنى : ج ۴ ص ۳۰۶.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
58

مصحف‏هاى قرآن در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در راه باريكى ميان منبر آن حضرت و ديوار مسجد نصب شده بود و هر كس هر سوره‏اى را كه مى‏خواست، از روى آنها استنساخ مى‏كرد. در ادامه حديث تصريح شده است كه خريد قرآن پس از عصر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله رواج يافت.۱
در منابع حديثى شيعه و اهل سنّت ، هيچ روايتى از زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در اين باره به چشم نمى‏خورد. پس مى‏توان دريافت كه مسئله خريد و فروش مصحف قرآن از زمان صحابه مطرح شده و در باره حكم شرعى آن نيز بحث و گفتگو بوده است. كهن‏ترين گزارش‏ها در اين باره، مباحثى است كه از صحابه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نقل شده است .

ديدگاه اهل سنّت‏

از ابن عباس و سعيد بن جبير نقل شده كه فروش قرآن را روا دانسته‏اند، ولى با اين شيوه كه قرآن ابزار كسب درآمد قرار گيرد، مخالفت كرده‏اند.۲ از عمر بن خطاب و عبداللَّه بن عمر نقل شده كه به صراحت، خريد و فروش مصحف قرآن را ممنوع دانسته‏اند و كسانى مانند عبد اللَّه بن مسعود و ابوموسى اشعرى آن را مكروه شمرده‏اند.۳ در برابر اين دو گروه، برخى از صحابه و تابعيان ، ميان خريد و فروش تفصيل قائل شده‏اند؛ از ابن عباس، سعيد بن جبير، قتادة بن دعامه و جابر بن عبد اللَّه نقل شده است كه خريدن مصحفْ جايز، ولى فروش آن ممنوع است. ۴ شمارى از تابعان هم مانند عكرمه، عامر شعبى، حكم بن عينيه و حسن بصرى قائل به جواز

1.تهذيب الأحكام : ج‏۶ ص‏۳۶۶.

2.السنن الكبرى : ج‏۶ ص‏۱۶؛ المصنف ، ابن ابى شيبة : ج‏۵ ص‏۳۱؛ كنز العمّال : ج‏۲ ص‏۳۴۴.

3.السنن الكبرى : ج‏۶ ص‏۱۶؛ المصنف ، ابن ابى شيبة : ج‏۵ ص‏۳۰؛ كنز العمّال : ج‏۲ ص‏۳۳۰.

4.السنن الكبرى : ج‏۶ ص‏۱۶؛ المجموع: ج‏۹ ص‏۲۵۱ - ۲۵۲؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۲ ص‏۴۵۷.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7227
صفحه از 442
پرینت  ارسال به