377
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۵ / ۳

آداب ختم قرآن‏

الف - مدّت ختم قرآن‏

۱۳۶۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس قرآن را در هفت روز ختم كند ، خداوند عزّ وجلّ او را از شمار نيكوكاران مى‏نويسد و نبايد در كمتر از سه روز ، آن را بخواند [و ختم كند].

۱۳۶۴.نوادر الاُصول - به نقل از عبد اللَّه بن عمر - : مردى گفت : اى پيامبر خدا ! كسى كه قرآن را در هفت روز بخواند [ ، چگونه است ]؟
فرمود: «اين ، كار مقرّبان است».
گفتند: اى پيامبر خدا ! كسى كه آن را در پنج روز بخواند [ ، چه طور ]؟
فرمود: «اين ، كار صدّيقان است» .
گفتند : اى پيامبر خدا ! كسى كه در سه روز بخواند [ ، چه ]؟
فرمود: «اين ، كار پيامبران است . اين ، كارى طاقت‏فرساست و گمان نمى‏كنم شما توانش را داشته باشيد، مگر آن كه رنج شب‏خيزى را تحمّل كنيد، يا اين كه شخص، سوره را آغاز كند و همّ و غمش به پايان رساندن آن باشد» .
گفتند: اى پيامبر خدا ! در كمتر از سه روز ، چه؟
فرمود: «نه ! هر يك از شما [ نيرو و ] نشاطى در خود ديد ، آن را صرف نيكو خواندن قرآن كند».

۱۳۶۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: كسى كه قرآن را در كمتر از سه روز بخواند، آن را نمى‏فهمد.

۱۳۶۶.فتح البارى - به نقل از عايشه - : پيامبر صلى اللَّه عليه و آله قرآن را در كمتر از سه روز ، ختم نمى‏كرد.

۱۳۶۷.صحيح البخارى - به نقل از مجاهد : پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به عبد اللَّه بن عمرو فرمود: «قرآن را هر يك ماه ، ختم كن». گفت: بيش از اين مى‏توانم بخوانم . و پيوسته مدّتش را كم مى‏كرد تا آن كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «در سه روز ، ختم كن».


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
376

۵ / ۳

آدابُ خَتمِ القُرآنِ‏

أ - مُدَّةُ خَتمِ القُرآنِ‏

۱۳۶۳.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن قَرَأَ القُرآنَ في سَبعٍ كَتَبَهُ اللَّهُ عزّ وجلّ مِنَ المُحسِنينَ ، ولا يَقرَأهُ في أقَلَّ مِن ثَلاثٍ .۱

۱۳۶۴.نوادر الاُصول عن عبد اللَّه بن عمر : قالَ رَجُلٌ: يا رَسولَ اللَّهِ ، مَن قَرَأَ القُرآنَ في سَبعٍ؟ قالَ: ذاكَ عَمَلُ المُقَرَّبينَ . قالوا: يا رَسولَ اللَّهِ ، فَمَن قَرَأَهُ في خَمسٍ؟ قالَ: ذاكَ عَمَلُ الصِّدّيقينَ .
قالوا: يا رَسولَ اللَّهِ ، فَمَن قَرَأَهُ في ثَلاثٍ؟ قالَ: ذاكَ عَمَلُ النَّبِيّينَ ، وذاكَ الجَهدُ ، ولا أراكُم تُطيقونَهُ ، إلّا أن تَصبِروا عَلى‏ مُكابَدَةِ اللَّيلِ ، أو يَبدَأَ أحَدُكُم بِالسّورَةِ وهَمُّهُ في آخِرِها .
قالوا: يا رَسولَ اللَّهِ ، وفي أقَلَّ مِن ثَلاثٍ؟ قالَ: لا ، ومَن وَجَدَ مِنكُم نَشاطاً فَليَجعَلهُ في حُسنِ تِلاوَتِها .۲

۱۳۶۵.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : لا يَفقَهُ مَن قَرَأَ القُرآنَ في أقَلَّ مِن ثَلاثٍ . ۳

۱۳۶۶.فتح الباري عن عائشة : إنَّ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه و آله كانَ لا يَختِمُ القُرآنَ في أقَلَّ مِن ثَلاثٍ .۴

۱۳۶۷.صحيح البخاري عن مجاهد : قالَ النبيُّ صلى اللَّه عليه و آله لِعَبدِ اللَّهِ بنِ عَمروٍ : اِقرَإِ القُرآنَ في كُلِّ شَهرٍ ، قالَ :
إنّي اُطيقُ أكثَرَ ، فَما زالَ حَتّى‏ قالَ صلى اللَّه عليه و آله : في ثَلاثٍ .۵

1.فردوس الأخبار: ج ۴ ص ۲۶ ح ۵۵۷۵ عن أبي الدرداء ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۵۳۸ ح ۲۴۱۶ .

2.نوادر الاُصول: ج ۲ ص ۲۱ ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۵۳۸ ح ۲۴۱۷ .

3.سنن أبي داوود : ج ۲ ص ۵۶ ح ۱۳۹۴ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۱۹۷ ح ۲۹۴۶ ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۴۲۸ ح ۱۳۴۷ ، السنن الكبرى للنسائي : ج‏۵ ص ۲۵ ح ۸۰۶۷ كلّها عن عبد اللَّه بن عمرو ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۶۱۴ ح ۲۸۲۸ .

4.فتح الباري : ج ۹ ص ۹۷ ، الطبقات الكبرى: ج ۱ ص ۳۷۶ وفيه «لا يقرأ» بدل «لا يختم» ، كنز العمّال: ج ۷ ص ۵۲ ح ۱۷۹۱۰ .

5.صحيح البخاري: ج ۲ ص ۶۹۸ ح ۱۸۷۷ ، مسند ابن حنبل: ج ۲ ص ۶۳۷ ح ۶۸۸۰ نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7321
صفحه از 442
پرینت  ارسال به