375
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۳۵۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: كسى كه شاهد فتح قرآن باشد ، چنان است كه شاهد فتوحات مسلمانان بوده است و كسى كه شاهد ختم قرآن باشد ، چنان است كه هنگام تقسيم غنايم ، شاهد [و حاضر ]بوده است.

۱۳۵۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: كسى كه قرآن را ختم كند ، چنان است كه نبوّت در ميان دو پهلويش قرار داده شده باشد ، جز آن كه به او وحى نمى‏شود.

۵ / ۲

ثواب ختم قرآن‏

۱۳۶۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله - در بيان پاداش كسى كه قرآن را ختم كند - : هنگام ختم كردن قرآن ، دعايش مستجاب مى‏گردد ، و درختى در بهشت به او داده مى‏شود.

۱۳۶۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس قرآن را از بر يا از رو بخواند ، درختى در بهشت به او داده مى‏شود كه اگر كلاغى در زير برگى از آن ، جوجه كند و آن جوجه به پرواز در آيد ، پير مى‏شود ، در حالى كه هنوز آن برگ را به آخر نرسانده است .

۱۳۶۲.امام حسين عليه السلام: هر كس يك آيه از كتاب خداوند عزّ وجلّ را در نمازش در حالى كه ايستاده است ، بخواند ، به ازاى هر حرفى ، صد حسنه برايش نوشته مى‏شود و اگر آن را در غير نماز بخواند ، خداوند به ازاى هر حرفى ، ده حسنه برايش مى‏نويسد و اگر به قرآن گوش دهد ، خداوند به ازاى هر حرفى ، يك حسنه برايش مى‏نويسد و اگر در شب ، قرآن را ختم كند ، فرشتگان تا صبح بر او درود مى‏فرستند و اگر آن را در روز ، ختم كند ، فرشتگان نگهبان تا شب بر او درود مى‏فرستند و يك دعاى مستجاب شده دارد و [اين دعا يا ختم قرآن ]برايش از آنچه ميان آسمان و زمين است ، بهتر است.
گفتم : اين براى كسى است كه قرآن را [حفظ دارد و] قرائت مى‏كند ؛ امّا كسى كه [حفظ ندارد و] قرائت نمى‏كند ، چه؟
فرمود : «اى برادر اسدى! خداوند ، بخشنده و بزرگوار و كريم است . اگر همان چيزى را كه با خود (در ياد) دارد ، بخواند ، خدا آن پاداش را به او عطا مى‏كند» .

ر . ك : الكافى : ج ۲ ص ۶۱۲ (ثواب قراءة القرآن) .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
374

۱۳۵۸.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن شَهِدَ فَتحَ القُرآنِ فَكَأَنَّما شَهِدَ فُتوحَ المُسلِمينَ حينَ تُفتَحُ ، ومَن شَهِدَ خَتمَ القُرآنِ فَكَأَنَّما شَهِدَ الغَنائِمَ حينَ تُقسَمُ .۱

۱۳۵۹.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَن خَتَمَ القُرآنَ فَكَأَنَّما اُدرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَينَ جَنبَيهِ ، ولكِنَّهُ لا يوحى‏ إلَيهِ .۲

۵ / ۲

ثَوابُ خَتمِ القُرآنِ‏

۱۳۶۰.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله - في بَيانِ ثَوابِ مَن يَختِمُ القُرآنَ - : لَهُ عِندَ خَتمِ القُرآنِ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ ، وشَجَرَةٌ فِي الجَنَّةِ .۳

۱۳۶۱.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَن قَرَأَ القُرآنَ ظاهِراً أو نَظَراً اُعطِيَ شَجَرَةً فِي الجَنَّةِ ، لَو أنَّ غُراباً فَرَّخَ تَحتَ وَرَقَةٍ مِنها ثُمٌ طارَ ذلِكَ الفَرخُ أدرَكَهُ الهَرَمُ قَبلَ أن يَقطَعَ تِلكَ الوَرَقَةَ .۴

۱۳۶۲.الإمام الحسين عليه السلام : مَن قَرَأَ آيَةً مِن كِتابِ اللَّهِ عزّ وجلّ في صَلاتِهِ قائِماً ، يُكتَبُ لَهُ بِكُلِّ حَرفٍ مِئَةُ حَسَنَةٍ ، فَإِذا قَرَأَها في غَيرِ صَلاةٍ ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ حَرفٍ عَشرَ حَسَناتٍ ، وإنِ استَمَعَ القُرآنَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ حَرفٍ حَسَنَةً ، وإن خَتَمَ القُرآنَ لَيلاً صَلَّت عَلَيهِ المَلائِكَةُ حَتّى‏ يُصبِحُ ، وإن خَتَمَهُ نَهاراً صَلَّت عَلَيهِ الحَفَظَةُ حَتّى‏ يُمسِيَ ، وكانَت لَهُ دَعوَةٌ مُجابَةٌ ، وكانَ خَيراً لَهُ مِمّا بَينَ السَّماءِ إلَى الأَرضِ . قُلتُ : هذا لِمَن قرَأ القُرآنَ ، فمَن لم يَقرَأ ؟
قالَ : يا أخا بَني أسَدٍ ، إنَّ اللَّهَ جَوادٌ ماجِدٌ كَريمٌ ، إذا قرَأ ما مَعَهُ أعطاهُ اللَّهُ ذلِكَ . ۵

راجع : الكافي : ج ۲ ص ۶۱۲ (ثواب قراءة القرآن) .

1.كنز العمّال: ج ۱ ص ۵۴۳ ح ۲۴۳۱ نقلاً عن الفردوس عن ابن مسعود ، سنن الدارمي : ج ۲ ص ۹۲۴ عن أبي قلّابة رفعه .

2.الكافي: ج ۲ ص ۶۰۴ ح ۵ عن عمرو بن جميع عن الإمام الصادق عليه السلام وراجع: هذا الكتاب : فضل القارى : (ح ۱۱۴۱).

3.شعب الإيمان : ج ۲ ص ۳۷۴ ح ۲۰۸۷ ، تاريخ بغداد : ج ۹ ص ۳۹۰ الرقم ۴۹۸۴ وفيه «إنّ لصاحب القرآن» بدل «له» وكلاهما عن أنس ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۳۸ ح ۲۴۱۴ نقلاً عن ابن مردويه عن ابن الزبير .

4.المستدرك على الصحيحين: ج ۳ ص ۶۳۸ ح ۶۳۴۴ ، تاريخ أصبهان: ج ۱ ص ۷۳ وفيه صدره فقط وكلاهما عن عبداللَّه بن الزبير ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۵۳۸ ح ۲۴۱۵ .

5.الكافي: ج ۲ ص ۶۱۱ ح ۳ عن بشر بن غالب الأسدي .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7307
صفحه از 442
پرینت  ارسال به