357
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۳۲۲.امام صادق عليه السلام: قرآن با حُزن ، نازل شده است . پس آن را با حزن بخوانيد.

۱۳۲۳.امام صادق عليه السلام: خداوند عزّ وجلّ به موسى بن عمران عليه السلام وحى فرمود كه: «هر گاه در برابر من ايستادى ، چونان شخص خوارِ نادار بِايست و هر گاه تورات مى‏خوانى ، آن را با آواز حزين به من بشنوان» .

۱۳۲۴.مصباح الشريعة - در حديثى كه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است - : هر كس قرآن بخواند و براى خدا فروتنى نكند و دچار رقّت قلب نشود و اندوه و ترسى در درونش ايجاد نكند ، عظمت مقام خدا را دست كم گرفته و آشكارا زيان كرده است.
پس قارى قرآن ، به سه چيز نياز دارد: دلِ خاكسار، بدن آسوده و جاى خلوت . پس هر گاه دلش براى خدا خاشع (خاكسار) باشد، شيطانِ رانده شده ، از او مى‏گريزد - كه خداوند متعال فرموده است: (پس چون قرآن مى‏خوانى ، از شيطانِ رانده شده ، به خدا پناه بر ) - و هر گاه بدنش از مشغله‏ها آسوده باشد ، دلش براى قرائت قرآن ، آزاد مى‏شود و هيچ چيزى مانع نمى‏گردد تا او را از بركت نور قرآن و فوايد آن ، محروم سازد ، و هر گاه خلوتى بگزيند و از خلق كناره گيرد و آن دو شرطِ نخست را نيز فراهم آورده باشد، روح و درونش با خداوند عزّ وجلّ انس مى‏گيرند و شيرينى خطاب‏هاى خداوند عزّ وجلّ به بندگان نيكش را مى‏چشد، و درمى‏يابد كه او چه لطفى به آنان دارد و چه كرامت‏ها و اشارت‏هاى بديعى به ايشان اختصاص داده است.

۱۳۲۵.الكافى - به نقل از حفص - : من هيچ كسى را نديده‏ام كه مانند موسى بن جعفر عليه السلام بر خويشتن بيمناك باشد و نيز اميدوارتر از او را. قرآن خواندنش سوزناك بود و هنگامى كه قرآن مى‏خواند ، گويا با انسانى رو در رو سخن مى‏گفت .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
356

۱۳۲۲.الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ القُرآنَ نَزَلَ بِالحُزنِ ، فَاقرَؤوهُ بِالحُزنِ . ۱

۱۳۲۳.عنه عليه السلام : إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ أوحى‏ إلى‏ موسَى بنِ عِمرانَ عليه السلام: إذا وَقَفتَ بَينَ يَدَيَّ فَقِف مَوقِفَ الذَّليلِ الفَقيرِ ، وإذا قَرَأتَ التَّوراةَ فَأَسمِعنيها بِصَوتٍ حَزينٍ . ۲

۱۳۲۴.مصباح الشريعة - فيما نَسَبَهُ إلَى الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام - : مَن قَرَأَ القُرآنَ ولَم يَخضَع للَّهِ‏ِ ، ولَم يَرِقَّ قَلبُهُ ، ولَم يُنشِئ حُزناً ووَجَلاً في سِرِّهِ ، فَقَدِ استَهانَ بِعِظَمِ شَأنِ اللَّهِ ، وخَسِرَ خُسراناً مُبيناً .
فَقارِئُ القُرآنِ يَحتاجُ إلى ثَلاثَةِ أشياءَ : قَلبٍ خاشِعٍ ، وبَدَنٍ فارِغٍ ، ومَوضِعٍ خالٍ ؛ فَإذا خَشَعَ للَّهِ‏ِ قَلبُهُ فَرَّ مِنهُ الشَّيطانُ الرَّجيمُ ، قالَ اللَّهُ تَعالى‏ : «فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَنِ الرَّجِيمِ» ، وإذا تَفَرَّغَ نَفسُهُ مِنَ الأَسبابِ تَجَرَّدَ قَلبُهُ لِلقِراءَةِ فَلا يَعتَرِضُهُ عارِضٌ فَيَحرِمَهُ بَرَكَةَ نورِ القُرآنِ وفَوائِدَهُ ، وإذَا اتَّخَذَ مَجلِساً خالِياً وَاعتَزَلَ الخَلقَ بَعدَ أن أتى‏ بِالخَصلَتَينِ الأوَّلَتَينِ استَأنَسَ روحُهُ وسِرُّهُ بِاللَّهِ عَزَّوَجلَّ ، ووَجَدَ حَلاوَةَ مُخاطَباتِ اللَّهِ عزّ وجلّ عِبادَهُ الصّالِحينَ ، وعَلِمَ لُطفَهُ بِهِم ومَقامَ اختِصاصِهِ لَهُم بِفُنونِ كَراماتِهِ وبَدايِعِ إشاراتِهِ .۳

۱۳۲۵.الكافي عن حفص : ما رَأَيتُ أحَداً أشَدَّ خَوفاً عَلى‏ نَفسِهِ مِن موسَى بنِ جَعفَرٍ عليهما السلام ، ولا أرجى‏۴ لِلنّاسِ مِنهُ ، وكانَت قِراءَتُهُ حُزناً ، فَإِذا قَرَأَ فَكَأَنَّهُ يُخاطِبُ إنساناً .۵

1.الكافي: ج ۲ ص ۶۱۴ ح ۲ عن ابن أبي عمير عمّن ذكره ؛ كنز العمّال: ج ۱ ص ۶۰۹ ح ۲۷۹۶ نقلاً عن ابن مردويه عن ابن عبّاس .

2.الكافي: ج ۲ ص ۶۱۵ ح ۶ عن عبداللَّه بن سنان ، الدعوات: ص ۲۳ ح ۳۰ ، أعلام الدين: ص ۱۰۱ عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار: ج ۱۳ ص ۳۵۸ ح ۶۴ و ج ۹۲ ص ۱۹۱ ح ۳ .

3.مصباح الشريعة: ص ۹۶ ، المحجّة البيضاء: ج ۲ ص ۲۴۹ ، بحار الأنوار: ج ۸۵ ص ۴۳ ح ۳۰ .

4.في المصدر : «ولا أرجأ» ، والتصويب من بحار الأنوار .

5.الكافي: ج‏۲ ص‏۶۰۶ ح‏۱۰، الدعوات: ص ۲۳ ح ۳۰ وفيه ذيل الحديث ، بحار الأنوار: ج ۴۸ ص ۱۱۱ ح ۱۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7497
صفحه از 442
پرینت  ارسال به