رَفْعُ عشْرِ درجاتٍ .۱
هر كس قرآن بخواند ، و الفاظ آن را درست بخواند ، براى هر حرف ، ده حسنه ، كفاره ده گناه و بالا رفتن ده مرتبه در نظر گرفته مىشود .
نيز در روايتى ديگر از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله اعرابِ كلام، مقدمهاى براى اعراب قرآن دانسته شده است: «أَعْرِبوا الكلامَ كىْ تَعرِبُوا القرآنَ».۲ در اين جا مراد از اعراب، تلفظ صحيح و واضح كلمات است كه مىتواند هم به تلفظِ صحيحِ حركتِ آخرِ كلمات مربوط باشد و هم به تلفظ درست همه حروف و صداهاى حروف يك كلمه .
پيشينه اِعراب
اعراب، از ويژگىهاى زبان عربى است كه نقشى تعيينكننده در مفاهمه و تفاهم دارد . بنا بر اين به طور طبيعى، اعراب، همزاد زبان عربى است و اين زبان بدون اعراب، قادر به بازتاباندن معنا نيست؛ اما پيشينه «دانش اِعراب» و نشانههاى اِعرابى - يعنى نشانههايى كه بر نوع اعراب كلمات دلالت مىكنند - به سده نخست هجرى باز مىگردد و مىتوان گفت دانش اِعراب، بويژه اعراب قرآن، از دامان قرآن كريم برخاسته است.۳
كاتبان وحى، در آغاز، هنگام نگاشتن قرآن، كلمات را بدون نقطه و اِعراب، ثبت مىكردند. شايد ثبت قرآن بدون اين نشانهها براى صلى اللَّه عليه و آله كسانى كه در عصر پيامبر مىزيستند، مشكلى نمىآفريد؛ اما براى نسلهاى بعد و نيز مردم غير عربى كه به اسلام گرويده و با مسلمانان آميخته بودند، گاه موجب قرائت به گونههاى مختلف مىشد و معانى را دگرگون مىساخت . از اين رو نياز به راهكارى جامع ضرورى