167
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۹۷۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: قرآن را بياموزيد؛ زيرا حكايت حافظ قرآن ، حكايت مردى است كه انبانى پُر از مُشك با خود دارد. اگر درِ آن را باز كند ، [در را بر] بوى خوش ، گشوده است، و اگر درش را ببندد ، [باز هم‏] بوى خوش در انبان دارد.

ر . ك : ص ۱۶۱ (فصل دوم : فراگيرى قرآن / اخلاص در آموختن قرآن) .

۲ / ۵

مقام و ثواب قرآن‏آموز

۹۷۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس هفت تاى (هفت سوره) اوّل [قرآن‏] را فرا گيرد، او عالِم است.

۹۷۴.مسند ابن حنبل - به نقل از عُقْبة بن عامر جُهَنى - : روزى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله نزد ما - كه در صُفّه‏[ى مسجد ]بوديم - ، آمد و فرمود: «كدام يك از شما دوست دارد كه صبحگاهان به بُطحان يا عقيق‏۱ برود و هر روز ، دو ناقه درشتْ‏كوهان فربه و زيبا را بيابد و آنها را برگيرد ، بى آن كه گناهى كند و يا قطع رحم نمايد» .۲
گفتيم: اى پيامبر خدا! همه ما اين را دوست داريم.
فرمود: «پس هر يك از شما ، صبحگاهان به مسجد برود و دو آيه از كتاب خدا را بياموزد، برايش بهتر از [داشتن‏] دو ناقه است، و سه آيه [بياموزد] ، بهتر از [داشتن ]سه ناقه است، و چهار آيه [بياموزد] ، بهتر از [داشتن ]چهار ناقه است و نيز از [داشتن‏] همين مقدار شترِ نَر» .

۹۷۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس قرآن را بياموزد و آن را حفظ كند و در به يادسِپارى آن بكوشد، خداوند ، او را به بهشت مى‏برد و شفاعتش را در باره ده نفر از اعضاى خانواده‏اش كه همگى مستوجب آتش بوده‏اند، مى‏پذيرد.

1.دو وادى (درّه) از وادى‏هاى مدينه.

2.ظاهراً مقصود ، تأكيد بر گناه قطع رحم است .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
166

۹۷۲.عنه صلى اللَّه عليه و آله : تَعَلَّمُوا القُرآنَ ؛ فَإِنَّ مَثَلَ حامِلِ القُرآنِ كَمَثَلِ رَجُلٍ حَمَلَ جِراباً مَملُوّاً مِسكاً ، إن فَتَحَهُ فَتَحَ طيباً ، وإن أوعاهُ أوعاهُ طيباً .۱

راجع : ص ۱۶۰ (الفصل الثاني : تعلّم القرآن / الإخلاص في تعلّم القرآن) .

۲ / ۵

مَقامُ المُتَعَلِّمِ وثَوابُهُ‏

۹۷۳.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن أخَذَ السَّبعَ الاُوَلِ فَهُوَ حِبرٌ۲ .۳

۹۷۴.مسند ابن حنبل عن عقبة بن عامر الجهني : خَرَجَ عَلَينا رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله يَوماً ونَحنُ فِي الصُّفَّةِ ، فَقالَ: أيُّكُم يُحِبُّ أن يَغدُوَ إلى‏ بُطحانَ أوِ العَقيقِ فَيَأتِيَ كُلَّ يَومٍ بِناقَتَينِ كَوماوَينِ زَهراوَينِ فَيَأخُذَهُما في غَيرِ إثمٍ ولا قَطعِ رَحِمٍ؟ قالَ : قُلنا : كُلُّنا يا رَسولَ اللَّهِ ، يُحِبُّ ذلِكَ.
قالَ: فَلَأَن يَغدُوَ أحَدُكُم إلَى المَسجِدِ فَيَتَعَلَّمَ آيَتَينِ مِن كِتابِ اللَّهِ خَيرٌ لَهُ مِن ناقَتَينِ ، وثَلاثٌ خَيرٌ مِن ثَلاثٍ ، وأربَعٌ خَيرٌ مِن أربَعٍ ، ومِن أعدادِهِنَّ مِنَ الإِبِلِ . ۴

۹۷۵.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ فَاستَظهَرَهُ وحَفِظَهُ ، أدخَلَهُ اللَّهُ الجَنَّةَ ، وشَفَّعَهُ في عَشَرَةٍ مِن أهلِ بَيتِهِ كُلُّهُم قَد وَجَبَت لَهُمُ النّارُ .۵

1.مستدرك الوسائل : ج ۴ ص ۲۴۶ ح ۴۶۱۰ نقلاً عن درر اللآلي ؛ الفردوس : ج ۲ ص ۴۲ ح ۲۲۴۱ عن أبي هريرة نحوه .

2.في الطبعة المعتمدة : «خبر » ، والتصويب من طبعة دار صادر . والحِبر والحَبر : العالم (لسان العرب : ج ۴ ص ۱۵۶ «حبر» ) .

3.مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۳۴۷ ح ۲۴۴۹۷ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۷۵۲ ح ۲۰۷۰ وفيه «خير» بدل «حبر» ، تفسير ابن كثير : ج ۱ ص ۵۵ ، فضائل القرآن لأبي عبيد : ص ۲۲۶ كلّها عن عائشة ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۷۲ ح ۲۵۸۳ نقلاً عن شعب الإيمان .

4.مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۱۴۰ ح ۱۷۴۱۳ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۵۵۲ ح ۲۵۱ ، سنن أبي داوود : ج ۲ ص ۷۱ ح ۱۴۵۶ ، المعجم الكبير: ج ۱۷ ص ۲۹۰ ح ۷۹۹ ، فضائل القرآن لأبي عبيد : ص ۴۵ كلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۱۹ ح ۲۳۲۴ ؛ الأمالي للطوسي: ص ۳۵۷ ح ۷۴۱ نحوه ، بحار الأنوار: ج ۹۲ .

5.مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۳۱۴ ح ۱۲۷۷ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۱۷۱ ح ۲۹۰۵ نحوه ، المعجم الأوسط : ج ۵ ص ۲۱۷ ح ۵۱۳۰ كلّها عن عاصم بن ضمرة عن الإمام عليّ عليه السلام ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۷۸ ح ۲۱۶ عن عاصم بن حمزة عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى اللَّه عليه و آله وفيها جميعاً «من قرأ» بدل «من تعلّم» ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۲۱ ح ۲۳۳۴ ؛ مجمع البيان : ج ۱ ص ۸۵ عن عاصم بن ضمرة عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى اللَّه عليه و آله وفيه «من قرأ» بدل «من تعلّم» ، جامع الأخبار : ص ۱۱۶ ح ۲۰۶ نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7407
صفحه از 442
پرینت  ارسال به