131
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۵ / ۱۲

زَهراوان‏۱

۹۰۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: قرآن بخوانيد؛ زيرا در روز قيامت، تلاوت كننده خود را شفاعت مى‏كند. زَهراوان (بقره و آل عمران) را بخوانيد؛ زيرا در روز قيامت ، اين دو سوره ، چونان دو چتر يا دو پاره ابر، يا مانند دو دسته از پرندگانِ بال‏گستر مى‏آيند و از تلاوت كننده خود ، دفاع مى‏كنند. سوره بقره را بخوانيد؛ زيرا خواندن آن ، بركت است و رها كردنش [مايه ]حسرت، و باطل‏گرايان ، توان آن را ندارند.۲

۹۰۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: زَهراوان را بياموزيد؛ زيرا در روز قيامت، اين دو سوره ، همانند دو پاره ابر يا دو چتر يا همانند دو دسته از پرندگان بال‏گستر مى‏آيند و از صاحب خود ، دفاع مى‏كنند.

1.تثنيه «زهراء» است ، به معناى دو چيز نورانى، تابنده و پُرفروغ .

2.شارحان گفته‏اند كه «بَطَله» - كه در متن عربى حديث آمده - به معناى ساحران و جادوگران است. در عبارت «توان آن را ندارند» ، دو وجه احتمال دارد: يكى ، اين كه ساحران ، توان حفظ كردن آن را ندارند . دوم ، آن كه ساحران از پسِ مقابله با اين سوره بر نمى‏آيند و نمى‏توانند در تلاوت كننده آن ، نفوذ كنند و بر او اثر بگذارند. البتّه وجه دوم ، قوى‏تر است.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
130

۵ / ۱۲

الزَّهراوانِ‏

۹۰۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : اِقرَؤُوا القُرآنَ ، فَإِنَّهُ يَأتي شَفيعاً يَومَ القِيامَةِ لِصاحِبِهِ. اِقرَؤُوا الزَّهراوَينِ: البَقَرَةَ وآلَ عِمرانَ ؛ فَإِنَّهُما يَأتِيانِ يَومَ القِيامَةِ كَأَنَّهُما غَيايَتانِ ، أو كَأَنَّهُما غَمامَتانِ ، أو كَأَنَّهُما فِرقانِ مِن طَيرٍ صَوافَّ يُحاجّانِ عَن أصحابِهِما . اِقرَؤوا سورَةَ البَقَرَةِ ؛ فَإِنَّ أخذَها بَرَكَةٌ وتَركَها حَسرَةٌ ، ولا تَستَطيعُهَا البَطَلَةُ.۱

۹۰۸.عنه صلى اللَّه عليه و آله : تَعَلَّمُوا الزَّهراوَينِ ؛ فَإِنَّهُما يأتيانِ يَومَ القِيامَةِ كَأَنَّهُما غَمامَتانِ ، أو غَيايَتانِ ، أو كَأَنَّهُما فِرقانِ مِن طَيرٍ صَوافَّ يُحاجّانِ عَن صاحِبِهِما. ۲

1.مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۲۸۱ ح ۲۲۲۵۵ عن أبي اُمامة الباهلي ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۶۴ ح ۲۵۴۴ . يقول الشرّاح : أنّ «بَطَله» التي وردت في المتن العربي للحديث بمعنى السحرة والمشعوذين . وفي عبارت «لا يقدرون عليه» وجهان : أحدهما أنّ السحرة ليس لهم القدرة على حفظه . والثاني : أنّ السحرة ليس لهم القدرة على مواجهة هذه السورة أو النفوذ في تلاوتها والتأثير فيها . طبعاً الوجه الثاني أقوى .

2.مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۲۷۳ ح ۲۲۲۱۹ ، المعجم الكبير : ج ۸ ص ۲۹۱ ح ۸۱۱۸ ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۳ ص ۳۶۶ ح ۵۹۹۱ كلّها عن أبي اُمامة ، المعجم الأوسط : ج ۸ ص ۳۴۴ ح ۸۸۲۳ عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۷۰ ح ۲۵۷۷ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7372
صفحه از 442
پرینت  ارسال به