75
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۵۲۷.امام على عليه السلام: اگر مى‏خواستم، هفتاد شتر را از تفسير «فاتحة الكتاب» بار مى‏كردم.

۱۵۲۸.امام باقر عليه السلام: هيچ كس ، جز اوصيا نمى‏تواند ادّعا كند كه همه قرآن ، [يعنى‏] ظاهر و باطنش را مى‏داند.

۱۵۲۹.تفسير العيّاشى - به نقل از اصبغ بن نباته - : چون امير مؤمنان عليه السلام به كوفه آمد ، تا چهل روز در نماز صبح براى آنان [سوره‏] (سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى) را مى‏خواند. منافقان گفتند: به خدا سوگند كه پسر ابو طالب ، قرآن را خوب نمى‏داند. اگر قرآن را خوب مى‏دانست ، قطعاً سوره ديگرى هم برايمان مى‏خواند!
اين سخن به گوش امام عليه السلام رسيد. فرمود: «واى بر آنان! من ، ناسخ آن را از منسوخش، و محكم آن را از متشابهش، و فصل آن را از وصلش، و حروف آن را از معانى‏اش باز مى‏شناسم. به خدا سوگند ، هيچ حرفى بر محمّد صلى اللَّه عليه و آله نازل نشد ، مگر آن كه من مى‏دانم در باره چه كسى و در چه روزى و در كجا نازل شده است. واى بر آنان! آيا نمى‏خوانند كه: (قطعاً در صحيفه‏هاى گذشته اين [ معنى ] هست ؛ صحيفه‏هاى ابراهيم و موسى) ؟ به خدا سوگند كه [آن صحيفه‏ها] نزد من اند . آن دو را من از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به ارث بردم، و پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله از ابراهيم و موسى عليهما السلام به ارث برد . واى بر آنان! به خدا سوگند، من كسى هستم كه خداوند در باره‏ام [آيه‏] : (و گوش‏هاى شنوا آن را نگاه مى‏دارند) را فرو فرستاد. ما نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بوديم و ايشان ما را از آمدن وحى ، باخبر مى‏ساخت و من و حاضران ، آن را به گوش مى‏سپرديم و چون [از نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ]خارج مى‏شديم، آنها مى‏گفتند: هم‏اكنون چه گفت؟۱» .

۱۵۳۰.امام صادق عليه السلام: استواران در دانش، امير مؤمنان و امامانِ پس از او هستند.

1.اشاره است به آيه ۱۶ از سوره محمّد صلى اللَّه عليه و آله: (و در ميان آنان (منافقان) ، كسانى هستند كه [در ظاهر] به [سخنان‏] تو گوش مى‏دهند ؛ ولى چون از نزد تو بيرون مى‏روند، به دانش يافتگان مى‏گويند: «هم‏اكنون چه گفت؟» . اينان ، همانهايند كه خدا بر دل‏هايشان مهر نهاده است و از هوس‏هاى خود ، پيروى مى‏كنند).


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
74

۱۵۲۷.عنه عليه السلام : لَو شِئتُ لَأَوقَرتُ سَبعينَ بَعيراً في تَفسيرِ فاتِحَةِ الكِتابِ .۱

۱۵۲۸.الإمام الباقر عليه السلام : ما يَستَطيعُ أحَدٌ أن يَدَّعِيَ أنَّ عِندَهُ جَميعَ القُرآنِ كُلِّهُ ظاهِرِهِ وباطِنِهِ غَيرُ الأَوصِياءِ .۲

۱۵۲۹.تفسير العيّاشي عن الأصبغ بن نباتة : لَمّا قَدِمَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام الكوفَةَ صَلّى‏ بِهِم أربَعينَ صَباحاً يَقرَأُ بِهِم: (سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى) فَقالَ المُنافِقونَ: لا وَاللَّهِ ما يُحسِنُ ابنُ أبي طالِبٍ أن يَقرَأَ القُرآنَ ، ولَو أحسَنَ أن يَقرَأَ القُرآنَ لَقَرَأَ بِنا غَيرَ هذِهِ السّورَةِ ، قالَ: فَبَلَغَهُ ذلِكَ.
فَقالَ: وَيلٌ لَهُم! إنّي لَأَعرِفُ ناسِخَهُ مِن مَنسوخِهِ ، ومُحكَمَهُ مِن مُتَشابِهِهِ ، وفَصلَهُ مِن وِصالِهِ ، وحُروفَهُ مِن معانيهِ ، وَاللَّهِ ما مِن حَرفٍ نَزَلَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله إلّا إنّي أعرِفُ فيمَن اُنزِلَ ، وفي أيِّ يَومٍ ، وفي أيِّ مَوضِعٍ ، وَيلٌ لَهُم! أما يَقرَؤونَ: (إِنَّ هَذَا لَفِى الصُّحُفِ الْأُولَى‏ * صُحُفِ إِبْرَ هِيمَ وَ مُوسَى‏)۳وَاللَّهِ عِندي ، وَرِثتُهُما مِن رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، وقَد أنهى‏ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله مِن إبراهيمَ وموسى‏ عليهما السلام ، وَيلٌ لَهُم! وَاللَّهِ أنَا الَّذي أنزَلَ اللَّهُ فِيَّ: (وَ تَعِيَهَا أُذُنٌ وَ عِيَةٌ)۴ فَإِنَّما كُنّا عِندَ رَسولِ اللَّه صلى اللَّه عليه و آله فَيُخبِرُنا بِالوَحيِ فَأَعيهِ أنَا ومَن يَعيهِ ، فَإِذا خَرَجنا قالوا: ماذا قالَ آنِفاً .۵

۱۵۳۰.الإمام الصادق عليه السلام : الرّاسِخونَ فِي العِلمِ أميرُ المُؤمِنينَ وَالأَئِمَّةُ مِن بَعدِهِ .۶

1.المناقب لابن شهر آشوب: ج ۲ ص ۴۳ ، عوالي اللآلي: ج ۴ ص ۱۰۲ ح ۱۰۵ نحوه ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۹۳ ح ۴۲ ؛ ينابيع المودّة: ج ۳ ص ۲۰۹ .

2.الكافي: ج ۱ ص ۲۲۸ ح ۲ عن جابر ، بصائر الدرجات: ص ۱۹۳ ح ۴ عن عبد الغفّار نحوه ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۸۸ ح ۲۶ .

3.الأعلى: ۱۸ و ۱۹ .

4.الحاقّة : ۱۲ .

5.تفسير العيّاشي: ج ۱ ص ۱۴ ح ۱ ، بصائر الدرجات: ص ۱۳۵ ح ۳ .

6.الكافي: ج ۱ ص ۲۱۳ ح ۳ عن عبدالرحمن بن كثير .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5890
صفحه از 580
پرینت  ارسال به