47
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

... فَيَعلَمُ الرّاسِخونَ فِى العِلمِ تَأويلَهُ إذَا استَدلّوا بالمُحكَمِ عَلى‏ مَعناهُ و لَو كانَ العُلَماءُ لا يَعلَمونَ شَيئاً مِن تَأويلِ المُتَشابِهِ بَتَّةً ، ما كانَ لمِا رُوِىَ أنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله عَلَّمَ أميرَالمُؤمِنينَ عليه السلام التَّفسيرَ ، مَعنىً ، لِأنَّ مَعنَى التَّفسيرِ وَ التَّأويلِ إنَّما يَكونُ لِما غَمَضَ و دَقَّ و لَم يُعلَم بِظاهِرِهِ و هذِهِ صِفَةُ المُتَشابِهِ . ۱
راسخان در علم هم با استناد به محكم ، براى فهم معناى متشابه ، تأويل آن را در مى‏يابند ؛ اگر قرار باشد كه علما چيزى از تأويل متشابه ندانند ، اين روايت كه در آن آمده رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله به امير المؤمنين عليه السلام تفسير آموخت ، معنايى نخواهد داشت . چرا كه تفسير و تأويل وقتى معنا دارد كه دقت نظر و موشكافى در كار باشد و معناى ظاهر آن دانسته نباشد و اين ، وصف متشابه است .
همچنين سيدِ مرتضى رحمه اللَّه عليه تأويل و تفسير را به يك معنا مى‏داند؛۲ بلكه يكى بودن معناى اين دو واژه نزد مفسّران متقدّم، شايع بوده است .۳
اما مفسّران متأخّر معمولاً معناى «تأويل» و «تفسير» را يكى نمى‏دانند ؛ بلكه بر اين باورند كه «تفسير» آشكار كردن معناى موافق ظاهر لفظ ، و «تأويل» آشكار كردن معناى مخالف ظاهر لفظ است . علامه طباطبايى در اين باره مى‏فرمايد :
فَسَّرَ قَومٌ مِنَ المُفَسِرينَ التَّأويلَ بِالتَّفسيرِ و هُوَ المُرادُ مِنَ الكَلامِ ... وقالتَ طائَفَةٌ اُخرى‏ : إنَّ المُرادَ بِالتَّأويلِ المُخالفُ لِظاهِرِ اللَّفظِ ، و قَد شاعَ هذا المَعنى‏ بِحَيثُ عادَ اللَّفظُ حَقيقةً ثانِيَةً فيهِ بَعدَ ما كانَ بِحَسَبِ اللَّفظِ لِمَعنىً مُطلَقِ الإرجاعِ أو المَرجعِ . و كَيفَ كانَ فَهذا المَعنى‏ هُوَ الشّائِعُ عِندَ المُتَأخِّرينَ كَما أنَّ المَعنى‏ الأوَّلَ هُوَ الَّذي كانَ شائِعاً بَينَ قُدَماءِ المُفَسِّرينَ .۴
گروهى از مفسران ، تأويل را تفسير معنا كرده‏اند ؛ يعنى همان كه منظور كلام

1.حقايق التأويل : ص ۷ .

2.ر . ك : الأمالى ، سيّد مرتضى : ج ۱ ص ۲ .

3.ر . ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج ۳ ص ۴۴ .

4.الميزان فى تفسير القرآن : ج ۳ ص ۴۴ .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
46

عينى اختصاص ندارد .۱

كاربرد كلمه «تنزيل» در قرآن‏

واژه «تنزيل» پانزده بار در قرآن به كار رفته كه به جز يك بار ،۲ ساير موارد ، در باره تبيين مبدأ و خاستگاه وحى و چگونگى نزول قرآن است . در اين آيات تصريح شده است كه متن آيات اين كتاب آسمانى از جانب پروردگار جهانيان كه عليم ، حكيم ، عزير ، حميد ، رحمن ، ورحيم است ، بر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نازل شده است .
اكنون با توجه به آنچه در واژه‏شناسى «تفسير» ، «تأويل» و «تنزيل» و نيز كاربرد اين واژه‏ها در قرآن ملاحظه شد ، بايد ديد فرق ميان اين واژه‏ها با هم ، هنگامى كه در مورد اين كتاب آسمانى به كار مى‏روند چيست؟

فرق تفسير قرآن و تأويل آن‏

پيش از اين اشاره كرديم كه تفسير و تأويل ، در اصل ، هر دو به معناى آشكار كردن معناى پنهان لفظ و بيان مقصود واقعى آن است ، چيزى كه هست آشكار كردن معناى پنهان لفظ ، مراتب و گونه‏هاى مختلف دارد .
بررسى موارد كاربرد واژه‏هاى تفسير و تأويل در روايات‏۳ نيز اين واقعيت را تأييد مى‏كند؛ زيرا در بسيارى از آنها اين واژه‏ها در موارد مشابه به طور يكسان به كار رفته‏اند . ظاهراً به همين جهت شمارى از محققان ، تفسير قرآن و تأويل آن را به يك معنا دانسته‏اند . سيّدِ مرتضى رحمه اللَّه عليه در تبيين امكان تفسير آيات متشابه با رجوع به محكمات قرآن ، مى‏فرمايد :

1.ر . ك : دانش‏نامه جهان اسلام : ج ۶ ص ۳۱۵ - ۳۱۶ .

2.ر . ك : فرقان : آيه ۲۵ (اين آيه در باره نزول فرشتگان است) .

3.ر . ك: احاديث ۱۳۹۹ ، ۱۴۱۱ ، ۱۴۳۶ ، ۱۴۶۷ و نيز روايات فصل پنجم در باره نهى از تفسير و تأويل قرآن بر پايه رأى و هوس .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5508
صفحه از 580
پرینت  ارسال به