اين آيه ، به پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله مىفرمايد كه مشركان مكه ، در مقام ايراد و بهانهگيرى نسبت به رسالت آن حضرت و قرآن ، هر مَثَل و سخنى را كه مطرح كنند ، خداوند متعال در برابر آنان ، سخنى مىآورد كه هم حق است و هم با بهترين بيان به آن پاسخ مىدهد .
كاربرد كلمه «تأويل» در قرآن
واژه «تأويل» در قرآن هفده بار به كار رفته است .۱ از مطالعه و بررسى مجموع آياتى كه در آنها لفظ تأويل وارد شده است ، مشخص مىگردد كه لفظ «تأويل» در قرآن در اين معانى به كار رفته است :
۱ . واقعيتها و حوادثى كه رؤيا از آن حكايت مىكند ، مانند : تأويل رؤياى يوسف عليه السلام،۲ تأويل رؤياى همبندهاى او در زندان،۳ و تأويل رؤياى پادشاه مصر .۴
۲ . سِرّ و حقيقتى نهفته در وراى امر ؛ مانند حكمت و اسرار اقدامات به ظاهر نادرستِ مصاحب موسى عليه السلام در تخريب كشتى ، و كشتن جوانى بىگناه ، و تعمير ديوارى در حال فرو ريختن بدون دريافت مزد .۵
۳ . حكمت پارهاى از احكام الهى .۶
۴ . تجسّم عينى وعدههاى الهى در قيامت .۷
1.آل عمران: آيه ۷ (دو بار)؛ نساء: آيه ۵۹ ؛ اعراف : آيه ۵۳ (دوبار) ؛ يونس : آيه ۳۹ ؛ يوسف : آيههاى ۶ ، ۲۱ ، ۳۶ ، ۳۷ ، ۴۴ ، ۴۵ ، ۱۰۰ ، ۱۰۱ ؛ اسرا : آيه ۳۵؛ كهف: آيههاى ۷۸ و ۸۲ .
2.يوسف : آيه ۶ و ۱۰۰ .
3.همان : آيه ۳۶ - ۴۲ .
4.همان : آيه ۴۳ - ۴۸ .
5.كهف : آيه ۸۲ .
6.نساء : آيه ۵۹ ؛ اسرا : آيه ۳۵ .
7.اعراف: آيه ۵۳ ، يونس : آيه ۳۸ - ۳۹ .