419
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

مقالات پرشمارى را نيز نويسندگان معاصر در اين باره پديد آورده‏اند.۱

ساختار سوگند

۱. جمله‏هاى سوگند

جمله سوگند، خود مركب از دو جمله است: اول، جمله قسم كه در آن كلمه قسم و «مُقْسَمٌ‏به» مى‏آيد و ديگر، جمله جواب آن يا «مُقسَمٌ‏عليه». اين دو جمله روى هم، سوگند را تشكيل مى‏دهند. مقصود اصلى در سوگند، جمله جواب است كه جمله ديگرى براى تأكيد آن مى‏آيد؛۲مثلاً در آيات كريمه (يس * وَ الْقُرْءَانِ الْحَكِيمِ)۳جمله (وَ الْقُرْءَانِ الْحَكِيمِ؛ سوگند به قرآن حكيم) را جمله قسم گويند كه براى تأكيد جمله خبرى پس از آن آمده است‏۴ كه مى‏فرمايد: (إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ * عَلَى‏ صِرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ؛ تو از پيامبرانى [و] بر راه مستقيمى).
در سوگندهاى قرآنى ، ميان مُقْسمٌ‏به و مُقْسمٌ‏عليه رابطه دليل و مدلول برقرار است،۵ به گونه‏اى كه اگر حقيقت و آثار و ويژگى‏هاى «مقسم‏به» مطالعه شود، درستى گزاره «مقسم‏عليه» آشكار مى‏گردد. حاصل اين كه بر خلاف سوگندهاى بشرى كه در برابر حجت و دليل است، سوگندهاى قرآن خود، حجّت و دليل است؛ مثلاً در آيه پيشين،۶مطالعه قرآن كريم كه «مقسم‏به» است، دليل و گواه است بر پيامبرى كه حضرت محمد صلى اللَّه عليه و آله است و اين همان «مقسم‏عليه» است؛ به عبارت ديگر، از مطالعه

1.براى نمونه: «تحليلى بر سوگندهاى قرآن» ، محمد فاكرميبدى ، مجله پژوهش‏هاى قرآنى ، بهار و تابستان ۸۳؛ «درآمدى بر بحث سوگند در قرآن» ، حسن خرقانى ، مجله الهيات و حقوق ، شماره ۱؛ «سوگند» ، ابراهيم پورداود ، مجله مهر ايران ، شماره ۵ و ۶ .

2.الاقسام فى القرآن : ص‏۱۰ - ۱۱.

3.يس : آيه ۱ - ۴ .

4.الاقسام فى القرآن : ص‏۶۴.

5.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۳ ص‏۴۴ - ۴۵؛ مجمع البحرين : ج‏۱ ص‏۵۴۶.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
418

۲. پيشينه پژوهشى‏

منابع قرآن‏پژوهى به لحاظ شيوه طرح بحث سوگندهاى قرآنى ، بر دو دسته اند: نخست ، منابع حوزه علوم قرآنى كه به موضوعاتى مانند ماهيت، ساختار، ويژگى‏ها و انواع سوگندهاى قرآنى پرداخته‏اند.كتاب البرهان فى علوم القرآن نوشته بدر الدين زركشى(م ۷۸۴ق) از اين دسته است كه هجدهمين اسلوب از اساليب تأكيد كلام را سوگند مى‏شمارد و به توضيح آن مى‏پردازد .۱ همچنين، الإتقان فى علوم القرآن، نوشته سيوطى(م ۹۱۱ق) كه مبحث سوگند را جداگانه در نوع ۶۷ آورده است.۲ آثار بسيار ديگرى را مى‏توان در اين دسته گنجانيد.۳ دسته دوم ، منابع دانش تفسيرند، كه تفسير سوگندهاى قرآن و آيات حاوى آنها و نيز به مباحثى در ماهيت سوگند پرداخته‏اند. اين دسته از آثار خود بر دو گونه‏اند: نخست كتب تفسير ترتيبى قرآن مانند مجمع البيان طبرسى‏۴ (م ۵۴۷ق)، تفسير كبير فخر رازى‏۵ (م ۶۰۶ق) و تفسير الميزان علامه طباطبايى‏۶ كه در كنار تفسير آيات، سوگندهاى قرآنى را نيز بررسيده‏اند و دوم، تك‏نگاشته‏هايى كه به روش تفسير موضوعى بدين كار پرداخته‏اند؛ مانند كتاب التبيان فى اقسام القرآن از ابن‏قيّم جوزيّه‏۷ (م ۷۵۱ق)، كتاب الاقسام فى القرآن الكريم نوشته جعفر سبحانى، الاقسام القرآنيه از مكارم شيرازى، القسم فى اللغة و فى القرآن از محمد مختار سلامى و الإمعان فى أقسام القرآن از فرهى.

1.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۳ ص‏۴۰ - ۴۶.

2.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۲ ص‏۳۵۰ - ۳۵۵.

3.براى نمونه: مباحث فى علوم القرآن : ج‏۴ ص‏۲۲۷ - ۲۳۵؛ اعجاز بيانى قرآن : ص‏۲۴۴.

4.مجمع البيان : ج‏۲ ص‏۴۲۴ - ۴۲۵ و ج‏۴ ص‏۲۲۶ و ج‏۹ ص‏۲۵۴.

5.تفسير الفخر الرازى : ج‏۱۴ ص‏۱۴۷ و ج‏۲۶ ص‏۱۱۷ - ۱۱۸ و ج‏۲۷ ص‏۲۳۹ و ج‏۲۸ ص‏۱۴۶ - ۱۴۹ ، ۱۹۴ و ۱۹۶.

6.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۲۲۴ - ۲۲۵ و ج‏۲۰ ص‏۱۴۷ - ۱۴۸.

7.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۲ ص‏۳۵۰؛ كشف الظنون : ج‏۱ ص‏۳۴۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5241
صفحه از 580
پرینت  ارسال به