417
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

پيشينه سوگند

۱. پيشينه تاريخى‏

بنا بر شواهد تاريخى، سوگند ميان همه ملت‏ها رواج داشته است. در روزگار باستان، به عللى از جمله رواج نداشتن اسناد مكتوب، سوگند اهميتى مضاعف داشته است. از تمدن عيلام، لوح‏هايى سنگى متعلق به هزاره سوم و دوم پيش از ميلاد به دست آمده است كه قراردادهايى حقوقى بر آنها ثبت شده و اين قراردادها به نام خدايان آنها تضمين شده‏اند.۱در ايران باستان نيز سوگند مرسوم بوده و متن برخى سوگندهاى آن روزگار به دست ما رسيده است.۲ در ميان ملل غربى، سوگند از ديرباز در امور مختلف از جمله امور دينى و حقوقى مطرح بوده و منابع تاريخى، برخى سوگندنامه‏هاى قديم آنان را نقل كرده‏اند.۳بت‏پرستان حجاز نيز در عصر جاهليت، از جمله، به بتان سوگند ياد مى‏كرده‏اند.۴مردم حجاز، پيش از اسلام، سوگندهايى دسته‏جمعى نيز داشته‏اند كه از گذر آن با يكديگر هم‏پيمان مى‏شده‏اند؛ حِلف المطيّبين و حِلف الفضول‏۵ از مهم‏ترين سوگندهاى دسته‏جمعى آنان بوده است.

1.ايران‏شهر : ج‏۱ ص‏۲۲۷.

2.نك: «سوگند» ابراهيم پورداود ، مجله مهر ايران ، شماره ۵ و ۶ ، ص‏۲۸۹ - ۲۹۰.

3.تاريخ تمدن، ويل دورانت : ج‏۲ ص‏۲۸۷.

4.شواهد النبوة : ص‏۱۴۷.

5.حلف الفضول ، پيمانى (حِلف) است كه به وسيله چند نفر كه نام آنها «فَضل» يا «فُضيل» بوده است ، براى جلوگيرى از ظلم و حمايت از ستمديدگان ، با سوگند خوردن (حَلِف) بسته شد . اين پيمان ، قبل از بعثت و در بيست سالگى پيامبر انجام يافته است و حضرت از آن به نيكى ياد مى‏كرده است . در باره نام‏گذارى اين پيمان ، وجوه ديگرى هم گفته شده است . حلف المطيّبين ، پيمانى است كه جمعى از قريش با فرو بردن دست خود در كاسه بزرگ كه پر از طيّب (ماده‏اى خوش‏بو) بود ، منعقد كردند تا مظلوم را يارى كنند و ميان مردم به انصاف رفتار كنند . اين پيمان ، قبل از حلف الفضول بسته شده است . ر . ك : المحبر : ص‏۱۶۷؛ المعارف : ص‏۶۰۴ - ۶۰۵؛ الكامل فى التاريخ : ج‏۱ ص‏۳۰۱ ؛ الطبقات الكبرى : ج‏۱ ص‏۱۲۸ - ۱۲۹؛ فتح البارى : ج ۱۰ ص ۴۱۹ ؛ تاريخ اليعقوبى : ج‏۲ ص‏۱۷ ؛ المعارف : ص‏۶۰۴.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
416

«قَسَم»، در عربى از ريشه «ق س م» به معناى بهره، سهم و نصيب است. به گفته راغب اصفهانى، اين كلمه به لحاظ معنا به «قَسامه» باز مى‏گردد و قسامه سوگندهايى بوده است كه اولياى مقتول ياد مى‏كرده‏اند تا ادعاى خود را برضدّ شخص متهم به قتل ثابت كنند. سپس اين كلمه بر هرگونه سوگندى اطلاق گشت.۱ بدين سان، معناى قسمت و سهم، در قسم به معناى سوگند ملحوظ است.۲
براى سوگند در اصطلاح ، تعاريف متعددى به دست داده‏اند كه تعريف علامه طباطبايى از كامل‏ترين آنهاست:
سوگند آن است كه خبر يا انشاء را به موجودى با شرافت و آبرومند، به جهت ارج و اعتبار آن، پيوند زنيم و مقيّد سازيم، به گونه‏اى كه اگر خبر درست نباشد - و در انشاء، امر يا نهى امتثال نشود - كرامت و شرافت آن چيز آسيب ببيند؛ مثلاً چون مى‏گوييم: «به جان خودم سوگند كه زيد ايستاده است»، صدق اين سخن را به شرافت زندگى و عمر خود پيوند زده‏ايم، به گونه‏اى كه اگر خبر دروغ باشد، جان ما بى‏ارزش شده است . همچنين وقتى به كسى مى‏گوييم: «تو را به جان من سوگند كه اين كار را انجام دهى»، خواهش خود را به ارزش زندگى خود پيوند زده‏ايم، به گونه‏اى كه اگر آن شخص خواهش ما را برنياورد، ارزش جان ما را ناديده انگاشته و بدان بى‏حرمتى كرده است.۳ نتايج اين تعريف عبارت اند از: ۱. سوگند بالاترين درجه تأكيد كلام است. ۲. «مُقَسمٌ‏به» (= آنچه بدان سوگند ياد مى‏كنند)، گرامى و شريف است؛ زيرا در غير اين صورت، تأكيدى در كلام پديد نمى‏آيد.۴

1.المفردات فى غريب القرآن : ص‏۶۷۱ ماده «قسم».

2.قاموس قرآن : ج‏۶ ص‏۷.

3.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۲۲۴ - ۲۲۵.

4.الميزان فى تفسير القرآن: ص‏۲۲۵.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5245
صفحه از 580
پرینت  ارسال به