409
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۵ / ۲

چندسوگندها

(سوگند به صف‏بستگان - كه صفى [ باشُكوه ] بسته‏اند - و به زجر كنندگان - كه به سختى زجر مى‏كنند - و به تلاوت كنندگان [ آيات الهى ] ، كه قطعاً معبود شما يگانه است).

(سوگند به بادهاى ذرّه‏افشان، و ابرهاى گران‏بار، و سَبُك‏سيران، و تقسيم‏كنندگان كار[ ها ]، كه آنچه وعده داده‏شده‏ايد راست است و [روز] پاداش، واقعيت دارد).

(سوگند به طور، و كتابى نگاشته شده، در طومارى گسترده ، و سوگند به آن خانه آباد [ خدا ]، و سوگند به بام بلند [ آسمان ] و آن درياى سرشار [ و افروخته ] ، كه عذاب پروردگارت واقع شدنى است [و] آن را هيچ بازدارنده‏اى نيست).

(نون ! سوگند به قلم و آنچه مى‏نويسند [ كه ] تو، به لطف پروردگارت، ديوانه نيستى. و بى گمان، تو را پاداشى بى‏منّت خواهد بود. و راستى كه تو را خويى والاست).

(پس نه‏[ چنان است كه مى‏پنداريد] . سوگند ياد مى‏كنم به آنچه مى‏بينيد، و آنچه نمى‏بينيد، كه [ قرآن ] قطعاً گفتار فرستاده‏اى بزرگوار است. و آن ، گفتار شاعرى نيست كه كمتر [ به آن ] ايمان داريد ، و نه گفتار كاهنى كه كمتر [ از آن ]پند مى‏گيريد. [ پيامِ ] فرود آمده‏اى است از جانب پروردگار جهانيان).

(و [ شماره ] سپاهيان پروردگارت را جز او نمى‏داند، و اين [ آيات ] ، جز تذكارى براى بشر نيست. نه‏چنين است [ كه مى‏پندارند ]! سوگند به ماه، و سوگند به شامگاه ، چون پشت مى‏كند، و سوگند به بامداد ، چون آشكار مى‏شود، كه آيات [ قرآن ] از پديده‏هاى بزرگ است. براى بشر ، هشدار دهنده است ؛ براى هر كه از شما كه بخواهد پيشى جويد ، يا باز ايستد).

(نه سوگند به روز رستاخيز، و [ باز ] نه سوگند به وجدان سرزنشگر . آيا انسان مى‏پندارد كه هرگز ريزه استخوان‏هايش را گرد نخواهيم آورد؟! آرى ، تواناييم كه [ حتّى خطوط ] سر انگشتانش را [ يكايك ] درست [ و بازسازى ] كنيم ؛ ولى انسان مى‏خواهد كه در پيشگاه او ، فسادكارى كند. مى‏پرسد: روز رستاخيز ، چه وقت است؟).

(سوگند به فرستادگانِ پى در پى، كه سخت توفنده اند ، و سوگند به افشانندگانِ افشانگر، كه [ ميان حق و باطل ]جُداگرند، و القا كننده وحى اند - خواه عذرى باشد يا هشدارى - كه آنچه وعده يافته‏ايد ، قطعاً رخ خواهد داد).


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
408

۵ / ۲

الأَقسامُ المُتَعَدِّدَةُ

(وَ الصَّفَّتِ صَفًّا * فَالزَّ جِرَ تِ زَجْرًا * فَالتَّلِيَتِ ذِكْرًا * إِنَّ إِلَهَكُمْ لَوَ حِدٌ).۱

(وَ الذَّ رِيَتِ ذَرْوًا * فَالْحَمِلَتِ وِقْرًا * فَالْجَرِيَتِ يُسْرًا * فَالْمُقَسِّمَتِ أَمْرًا * إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ * وَ إِنَّ الدِّينَ لَوَ قِعٌ).۲

(وَ الطُّورِ * وَ كِتَبٍ مَّسْطُورٍ * فِى رَقٍّ مَّنشُورٍ * وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ * وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ * وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ * إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَ قِعٌ * مَّا لَهُ مِن دَافِعٍ).۳

(ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ * مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ * وَ إِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ * وَ إِنَّكَ لَعَلَى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ).۴

(فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ * وَ مَا لَا تُبْصِرُونَ * إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ * وَ مَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلاً مَّا تُؤْمِنُونَ * وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ * تَنزِيلٌ مِّن رَّبِ‏ّ الْعَلَمِينَ).۵

(وَ مَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَ مَا هِىَ إِلَّا ذِكْرَى‏ لِلْبَشَرِ * كَلَّا وَ الْقَمَرِ * وَ الَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ * وَ الصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ * إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ * نَذِيرًا لِّلْبَشَرِ * لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ).۶

(لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَمَةِ * وَ لَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ * أَيَحْسَبُ الْإِنسَنُ أَلَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُ * بَلَى‏ قَدِرِينَ عَلَى‏ أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُ * بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَنُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ * يَسَْلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَمَةِ).۷

(وَ الْمُرْسَلَتِ عُرْفًا * فَالْعَصِفَتِ عَصْفًا * وَ النَّشِرَ تِ نَشْرًا * فَالْفَرِقَتِ فَرْقًا * فَالْمُلْقِيَتِ ذِكْرًا * عُذْرًا أَوْ نُذْرًا * إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَ قِعٌ).۸

1.الصافّات : ۱ - ۴ .

2.الذاريات : ۱ - ۶ .

3.الطور : ۱ - ۸ .

4.القلم : ۱ - ۴ .

5.الحاقّة : ۳۸ - ۴۳ .

6.المدّثّر : ۳۱ - ۳۷ .

7.القيامة : ۱ - ۶ .

8.المرسلات : ۱ - ۷ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5444
صفحه از 580
پرینت  ارسال به