397
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

امام صادق عليه السلام در روايتى به فوايد اَمثال قرآن اشاره كرده و فرموده است :
أَمثالُ القُرآنِ لَها فَوائِدٌ فَأَنعِمُوا النَّظَرَ وَ تَفَكَّروا فِى مَعانِيها وَ لا تَمُرُّوا بِها... .۱
امثال قران داراى فوايدى است، پس در آن دقت نظر و در معانى آن تفكر كنيد و به گونه‏اى گذرا بدان ننگريد.

در نقلى، امام سجاد عليه السلام فهم معانى امثال قرآن را از خدا درخواست كرده و براى آن شأنى جليل قائل شده است.۲ در شرح اين مناجات ، صاحب رياض السالكين آورده است كه مراد از امثال قرآن ، آياتى است كه در ذكر احوال گذشتگان و صفات دور و ناآشنا و اخبار و قصص شگفت آمده است.۳

اقسام امثال قرآن‏

برخى ، امثال قرآن را در دو قسم ظاهره و كامنه دسته‏بندى كرده‏اند.۴ امثال ظاهره، امثالى‏اند كه در آن، واژه «مَثَل» يا حرف تشبيه «ك» به كار رفته است كه از آن جمله اند:
(مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِى اسْتَوْقَدَ نَارًا .۵
آنان (منافقان) مانند كسى هستند كه آتشى بر افروخته تا در بيابان تاريك راه خود را پيدا كند)
.
(وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَعْمَلُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ مَآءً حَتَّى‏ إِذَا جَآءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيًْا .۶
كسانى كه كفر ورزيدند، كارهايشان چون سرابى در زمينى هموار است كه تشنه، آن را آبى مى‏پندارد، تا چون بدان رسد آن را چيزى نيابد)
.

1.شرح اصول الكافى : ج‏۱۲ ص‏۲۲۱؛ رياض السالكين : ص‏۴۶۱.

2.صحيفة السجاديّة : ص‏۱۹۶ (دعاى ۱۰۹) .

3.رياض السالكين : ص‏۴۶۱.

4.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۴۸۶؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۲ ص‏۳۴۴.

5.بقره : آيه ۱۷.

6.نور : آيه ۳۹.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
396

چند مبدأ تدبيرى ، اداره شود نظام آن گسيخته مى شود.۱

اَمثال قرآن در روايات‏

ائمه نيز به تدبّر در مثل‏هاى قرآنى اهميت داده و در سخنان و ادعيه خود بدان اشاره كرده‏اند؛ در نقلى از حضرت على عليه السلام چنين آمده است :
كِتابَ رَبِّكم فيكُم: مُبَيِّناً حَلالَهُ وحَرامَهُ ، وفَرائِضَهُ وفَضائِلَهُ وناسِخَهُ ومَنسوخَهُ ، ورُخَصَهُ وعَزائِمَهُ ، وخاصَّهُ وعامَّهُ ، وعِبَرَهُ وأمثالَهُ .۲
كتابِ پروردگارتان را در ميان شما بر جاى نهاد كه بيانگر حلال و حرام او، و واجبات و مستحبّاتش، و ناسخ و منسوخش، و رخصت‏ها و فرمان‏هايش، و خاص و عامّش ، و پندها و مَثَل‏هايش‏

و نيز از آن حضرت است:
نَزَلَ القُرآنُ أَرباعاً: رُبُعٌ فِينا، وَ رُبُعٌ فِى عَدُوِّنا، وَ رُبُعٌ سُنَنٌ وَ الأَمثالٌ، وَ رُبُعٌ فَرائِضٌ وَ أَحكامٌ.۳
قرآن در چهار بخش فرو فرستاده شده است: يك‏چهارم آن در حقّ ما و يك‏چهارم ديگر در حقّ دشمنان ما، و يك‏چهارم آن سنّت‏هاى الهى و مَثَل‏هاى آن است و يك چهارم آن فرايض و احكام است.

در روايتى از پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله آمده است:
إنَّ القُرآنَ نَزَلَ عَلى‏ خَمسَةِ وُجوهٍ: حَلالٍ وَ حَرامٍ وَ مُحكَمٍ وَ مُتَشابِهٍ وَ أَمثالٍ فَأعمَلوا بِالحَلالِ وَ دَعُوا الحَرامَ وَ اعْمَلوا بِالمُحكَمِ وَ دَعُوا المُتَشابِهَ وَ اعتَبِروا بِالأمثالِ .۴
قرآن بر پنج وجه نازل شده است : حلال ، حرام ، محكم ، متشابه و اَمثال ؛ پس به حلال عمل كنيد و حرام را واگذاريد ، و به محكم عمل كنيد و متشابه‏اش را واگذاريد ، و از مثال‏هايش عبرت بگيريد .

1.تسنيم : ج‏۲ ص‏۳۲۷.

2.ر . ك : ص ۱۰ ح ۱۴۴۶ .

3.بحار الأنوار : ج‏۲۴ ص‏۳۰۵.

4.بحار الأنوار : ج‏۸۹ ص‏۱۸۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5347
صفحه از 580
پرینت  ارسال به