395
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

ويژگى‏هاى تمثيلات قرآنى است، چرا كه ارتباط ميان مفاهيم، نقش مهمى در فهم و يادگيرى مطالب بر عهده دارد؛ همانند :
(مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى‏ وَ الْأَصَمِ‏ّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَفَلَا تَذَكَّرُونَ .۱
مثل اين دو گروه، چون نابينا و كر در مقايسه با بينا و شنواست. آيا در مَثَل يكسان‏اند؟ پس آيا پند نمى‏گيريد)
.
قرآن كريم در هر مورد كه به ذكر مَثَل مى‏پردازد، مُمَثّل را پيش از مَثَل يا پس از آن با براهين عقلى مستدل مى كند و در كنار آن، براى كمك به فهم افراد متوسط، مَثَلى ذكر مى كند؛ مانند اين كه معرفت بلند توحيد ربوبى را گاهى با برهان تمانع و به صورت قياس استثنايى تبيين مى‏كند:
(لَوْ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا .۲
اگر در آسمان و زمين جز اللَّه خدايان ديگرى بودند، همانا خلل و فساد در آسمان و زمين راه مى‏يافت)
.
و گاهى همان را در قالب مثلى ساده اين‏گونه بيان مى‏كند كه اگر مردى مملوك و برده چند مولاى ناسازگار باشد كه هر يك او را به كارى مى گمارند، با مردى كه تنها فرمانبر يك مولاست سنجيده شود ، هرگز يكسان نيستند:
(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلاً فِيهِ شُرَكَآءُ مُتَشَكِسُونَ وَرَجُلاً سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ).۳
خدا مَثَلى زده است : مردى است كه چند شريك در باره او ستيزجو و ناسازگارند و مردى كه تنها فرمانبر يك مرد است . آيا اين دو در مَثَل يكسان اند؟ سپاس خداى را . [ نه ، ] بلكه بيشترشان نمى‏دانند .
حاصل آن برهان عقلى و اين مَثل حسى ، آن است كه اگر عالم آفرينش به دست

1.هود : آيه ۲۴ .

2.انبيا : آيه ۲۲ .

3.زمر : آيه ۲۹ .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
394

«مَثَل» و «مِثْل» در قرآن به «اَمثال» جمع بسته شده است؛ براى نمونه واژه «أمثال» در آيه (وَ إِن تَتَوَلَّوْاْ يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُواْ أَمْثَلَكُم؛۱ و اگر روى برتابيد (خدا) جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود) جمع مِثْل و در آيه (تُؤْتِى أُكُلَهَا كُلَّ حِينِ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُنَ؛۲ ميوه‏اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‏دهد و خدا مَثَل‏ها را براى مردم مى‏زند، شايد كه آنان پند گيرند) جمع مَثَل است.

ويژگى‏ها و اهداف تمثيلات قرآنى‏

افزون بر آنچه در فوايد و ويژگى‏هاى تمثيل بيان شد مى‏توان هدف تمثيلات قرآنى را از خود آيات قرآن به دست آورد؛ چرا كه قرآن در آياتى چند به ضرورت بهره‏گيرى از مثل و امثال براى تبيين مقاصد و معارف خود تأكيد كرده است كه از آن آيات اند:
(وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِى هَذَا الْقُرْءَانِ مِن كُلِ‏ّ مَثَلٍ .۳
ما در اين قرآن براى مردم از هر چيز نمونه‏اى آورديم)
(وَ تِلْكَ الْأَمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا يَعْقِلُهَآ إِلَّا الْعَلِمُونَ .۴
اين‏ها مثال‏هايى‏اند كه ما براى مردم مى‏زنيم و جز دانايان آن را درك نمى‏كنند)
.
(وَ تِلْكَ الْأَمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ... .۵
اين‏ها مثال‏هايى‏اند كه براى مردم مى‏زنيم، شايد در آنها بينديشند)
.
جامعيت و وسعت تمثيلات قرآنى به گونه‏اى كه شامل اشخاص، اقوال، افكار، رخدادهاى تاريخى مختلف، روحيات گوناگون بشر و... مى‏شود، از ويژگى‏هاى منحصر به فرد اين كتاب الهى است. مقايسه ميان مفاهيم مخالف و مشابه، از ديگر

1.محمد : آيه ۳۸.

2.ابراهيم : آيه ۲۵.

3.اسرا : آيه ۸۹.

4.عنكبوت : آيه ۴۳.

5.حشر : آيه ۲۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5385
صفحه از 580
پرینت  ارسال به